باز هستیم
مشاوره مالیاتی
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
215 بازدید
در ثبتی و اداری توسط (19,580 امتیاز)
سلام وقتتون بخیر

روش تصمیم گیری در شرکت با مسئولیت محدود چجوریه ؟
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (60,190 امتیاز)
 
بهترین پاسخ

سلام
شرکت بامسئولیت محدود، به اصطلاح شرکت دوستانه و خانوادگی است که بیشتر بین افرادی که با هم دوست و روابط مالی دارند تشکیل می شود.
ماده 94 قانون تجارت، در تعریف شرکت بامسئولیت چنین مقرر می دارد :
" شرکت بامسئولیت محدود ، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود مسئول قروض و تعهدات شرکت است " .
در شرکت بامسئولیت محدود، هر شریک به نسبت سهمی که در شرکت دارد، حق رای خواهد داشت ، مگر آنکه در اساسنامه ترتیب دیگری مقرر داشته باشد.
مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده در شرکت های بامسئولیت محدود وجود داشته ولی انتخاب بازرس پیش بینی نشده است، بلکه چنانچه تعداد شرکا بیش از 12 نفر باشند، هیئتی مرکب از 3 نفر یا بیشتر تحت عنوان هیئت نظارت یا هیئت نظار، از طرف مجمع عمومی عادی انتخاب شده که اولین وظیفه آن، بررسی و حصول اطمینان از اجرای صحیح مقررات مربوط به تادیه سرمایه و ارزیابی سهم الشرکه های غیرنقدی می باشد.

 این هیئت می بایست دفاتر، صندوق و کلیه اسناد شرکت را زیر نظارت خود داشته و همه ساله گزارشی در این خصوص به مجمع عمومی عادی تسلیم نماید.
تصمیمات مختلف در شرکت بامسئولیت محدود به ترتیب ذیل اتخاذ می شوند :

  1.  شیوه اخذ تصمیم راجع به تغییر تابعیت شرکت :برای اخذ چنین تصمیمی اتفاق آرا لازم است. ( ماده 110 ق. ت )
  2.  شیوه اخذ تصمیم راجع به مجبور نمودن یکی از شرکا به افزایش سهم الشرکه :طبق نص قانون هیچ اکثریتی نمی تواند شریکی را مجبور به این امر نماید. بنابراین این امر نیاز به اتفاق آرا شرکا دارد. ( ماده 112 ق. ت )
  3.  شیوه اخذ تصمیم راجع به تغییر مفاد اساسنامه :برای اخذ چنین تصمیماتی، باید 1) اکثریت عددی شرکا که 2 ) اقلاَ سه ربع سرمایه را نیز دارا باشند، موافق باشند. ( ماده 11 ق. ت )
  4. شیوه اخذ تصمیم راجع به موافقت با انتقال سهم الشرکه یکی از شرکا :برای اخذ چنین تصمیمی، باید 1) اکثریت عددی شرکا که 2 ) اقلاَ سه ربع سرمایه را نیز دارا باشند، موافق باشند. ( ماده 102 ق. ت )
  5. شیوه اخذ تصمیم راجع به انحلال شرکت :برای اخذ چنین تصمیمی باید عده ای از شرکا که سهم الشرکه آن ها بیش از نصف سرمایه شرکت باشد، موافق باشند. ( ماده 114 ق. ت )
  6.  شیوه اخذ سایر تصمیمات راجع به شرکت بامسئولیت محدود :برای تصمیم گیری در خصوص سایر موضوعات به ترتیب ذیل عمل می شود : ( ماده 106 ق. ت )
  •  تصمیمات به اکثریت لااقل نصف سرمایه اخذ می گردد، یعنی تعدادی از شرکا که حداقل نصف سرمایه شرکت را داشته باشند باید در جلسه حاضر و با تصمیم موافق باشند.
  •  اگر در جلسه اول این اکثریت حاضر نشود، شرکا مجدداَ دعوت می گردند و تصمیمات به اکثریت عددی هر تعدادی از شرکا که در جلسه بعد حاضر شوند، اتخاذ می گردد.


نحوه تقسیم سود و زیان در شرکت با مسئولیت محدود : ( ماده 108 ق. ت )

  1. در وهله اول مطابق ترتیبی عمل می گردد، که در اساسنامه مقرر شده است.
  2.  اگر اساسنامه حکم خاصی نداشته باشد، تقسیم سود و زیان نسبت به سهمی که هر شریک از سرمایه شرکت دارد، به عمل می آید.

با احترام
برای دریافت مشاوره مالیاتی یا حسابداری اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
1 پاسخ 260 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 139 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 926 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 165 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 767 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 791 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1,338 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 356 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...