با راه اندازی سامانه جامع روابط کار کلیه مراحل شکایات اداره کار صورت الکترونیکی توسط این سامانه انجام می شود. بنابراین کارگران و کارفرمایان برای مشاهده ابلاغیه اداره کار، می توانند با نام کاربری و کلمه عبور که هنگام ثبت نام در سامانه جامع روابط کار دریافت کرده اند، نسبت به دریافت ابلاغیه اداره کار اقدام نمایند.

فهرست مطالب

مطابق مقررات ابلاغ قانون آیین دادرسی مدنی برای طرفین دعوا ابلاغیه ای ارسال می شود که دربردارنده بخشی از اطلاعات مربوط به یک پرونده قضایی است. در گذشته، ابلاغیه اوراق قضایی به شکل کاغذی صادر می شد و این برگه های کاغذی توسط مامور ابلاغ، برای طرفین پرونده ارسال می گردید. در فرآیند شکایت اداره کار نیز مواردی نظیر دادخواست، رای اداره کار و یا تاریخ جلسات رسیدگی از طریق ابلاغیه اداره کار اطلاع رسانی می شود. با راه اندازی سامانه وزارت کار و رفاه اجتماعی، پیگیری شکایت اداره کار از طریق این سامانه انجام می شود. کارگران و کارفرمایان از طریق سامانه جامع روابط کار می توانند تمام فرایند ثبت دادخواست، مشاهده ابلاغیه ها و دادنامه ها و دریافت رای اداره کار را از طریق این سامانه به صورت اینترنتی انجام دهند. در اینجا نحوه پیگیری و مشاهده ابلاغیه اداره کار را مرور خواهیم کرد.

مشاهده ابلاغیه اداره کار در سامانه جامع روابط کار
مشاهده ابلاغیه اداره کار در سامانه جامع روابط کار

نحوه مشاهده ابلاغیه اداره کار

در گذشته مشاهده ابلاغیه اداره کار هم برای کارگر و هم برای کارفرما، از طریق ابلاغ کاغذی انجام می شد. اما ‌با راه اندازی سامانه جامع روابط کار، کلیه مراحل ثبت دادخواست و مشاهده ابلاغیه ها از طریق این سامانه اطلاع رسانی می شود. پس از ثبت شکایت از کارفرما در سامانه اداره کار، ابلاغ اداره کار به صورت کاغذی به دست کارفرما می‌رسد، کارفرما نیز بعد از دریافت ابلاغیه اداره کار با استفاده از کد ابلاغیه وزارت کار می تواند در سامانه اداره کار ثبت نام نماید. پس از ثبت نام و احراز هویت در سامانه جامع روابط کار، کارفرما قادر به مشاهده پرونده اداره کار خواهد بود.

در واقع در برگه ابلاغ فیزیکی که به کارفرما ابلاغ می شود، یک کد ابلاغ یکبار مصرف وجود دارد. اگر کارفرما قبلا احراز هویت نشده است، لازم است تا در سامانه شکایت وزارت کار ثبت نام و احراز هویت انجام دهد. کارفرما پس از دریافت برگ ابلاغ فیزیکی به سامانه مراجعه کرده و کد ابلاغ درج شده در برگه را وارد می‌نماید و پس از آن پرونده مربوطه به کارپوشه کارفرما انتقال می‌یابد. کارگر و کارفرما از طریق این سامانه می توانند نسبت به مشاهده موارد زیر اقدام نمایند:

  • مشاهده دعوتنامه حضور در جلسه رسیدگی شکایت
  • مشاهده دادخواست
  • مشاهده زمان و مکان تشکیل جلسه رسیدگی به شکایت
  • مشاهده دادنامه صادر شده پس از رسیدگی

کارفرما باید به این نکته توجه داشته باشد که، ابلاغیه اداره کار در برگ کاغذی حاوی کد یک بار مصرف به منزله ابلاغ قانونی می باشد و عدم احراز هویت و مشاهده اوراق الکترونیکی پرونده در سامانه اداره کار، مانع رسیدگی به شکایت نخواهد بود. در چنین شرایطی حتی در صورت عدم  حضور کارفرما، جلسات رسیدگی بدون حضور کارفرما برگزار شده و در نهایت رای غیابی صادر می‌شود. پس از صدور رای، دادنامه همراه با برگ ابلاغ فیزیکی و کاغذی به آدرس اعلامی از طرف کارگر ابلاغ می‌شود. در ادامه، نحوه مشاهده هریک از این موارد در سامانه توضیح داده شده است. 

