بیمه بیکاری از جمله حمایت های اجتماعی است که از اوایل قرن گذشته مورد توجه اروپائیان قرار گرفت و به تدریج در قاره اروپا گسترش یافت.

حمایت های ناشی از بیمه بیکاری از مدرنترین حمایت های اجتماعی از قشر کارگری می باشد که امروزه در ۶۵ کشور جهان در حال اجراست که اکثراً از کشورهای پیشرفته هستند.

اگرچه بیمه بیکاری یکی از مترقی ترین حمایت های اجتماعی محسوب می شود و پوشش کامل آن نشانه ای از توسعه کشورها به حساب می آید اما نباید این موضوع باعث سستی وکاهلی جمعیت فعال جامعه شود لذا باید در دامنه پوشش بیمه بیکاری و اجرای دقیق قانون دقت نظر مضاعفی صورت پذیرد صورت پذیرد تا به تولید و بهره وری جامعه صدمه ای وارد نشود.

بیمه بیکاری بیمه ای است که پس از دست دادن شغل کارگر به عنوان جبران مالی یا (مقرری) تا زمان یافتن کار جدید بطور ماهیانه به وی پرداخت می شود زمان استفاده از مقرری بیمه بیکاری به تناسب پرداخت حق بیمه در زمان اشتغال خواهد بود.

بیمه بیکاری در ایران

بیمه بیکاری در ایران طبق شرایط و ضوابط خاصی از سال ۱۳۶۶ به مرحله اجرا درآمد که پس از سه سال اجرای آزمایشی به لحاظ اهمیت موضوع و افزایش دامنه و گستردگی آن در سطح جامعه در سال ۱۳۶۹ این قانون بصورت دائمی درآمد.

در حال حاضر کلیه کارگران و بیمه شدگان اجباری تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دارند که نزدیک به یک سوم جمعیت کشور را در بر می گیرد.

باتوجه به اینکه لایحه جدید بیمه بیکاری هم اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام می باشد لذا قانون فعلی بیمه بیکاری در سراسر کشور لازم الاجرا است

طبق قانون بیمه بیکاری با توجه به مدت زمان پرداخت حق بیمه مدت مقرری بیمه بیکاری حداقل ۶ ماه و حداکثر ۵۰ ماه می باشد. مبلغ مقرری بیمه بیکاری نیز ۵۵% آخرین حقوق دریافتی می باشد به شرطی که از حداقل دستمزد کمتر نباشد.

بیمه بیکاری به عنوان یک حمایت اجتماعی از نیروی کار محسوب می شود بنابراین باید از طرفی حمایت وصیانت از نیروی کار را در زمان بیکاری فراهم آورد و از سوی دیگر سبب کاهلی و تنبلی نیروی کار نگردیده و انگیزه لازم را برای اشتغال مجدد مقرری بگیر فراهم آورد.

بیمه بیکاری در دیگر کشور های جهان

در اغلب کشورها میزان دریافت مقرری بیمه بیکاری متفاوت می باشد.

– در سوئد میزان مقرری بیمه بیکاری از ۱۰۰% حقوق ماهیانه به تدریج به ۸۰% حقوق زمان اشتغال کاهش پیدا می کند کارگر فقط می تواند تا ۲۰۰ روز افزایش از این مزایا استفاده کند و پس از آن در صورتی که فرزند زیر ۱۸ سال داشته باشد می تواند حداکثر تا ۴۵۰ روز از مزایای بیمه بیکاری استفاده کند و حداقل حقوق ۳۳۲ کرون سوئد خواهد بود.

– در کانادا میزان دریافت مقرری بیمه بیکاری حداکثر ۴۵ هفته است و مبلغ ماهیانه معمولاً به میزان ۵۵% آخرین حقوق دریافتی در زمان اشتغال خواهد بود سقف حقوق در کانادا ۴۰ هزار دلار است بنابراین حداکثر مبلغ دریافتی مقرری بگیر ۲۲ هزار دلار خواهد بود.

– در اسپانیا در صورتی که والدین فرد بیکار شاغل باشند بیمه بیکاری به وی تعلق نمی گیرد یا به نسبت درآمد والدین میزان آن کمتر می شود و مبلغ حق بیمه ۴۰۰ یورو و تنها برای مدت ۶ ماه پرداخت می شود.

– در برزیل افراد شاغلی در صورتی که بیکار شوند به سه شکل بیمه بیکاری دریافت می کنند:

در صورتی که در زمینه بیمه تامین اجتماعی یا قانون کار نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید