باز هستیم
مشاوره حقوقی
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
906 بازدید
در مجوز فعالیت قانونی توسط (140 امتیاز)

با عرض سلام و خسته نباشید

ماده 236 قانون جدید آیین دادرسی کیفری چیست ؟

1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (30,330 امتیاز)

سلام

ماده 236 قانون آیین دادرسی کیفری :

در صورتی‌که متهم پس از صدور دستور دادستان مبنی بر أخذ وجه‌التزام یا وجه‌الکفاله و یا ضبط وثیقه و پیش از اتمام عملیات اجرایی ، در مرجع قضایی حاضر شود یا کفیل یا وثیقه ‏گذار او را حاضر کند ، دادستان با رفع اثر از دستور صادره ، دستور أخذ یا ضبط حداکثر تا یک چهارم از وجه قرار را صادر می‌کند. در این‌صورت ، اعتبار قرار تأمین صادره به قوت خود باقی است. هرگاه متهم خود ایداع وثیقه کرده باشد ، مکلف است ، نسبت به تکمیل وجه قرار اقدام کند و چنانچه شخص ثالث از متهم کفالت نموده و یا ایداع وثیقه کرده باشد و رفع مسؤولیت خود را درخواست نکند ، مکلف است نسبت به تکمیل وجه قرار اقدام کند. در صورتی‌که شخص ثالث ، رفع مسؤولیت خود را درخواست کند ، متهم حسب مورد ، نسبت به معرفی کفیل یا وثیقه ‏گذار جدید اقدام می‌کند.

  • تبصره 1 ماده 236 قانون آیین دادرسی کیفری : هرگاه متهم یا وثیقه‏ گذار یا کفیل ، ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ دستور ضبط بخشی از وجه قرار ، معادل وجه مقرر را به صندوق دولت واریز کند ، ضبط انجام نمی‌شود و اعتبار قرار تأمین صادره به‌صورت کامل به قوت خود باقی است.
  • تبصره 2 ماده 236 قانون آیین دادرسی کیفری : در صورت تحت تعقیب قرار گرفتن اتباع بیگانه و تقاضای آنان بازپرس مکلف است مشخصات و نوع اتهام آنها را بلافاصله جهت اقدام لازم به دادستانی کل کشور اعلام نماید ، تا از آن طریق وفق مقررات به مراجع ذی ربط اعلام شود. چنانچه تعقیب این افراد منجر به محکومیت قطعی شود ، قاضی اجرای احکام خلاصه ای از دادنامه را جهت اجرای این تبصره به دادستانی کل اعلام می کند. در صورت تقاضای ملاقات از سوی کنسولگری مربوط ، مراتب به دادستانی کل اعلام می شود تا براساس تصمیم آن مرجع ، مطابق مقررات اقدام شود.

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...