باز هستیم
مشاوره بیمه یا اداره کار
021-91023784
واتساپ
+1 امتیاز
6,816 بازدید
در مرخصی زایمان و استعلاجی توسط
با سلام
ببخشید خانم هایی که در شرکت های خصوصی کار می کنند از 6 ماه مرخصی میتوانند استفاده کنند یا 9 ماه؟
با تشکر
2 پاسخ
+1 امتیاز
توسط (328,530 امتیاز)
ویرایش شده توسط

سلام

مرخصی زایمان 9 ماه می باشد. البته در برخی مواقع برخی شعب سازمان تامین اجتماعی این موضوع را نفی می کنن ولی شما می تونید 6  ماه مرخصی را دریافت کنید و همزمان به دیوان عدالت شکایت کرده و رای مثبته را دریافت و برای دریافت 3 ماه حقوق مرخصی زایمان به تامین اجتماعی مراجعه نمایید

قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده مصوب ۱۳۹۲ ، دارای یک ماده واحده و ۲ تبصره است . طبق تبصره دو این ماده واحده ، به دولت اجازه داده شده است که مرخصی زایمان را ( از ۶ ماه) به ۹ ماه افزایش دهد. اما مسئله ای که این روزها زنان شاغل را درگیر خود کرده ، عدم تمکین سازمان تامین اجتماعی از افزایش میزان مرخصی است .

  • الف – مدت مرخصی زایمان زنان شاغل در بخش‌های دولتی و غیردولتی مصوب ۱۶/۴/۱۳۹۲ هیأت‌وزیران: هیأت‌وزیران در جلسه مورخ ۱۶/۴/۱۳۹۲ به استناد تبصره (۲) ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده- مصوب ۱۳۹۲- تصویب نمود:
    1. مدت مرخصی زایمان (یک و دو قلو) زنان شاغل در بخش‌های دولتی و غیردولتی نه ماه تمام با پرداخت حقوق و فوق‌العاده‌های مربوط تعیین می‌شود. همسران افراد یاد شده نیز از دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار می‌شوند.
    2. مفاد این تصویبنامه به مادرانی که سن فرزند آنان به نه ماهگی نرسیده است تسری می‌یابد و مدت مرخصی آنان تا نه ماهگی نوزاد افزایش می‌یابد.
    3. تاریخ اجرای این تصویبنامه از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده- مصوب ۱۳۹۲- تعیین می‌شود.
  • ب- رأی ۶۴- ۳۱/۱/۱۳۹۴ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری: به موجب تبصره ۲ ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده مصوب سال ۱۳۹۲ به دولت اجازه داده شده است مرخصی زایمان مادران را به نه ماه افزایش دهد و هیأت‌وزیران نیز در راستای این اختیار به موجب بند یک تصویبنامه شماره ۹۲۰۹۱/ت۴۶۵۲۷- ۱۹/۴/۱۳۹۲، مدت مرخصی زایمان (یک و ۲ قلو) زنان شاغل در بخش‌های دولتی و غیردولتی را نه ماه تمام با پرداخت حقوق و فوق‌العاده‌های مربوط تعیین کرده است.
    نظر به این که شعب ۴۵ و ۱۰ و ۴ دیوان عدالت اداری به شرح آراء مندرج در گردش کار که در شعب هشتم و دهم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری عیناً تأیید و استوار شده است در ارتباط با خواسته شکایت مبنی بر الزام دستگاه دولتی متبوع خویش به افزایش مدت مرخصی زایمان از شش ماه به نه ماه حکم به وارد دانستن شکایت صادر کرده‌اند این آراء در راستای حکم پیش گفته مقنن و مصوبه یاد شده هیأت‌وزیران صادر شده‌اند و به عنوان رأی صحیح تلقی می‌شوند و به همین جهت در راستای ماده ۹۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ مفاد آرای مذکور به عنوان رأی ایجاد رویه برای شعب دیوان عدالت اداری، ادارات و اشخاص حقیقی و حقوقی مربوط لازم‌الاتباع است.
  • ج- نظر ۲۹۶/۷-۱۴/۲/۱۳۹۳ ا.ح.ق: ۱- اولاً عبارت «مرخصی زایمان» مندرج در تبصره ۲ ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده مصوب ۲۰/۳/۱۳۹۲ ناظر به بانوانی است که شاغل باشند و گرنه اعطای مرخصی به بانوان غیرشاغل بی‌معنا است.
    ثانیاً مرجع ضمیر «آنان» در عبارت «همسر آنان» در تبصره ۲ ماده واحده یاد شده، بانوانی است که از مرخصی زایمان برخوردار می‌گردند. بنابراین آن دسته از کارکنان مرد که همسر آنان شاغل نمی‌باشند در شمول مزایای ماده واحده قرار نمی‌گیرند. ۲- با توجه به اطلاق عبارت «والدین شاغل» ‌در ماده واحده مارالذکر شاغلین قانون مذکور به کلیه بانوان اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی تسری دارد.

اطلاعات بیشتر در:

مرخصی زایمان بیمه تامین اجتماعی

 

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید
سوال شده فروردین 8, 2019 در مرخصی زایمان و استعلاجی توسط (100 امتیاز) شرایط استفاده از مرخصی استعلاجی در دوران بارداری چگونه است ؟
0 امتیاز
توسط (31,590 امتیاز)
با سلام
برای شرکتهای خصوصی در خصوص مرخصی زایمان 6 ماه توسط سازمان تامین اجتماعی و 3 ماه توسط کارفرما قابل پرداخت می باشد

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
+2 امتیاز
1 پاسخ 1,673 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 1,102 بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 4,242 بازدید
سوال شده دی 16, 2017 در مرخصی زایمان و استعلاجی توسط تیموری (3,570 امتیاز)
+1 امتیاز
1 پاسخ 2,296 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 2,483 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 13,036 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 1,807 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 1,607 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1,080 بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 6,995 بازدید
سوال شده اردیبهشت 16, 2016 در مرخصی زایمان و استعلاجی توسط عابدینی
+1 امتیاز
1 پاسخ 2,284 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 3,041 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1,006 بازدید

دسته بندی ها

تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...