برای شکایت از کارفرما، متنی تحت عنوان دادخواست می بایست آماده شده و در سامانه جامع روابط کار ثبت شود. هیات تشخیص اداره کار، براساس این متن دادخواست، نسبت به اعلام رای اداره کار اقدام می کند. لذا تهیه متنی مناسب برای دادخواست شکایت از کارفرما، بسیار مهم می باشد.

فهرست مطالب

با استناد به ماده ۱۵۷ قانون کار، درصورتیکه کارگر و کارفرما نتوانستند اختلاف خود را حل و فصل و نسبت به سازش اقدام کنند، کارگر می تواند با مراجعه به اداره کار، نسبت به طرح شکایت از کارفرما اقدام کند. برخی از موارد خواسته کارگر می تواند در خصوص: رد نکردن بیمه، عدم پرداخت یا کسری پرداخت حقوق، عیدی، سنوات، مرخصی استفاده نشده، اضافه کاری و دیگر مزایای قانون کار مانند نوبت کاری، تعطیل کاری و غیره باشد.

متن شکایت از کارفرما

طرح شکایت از کارفرما در اداره کار

در گذشته متن شکایت از کارفرما تحت عنوان دادخواست شکایت در اداره کار، به صورت حضوری تقدیم اداره کار می شد. اما در حال حاضر، تقدیم دادخواست شکایت از کارفرما از طریق سامانه جامع روابط کار انجام می شود. همچنین لازم است در کنار ثبت دادخواست، مدارک و مستندات ارائه شود.

نمونه دادخواست اداره کار

در تنظیم متن دادخواست شکایت از کارفرما، کارگر به عنوان خواهان ثبت می شود. در این دادخواست، کارفرما نیز به عنوان خوانده ثبت می شود. خواسته کارگر مانند: بیمه نکردن، عدم پرداخت حقوق، عیدی و سنوات و… نیز مشخص شده و شرح دادخواست نیز به آن اضافه می شود. سپس این دادخواست در سامانه جامع روابط کار توسط کارگر یا نماینده کارگر ثبت شده تا شکایت از کارفرما در اداره کار به صورت رسمی شروع شود.

برای دانلود نمونه فرم دادخواست شکایت از کارفرما در اداره کار بر روی لینک زیر کلیک کنید

اینجا کلیک کنید

نکات تنظیم متن دادخواست شکایت از کارفرما

شکایت کارگر از کارفرما ممکن است به دلایل متفاوت باشد مانند پرداخت نکردن حقوق، عدم پرداخت مزایا، رد نکردن بیمه کارگر، اخراج غیر قانونی و… . در اینجا ذکر این نکته لازم است که اگر دو خواسته در یک دادخواست به نوعی معارض باشند قابل رسیدگی نیست.برای مثال اگر کارگر هم شکایت کند بابت این که از کار به صورت غیر قانونی اخراج شده و هم اینکه مطالبه سنوات نماید رسیدگی نمی شود.چون اگر قصد بازگشت به کار را دارد دیگر حق سنوات ندارد و اگر قصد سنوات را دارد در حق بازگشت به کار را ندارد.
  1. دادخواست شکایت از کارفرما می بایست کتبی باشد و نمی توان آن را به صورت شفاهی ارائه نمود.
  2. دادخواست باید حاوی مشخصات کارگر (خواهان) باشد. مشخصاتی از قبیل: نام و نام خانوادگی، نام پدر، سال تولد، اقامتگاه، نوع شغل و میزان سابقه کار در کارگاه، در دادخواست شکایت از کارفرما ذکر شده باشد.
  3. در خصوص تعیین اقامتگاه کارفرما (خوانده)، براساس تبصره ۱ ماده ۴ آیین نامه رسیدگی و چگونگی تشکیل جلسات هیات های تشخیص و حل اختلاف مصوب ۱۳۸۰، کارگاه به شرط دایر بودن اقامتگاه وی محسوب می شود. اما گاه اتفاق می افتد که به علت تغییر اقامتگاه خوانده با بی اطلاعی خواهان از اقامتگاه کارفرما، امکان تعیین اقامتگاه خوانده (کارفرما) برای کارگر میسر نیست. در این موارد طبق ماده ۷۳ ، می بایست حداقل یک ماه قبل از جلسه اداره کار، از طریق دادگاههای عمومی درخواست انتشار آگهی در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار به منظور دعوت از کارفرما برای حضور در جلسه اداره کار نمود. 
  4. از نوشتن توضیحات طولانی و اضافی در متن دادخواست پرهیز کنید. دادخواست خود را خلاصه و مختصر تنظیم کنید. مثلا درخواست بازگشت به کار ۲-درخواست سنوات ۳- درخواست پرداخت حق بیمه ، حقوق معوقه، عیدی پرداخت نشده و … .اگر طلب معوقه داشته باشید و در دادخواست بنویسید، در جریان دادرسی به نفع شما است. مستندات خود را در هیات به همراه داشته باشید، بعضا دیده شده کارگران، با توجه به متن های طولانی در اینترنت متنی را تنظیم می کنند، که همان متن مورد استفاده وکیل کارفرما در جلسه هیات تشخیص قرار می گیرد و برخلاف منافع کارگر رای صادر می شود.

