باز هستیم
مشاوره حقوقی
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
432 بازدید
در مجوز فعالیت قانونی توسط (140 امتیاز)
با عرض سلام و خسته نباشید

ماده 242 قانون جدید آیین دادرسی کیفری چیست ؟
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (11,500 امتیاز)

ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری :

هرگاه در جرایم موضوع بند های ( الف ) ، ( ب ) ، ( پ ) و ( ت ) ماده ( ۳۰۲ ) این قانون تا دو ماه و در سایر جرایم تا یک ماه به علت صدور قرار تأمین ، متهم در بازداشت بماند و پرونده اتهامی او منتهی به تصمیم نهائی در دادسرا نشود ، بازپرس مکلف به فک یا تخفیف قرار تأمین است. اگر علل موجهی برای بقای قرار وجود داشته باشد ، با ذکر علل مزبور ، قرار ، ابقاء و مراتب به متهم ابلاغ می‌شود. متهم می‌تواند از این تصمیم ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ به دادگاه صالح اعتراض کند. فک یا تخفیف قرار بدون نیاز به موافقت دادستان انجام می‌شود و ابقای تأمین باید به تأیید دادستان برسد و در صورت مخالفت دادستان ، حل اختلاف با دادگاه صالح است. فک ، تخفیف ، یا ابقای بازداشت موقت ، باید به تأیید دادستان برسد و در صورت مخالفت دادستان ، حل اختلاف با دادگاه صالح است. هرگاه بازداشت متهم ادامه یابد مقررات این ماده ، حسب‌مورد ، هر دوماه یا هر یک‌ماه اعمال می‌شود. به هرحال ، مدت بازداشت متهم نباید از حداقل مجازات حبس مقرر در قانون برای آن جرم تجاوز کند و در هرصورت در جرایم موجب مجازات سلب حیات مدت بازداشت موقت از دو سال و در سایر جرایم از یک‌سال تجاوز نمی‏کند.

  • تبصره ١ ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری : نصاب حداکثر مدت بازداشت ، شامل مجموع قرار های صادره در دادسرا و دادگاه است و سایر قرار های منتهی به بازداشت متهم را نیز شامل می‌شود.
  • تبصره ٢ ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری : تکلیف بازپرس به اظهارنظر درباره درخواست متهم ، موضوع ماده ( ۲۴۱ ) این قانون ، درصورتی است که وفق این ماده ، نسبت به قرار اظهارنظر نشده باشد.

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...