باز هستیم
مشاوره حقوقی
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
46,630 بازدید
در دیه توسط (100 امتیاز)
سلام

در بسیاری از سوال هایی که در این وبسایت خواندم گفته شده که اگر یک خانم مورد ضرب و جرح همسرش قرار بگیرد وی باید با پلیس تماس گرفته تا صورتجلسه برای وی تنظیم نماید تا بتواند در دادسرا شکایت خود را مطرح نماید و مطالبه ی دیه کند.

حال یک سوال داشتم چرا صورتجلسه پلیس و گواهی پزشکی قانونی دلیل کافی برای طرح شکایت در دادسرا است؟ اگر بازپرس همسر آن خانم را به دادسرا احضار کرد و او تمامی مطالبی که در صورتجلسه پلیس عنوان شده را انکار کرد در این صورت آیا پرونده در حالی که دلایل کافی برای محکومیت ندارد به دادگاه میرود یا برای تحقیقات بیشتر به کلانتری ارجاع داده میشود؟ آیا در این صورت برای همسر این خانم قرار تامین صادر میشود؟

 اگر همسایگان در تحقیقات محلی کلانتری  تمایلی به ادای شهادت نداشتند ( و یا فقط صدای دعوا را شنیده باشند) چه میشود؟ با امتناع آن ها از ادای شهادت پرونده با وجود انکار همسر آن خانم به نتیجه ای میرسد؟ یعنی میتواند حداقل دیه خود را بگیرد؟

اگر یک خانم با وجود یک صورتجلسه پلیس و گواهی پزشکی قانونی بتواند از شوهرش شکایت کند در این صورت زمینه ی سو استفاده (خودزنی کردن و دیه گرفتن)  فراهم میشود آیا بستگی به حساسیت پرونده ندارد؟

با تشکر
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (35,460 امتیاز)
سلام

وقتی جرم روی داده توسط متهم مورد انکار قرار می گیرد بازپرس با توجه به شواهد و امارات سعی می کند تا به کشف حقیقت نائل شود. به طور مثال اگر بین یک زوج درگیری رخ دهد و با تماس احد از زوجین و یا همسایگان پلیس به محل نزاع بیاید و گزارش مدعی را بنویسد و فرد مجروح در همان زمان چنانچه وقت اداری باشد و یا فردا به کلانتری رفته و نامه معرفی به پزشکی قانونی بگیرد و صدمات توسط پزشکی قانونی گزارش شود تا حد زیادی دلایل به جهت اثبات ضرب و جرح به دست آمده است. در این موارد صرفا با یک تحقیق محلی از همسایگان که صرفا شهادت بدهند صدای درگیری زوجین را شنیده اند به جهت اثبات وقوع جرم کفایت می کند. لذا بازپرس با مشاهده گزارش پلیس از محل وقوع درگیری و گزارش پزشکی قانونی ضمن توجه به نشانه ها و شواهد دیگر به بازجویی و تحقیق از مشتکی عنه ( فردی که از او شکایت شده ) می پردازد و اگر از اظهارات او وقوع درگیری را تشخیص دهد در پرونده کیفرخواست صادر می نماید. در غیر این صورت تحقیق محلی و یا احضار شهود را در دستور کار قرار می دهد.

صدور قرار تامین در مرحله ای است که به نظر بازپرس و یا دادیار دلایل کافی بر توجه اتهام به مشتکی عنه وجود دارد. اظهارات و شخصیت و موقعیت مشتکی عنه در تصمیم بازپرس و دادیار موثر است.

با امتناع همسایگان از ادای شهادت بازپرس می تواند انها را احضار کند و یا اینکه دستور تحقیق محلی بدهد. در هر صورت نواقص و نکات مبهم پرونده را باید به طریقی برای بازپرس روشن نمایید. انشاالله چنانچه دعوا با دقت و صداقت پیگیری شود حتما به حق و حقوق قانونی خود می رسید.

نوع آثار ضربات خود زنی عموما با آثار ضرب و جرح متفاوت است. فردی که به لحاظ روانی برای اخذ دیه از همسر خود اقدام به خود زنی می کند با فردی که در یک درگیری مصدوم شده است عموما متفاوت است و بازپرس به نشانه های رفتاری طرفین دقت می کند. در هر صورت سواستفاده در هر چیزی ممکن است اما همیشه  اوضاع به نفع فردی که قصد سواستفاده دارد پیش نمی رود چه بسا که برای وی بسیار بد شود.
توسط (100 امتیاز)
اینکه میفرمایید بازپرس احضار شهود و تحقیق محلی را در دستور کار قرار میدهد بستگی به حساسیت پرونده ندارد ؟ یعنی در هر صورت اگر همسایگان به علت برخی مصلحت ها از ادای شهادت امتناع کنند دادیار آن ها را احضار میکند و اگر نیامدند حکم جلب آن ها را به شاکی میدهد تا آن ها را به اجبار به دادسرا بیاورد؟  خب در این صورت در دادسرا هم از ادای شهادت امتناع میکنند و یا اظهار بی اطلاعی مینمایند!
 آیا بازپرس از شاکی نمیخواهد که همسایگان را راضی کرده و به دادسرا بیاورد.

در چه مواردی بازپرس شاهدان را در صورت عدم حضور جلب میکند ؟ آیا مقرراتی برای جلب شاهد وجود ندارد؟ آیا بازپرس به هر قیمتی که شده ولو به جلب کردن شاهد پرونده را به سرانجام میرساند ؟ یا این وظیفه شاکی است که دلایلی برای اثبات ادعای خود ارائه کند.
توسط (11,130 امتیاز)
سلام

لطفا سوالات جدید خود را با کلیک بر روی گزینه طرح سوال در بالای صفحه جداگانه مطرح کنید تا مجددا بررسی و پاسخ داده بشه. ممنون

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
1 پاسخ 9,902 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...