باز هستیم
مشاوره حقوقی
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
3,385 بازدید
در امور بانکی توسط (21,090 امتیاز)
سلام

با توجه به قوانین پولی و بانکی ایران فرق اختلاس و پولشویی در چیست ؟
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (1,580 امتیاز)
با سلام
با توجه به ماده (۵) قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری، جرم اختلاس را میتوان به صورت زیر تعریف کرد : اقدام مستخدم دولت یا شخص در حکم مستخدم دولت به برداشت و تصاحب مالی که به سبب شغل و وظیفه تحت تصرف و اختیار او قرار داده شده است، اعم از آنکه به نفع خود باشد یا دیگری.از شقوق خاص جرم خیانت در امانت، جرم اختلاس است.
اما دراصطلاح عامه از پولشویی اغلب به عنوان تبدیل پول کثیف به پول تمیز یاد میشود به طورکلی عمل تبدیل و مخفی نگه داشتن درفرأیند پولشویی امری حیاتی شمرده میشود. ازاین رو شاید سادهترین تعریف ازپولشویی عبارت است از فرأیند تبدیل پول نقد یا سایردارائیها که از فعالیت جنایتکارانه ناشی شده است با این هدف که وانمود شود که این دارائیها ازیک منبع قانونی و مشروع حاصل شدهاند. اما دررابطه با منابع عمده ای که غالباً درمورد در آمدهای ناشی از جنایات ذکرمیشود میتوان به موارد زیر اشاره نمود: قاچاق، کلاهبرداری، فروش کالاهای مسروقه، حمل و نقل مواد مخدر و جنایتهای مالی (کلاهبرداریهای بانکی، کلاهبرداری از طریق کارت اعتباری، تقلب درسرمایه گذاری، تقلب درپیش پرداخت، کلاهبرداری ازطریق اعلام ورشکستگی،  و نظایر آنها )
بر اساس کلیات لایحه مبارزه با جرم پولشویی مجلس شورای اسلامی هرگونه تبدیل یا تغییر یا نقل و انتقال یا پذیرش یا تملک دارایی با منشاء غیرقانونی، به طور عمدی و با علم به آن برای قانونی جلوه دادن دارایی یاد شده، به عنوان جرم پولشویی محسوب میشود. تبصره ماده یک این لایحه تصریح کرده است دارایی با منشاء غیرقانونی وجوه یا اموال یا منافعی است که از طریق فعالیتهای مجرمانه از قبیل ارتشاء، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، کلاهبرداری، فرار مالیاتی، قاچاق کالا و ارز، فحشاء، قمار، قاچاق مواد مخدر، ربا و سرقت کسب شده باشد.

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
1 پاسخ 849 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 542 بازدید
سوال شده مهر 29, 2018 در قوه قضاییه توسط kamrani96 (21,090 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 586 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 3,926 بازدید
سوال شده آبان 1, 2020 در سایر امور حقوقی ملکی توسط kamrani96 (21,090 امتیاز)
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...