باز هستیم
مشاوره حقوقی
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
1,509 بازدید
در مجوز فعالیت قانونی توسط (140 امتیاز)
با عرض سلام و خسته نباشید

ماده 469 قانون جدید آیین دادرسی کیفری چیست ؟
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (11,500 امتیاز)

ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری :

در موقع رسیدگی ، عضو ممیز ، گزارش پرونده و مفاد اوراقی را که لازم است قرائت می‌کند و طرفین یا وکلای آنان ، در صورت حضور ، می‌توانند با اجازه رییس شعبه ، مطالب خود را اظهار دارند. همچنین دادستان کل یا نماینده وی با حضور در شعبه به طور مستدل ، مستند و مکتوب نسبت به نقض یا ابرام رأی معترضٌ‌عنه یا فرجام‌خواسته ، نظر خود را اعلام می‏‏کند. سپس اعضای شعبه با توجه به محتویات پرونده و مفاد گزارش و مطالب اظهار شده ، با درج نظر دادستان کل کشور یا نماینده وی در متن دادنامه ، به شرح زیر اتخاذ تصمیم می‏کنند:

  1. الف – اگر رأی مطابق قانون و ادله موجود در پرونده باشد با ابرام آن ، پرونده را به دادگاه صادرکننده رأی اعاده می‌نمایند.
  2. ب – هرگاه رأی مخالف قانون ، یا بدون توجه به ادله و مدافعات طرفین صادر شده باشد یا رعایت تشریفات قانونی نشده و آن تشریفات به درجه‌ای از اهمیت باشد که موجب بی‌اعتباری رأی شود ، شعبه دیوان‌ عالی کشور ، رأی را نقض و به شرح زیر اقدام می‌کند:
  • ۱ – اگر عملی که محکومٌ‌علیه به اتهام ارتکاب آن محکوم شده به فرض ثبوت ، جرم نبوده یا به لحاظ شمول عفو عمومی و یا سایر جهات قانونی متهم قابل تعقیب نباشد ، رأی صادره نقض بلا ارجاع می‌شود.
  • ۲ – اگر رأی صادره از نوع قرار و یا حکمی باشد که به علت ناقص بودن تحقیقات نقض شده است ، برای رسیدگی مجدد به دادگاه صادرکننده رأی ارجاع می‌شود.
  • ۳ – اگر رأی به علت عدم صلاحیت ذاتی دادگاه نقض شود ، پرونده به مرجعی که دیوان‌ عالی کشور ، صالح تشخیص می‌دهد ، ارسال می‌شود و مرجع مذکور مکلف به رسیدگی است.
  • ۴ – در سایر موارد ، پس از نقض رأی ، پرونده به دادگاه هم‌عرض ارجاع می‌شود.
  • تبصره ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری : در مواردی که دیوان‌ عالی کشور رأی را به علت نقص تحقیقات نقض می‌کند ، مکلف است تمام موارد نقص تحقیقات را به تفصیل ذکر کند.

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...