مشاهده دعوتنامه حضور در جلسه رسیدگی اداره کار

در سامانه جامع روابط کار، می توانید اطلاعات لازم در مورد زمان و مکان تشکیل جلسه رسیدگی اداره کار را مشاهده کنید.  برای مشاهده دعوتنامه جلسه رسیدگی با کد ابلاغیه لازم است ابتدا وارد سامانه جامع روابط کار شوید:


برای ورود به سامانه جامع روابط کار کلیک نمایید: ورود به سامانه جامع روابط کار

  • پس از ورود به سامانه اداره کار بر روی گزینه “پنجره واحد خدمات“ کلیک کنید.
پنجره خدمات سامانه جامع روابط کار
  • سپس بر روی “پنجره خدمات “ کلیک کنید.
نحوه مشاهده ابلاغیه اداره کار
  • در صفحه بعد بر روی گزینه“دریافت دعوتنامه / حکم جلسه رسیدگی با کد ابلاغیه” کلیک نمایید.
  • در قسمت درخواست، از کشوی تعبیه شده گزینه“دریافت دعوتنامه جلسه رسیدگی با کد ابلاغیه“را  انتخاب نموده و در قسمت“کد ابلاغیه“کد دعوتنامه ای را که به صورت فیزیکی توسط پست و یا مامور ابلاغ به شما ابلاغ شده است وارد نموده و سپس دکمه “ارسال“را کلیک نمایید.
  • پس از اتمام مراحل فوق مجدد وارد صفحه اول شوید و بر روی گزینه ” پنجره واحد خدمات ” کلیک نمایید
  • سپس در قسمت کارپوشه روی گزینه ” نمایش ” کلیک نمایید.
  • در صفحه کارپوشه از منوی سمت راست بر روی “تمام ورودی های من” کلیک کنید.
  • در نهایت بر روی گزینه دعوتنامه جلسه رسیدگی خوانده یا خواهان کلیک کنید تا دعوتنامه را مشاهده نمایید ؛
دعوتنامه حضور در جلسه رسیدگی اداره کار

مشاهده تاریخ جلسه اداره کار

همانطور که در بخش قبل در مورد مشاهده ابلاغیه الکترونیکی اداره کار توضیح داده شد، در دعوت نامه جلسه رسیدگی همه اطلاعات لازم در مورد جلسه رسیدگی قابل مشاهده است. در تصویر زیر یک نمونه دعوت نامه جلسه رسیدگی اداره کار آورده شده است. همانطور که تصویر مشاهده می کنید، زمان و مکان برگزاری جلسه، همچنین آدرس جهت مراجعه حضوری در این بخش قابل قابل مشاهده است.

مشاهده تاریخ جلسه رسیدگی اداره کار

مشاهده دادنامه اداره کار

پس از ثبت شکایت از کارفرما و رسیدگی در اداره کار در نهایت با توجه به دادخواست کارگر رای بدوی و یا تجدید نظر صادر می‌شود. کارگر و کارفرما می توانند نسبت به مشاهده دادنامه در سامانه جامع روابط کار اقدام نمایند. نحوه مشاهده دادنامه اداره کار در این سامانه، مشابه مراحل دریافت ابلاغیه دعوت به جلسه است،

البته توجه داشته باشید در صورتی که کارفرما در زمان ابلاغ فیزیکی دعوت به جلسه رسیدگی، احراز هویت را انجام نداده باشد، پس از صدور رای، دادنامه همراه با برگ ابلاغ فیزیکی و کاغذی به وی ابلاغ می‌شود. کارفرما در این مرحله نیز می تواند احراز هویت کرده و پس از ورود به سامانه اداره کار با کد رهگیری (همان کدی که روی ابلاغیه رای اداره کار وجود دارد)، هم دادنامه صادر شده و هم محتویات پرونده را مشاهده نماید.

نحوه مشاهده دادنامه در سامانه اداره کار به صورت زیر می باشد:

  • ابتدا به سامانه جامع روابط کار ورود کنید.
  • در کارتابل سامانه جامع روابط کار بر روی پنجره واحد خدمات کلیک کنید.
  • سپس بر روی پنجره خدمات کلیک کنید
  • در ستون اداره کل روابط کار گزینه “دریافت دعوتنامه حکم جلسه رسیدگی با کد ابلاغیه” را انتخاب نمایید.

سوالات متداول

سامانه جامع روابط کار به آدرس prkar.mcls.gov.ir برای کلیه پیگیری هادر مورد پرونده های مربوط به اداره کار از جمله مشاهده ابلاغیه اداره کار می باشد.

برای اطلاع از تاریخ و محل برگزاری جلسه رسیدگی اداره کار لازم است تا بعد از احراز هویت در سامانه جامع روابط کار، نسبت به مشاهده دعوت نامه جلسه رسیدگی اداره کار در این سامانه اقدام نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید