انواع پوشش های بیمه شخص ثالث :

در این نوع بیمه نامه ۲ نوع خسارت جبران می شود.

الف) خسارت های وارد به اموال افراد ثالث که خسارت مالی نامیده می شود و جبران کننده خسارت وارده به وسائل منقول و غیرمنقولی است که با اتومبیلی بیمه شده برخورد نموده و آسیب دیده است. بطور کلی منظور از خسارت مالی، زیان هایی می‌باشد که به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون به اموال شخص ثالث وارد شود.

ب‌) خسارت های وارد به جان افراد ثالث که خسارت جانی یا بدنی نامیده می شود و شامل فوت ، نقص عضو و هزینه های پزشکی ناشی از حادثه با مورد بیمه می باشد. و بطور دقیق تر منظور از خسارت بدنی، هر نوع دیه یا ارش ناشی از صدمه، شکستگی، نقص عضو، ازکار افتادگی (جزئی یا کلی ـ موقت یا دائم) یا دیه فوت شخص ثالث به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون است. هزینه معالجه نیز چنانچه مشمول قانون دیگری نباشد، جزء تعهدات بیمه موضوع این قانون خواهد بود.

پس بیمه نامه شخص ثالث دارای دو پوشش مالی و جانی است که جبران این خسارت ها حداکثر مطابق تعهدات ذکر شده در بیمه نامه از سوی شرکت بیمه قابل جبران می باشد.

توضیح ۱ : طبق مقررات اعلام شده از سوی قوه قضائیه و مصوبات شورای عالی بیمه تعهدات مالی و جانی بیمه شخص ثالث به شرح زیر می باشد :

۱- تعهدات مالی حداقل  ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ریال .

دیه بر مبنای قیمت ۱۰۰ شتر در ماه عادی و۳/۱(۱۳۳) شتر در ماه حرام محاسبه گردیده است. (چنانچه حادثه و فوت هر دو در ماه حرام باشد سقف دیه کامل یک مرد مسلمان از ۱۰۰ شتر به ۳/۱(۱۳۳) افزایش می یابد.)

توضیح ۲ : ماههای حرام عبارتند از محرم ، رجب ، ذیقعده و ذیحجه می باشد.

توضیح ۳ : از آنجا که برای تعیین میزان دیه ، شتر مورد محاسبه قرار می گیرد ، مقصرین حادثه در هنگام انتخاب نوع دیه بایستی شتر را که بعنوان معیار محاسبه دیه در بیمه نامه معین گردیده  انتخاب نمایند.

توضیح ۴ : مطابق با تبصره ۱ ، در هر حادثه ممکن است سرنشینان اتومبیل بیمه شده نیز دچار حادثه شوند که تحت پوشش بیمه سرنشین قرار می گیرند و برای سهولت کار بیمه نامه سرنشین نیز همراه با بیمه نامه شخص ثالث صادر می شود و  حق بیمه آن نیز به شرح مندرج در کارت بیمه نامه دریافت می گردد.

توضیح ۵ : کوپن های بیمه : در بیمه نامه شخص ثالث ، ۴ کوپن قابل برش وجود دارد که در هر حادثه هنگام استفاده از بیمه نامه یکی از کوپنها جدا شده و به شرکت بیمه تحویل می شود.

شرکت بیمه نیز در پایان دوره بیمه برای تمدید بیمه نامه مشخصات بیمه نامه قبلی و کوپن های باقیمانده آن را ملاک عمل قرار می دهد و بر اساس میزان تعهدات و تعداد کوپن های موجود در بیمه نامه و تخفیفات سالهای قبل نرخ و تعرفه را اعمال می نماید.

توضیح ۶ : نرخ حق بیمه : نرخ حق بیمه اتومبیل در بخش راهنمای خرید بیمه نامه توضیح داده شده است که طبق قانون تخفیف عدم خسارت یا جریمه تعدد خسارت ، یا جریمه نداشتن بیمه قبلی و یا تأخیر در تمدید بیمه نامه در نرخ های مصوب اعمال می گردد.

در صورتی که در زمینه خرید بیمه و یا دریافت خسارت و دیه از شرکت بیمه نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

بیمه خودرو

دیدگاهتان را بنویسید