متن شکایت از کارفرما

در زیر نمونه متن شکایت از کارفرما آمده است. مواردی از این متن می تواند با توجه به نوع خواسته کارگر تغییر، حذف یا اضافه شود.

ریاست محترم هیات تشخیص / حل اختلاف دعاوی کارگر و کارفرما استان ……..

با سلام

احتراماً به استحضار می رساند:

اینجانب برای شرکت ………. از تاریخ ……….. تا ……….. به مدت ……… به عنوان ............مشغول به کار بوده ام. متاسفانه شرکت مذکور بدون هیچ دلیل موجه و قانونی بنده را از کار اخراج نموده است و از پرداخت حقوق سه ماه آخر، حق بیمه، سنوات و عیدی و پاداش اینجانب خودداری نموده است. لذا با استناد به ماده ۲۹ قانون کار رسیدگی و صدور رای مبنی بر مطالبات قانونی خود از جمله بازگشت به کار، حقوق و مزایا، عیدی و پاداش، حقوق مرخصی استفاده نشده، افزایش دستمزد، سنوات خدمت، طرح طبقه بندی، بن کارگری، فوق العاده اضافه کاری و … را استدعا دارم.

 

مدارک لازم برای طرح شکایت و تشکیل پرونده

برای طرح شکایت از کارفرما، هر چه مدارک مستند بیشتری داشته باشید، در جلسه هیات تشخیص بهتر می توانید ادعای خود را ثابت کنید. در زیر به مدارک مورد نیاز شکایت در اداره کار که توسط خود اداره کار اعلام شده است آمده است:

روند ثبت شکایت و پیگیری پرونده شکایت از کارفرما در اداره کار

برای ثبت شکایت از کارفرما، ابتدا در سامانه جامع روابط ثبت نام کنید. 

برای ثبت نام در  سامانه اینجا کلیک کنید.

در صورتی که در این سامانه ثبت نام کرده اید نیز به آن ورود کنید. سپس بر روی گزینه “پنجره واحد خدمات ” کلیک کنید.

داشبورد سامانه جامع روابط کار

در صفحه باز شده پنجره خدمات را باز کنید.

پنجره واحد خدمات سامانه جامع روابط کار

سپس ثبت دادخواست بدوی را انتخاب نمایید و متن شکایت از کارفرما را تحت عنوان دادخواست خود در سایت اداره کار ثبت کنید.

ثبت دادخواست بدوی در سامانه اداره کار

سپس ابلاغیه ای برای کارگر و کارفرما صادر می شود. این ابلاغیه برای شما پیامک شده و در بخش گزارشات کارگری سامانه جامع روابط کار قابل مشاهده است. بعد از حضور در جلسه هیات تشخیص اداره کار، رای هیات ظرف ۱۵ روز صادر می شود. توجه داشته باشید که مهلت اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار نیز ۱۵ روز می باشد

سوالات متداول

تقدیم دادخواست در گذشته به صورت حضوری انجام می شده است. اما در حال حاضر، به صورت اینترنتی و از طریق سامانه جامع روابط کار انجام می شود.

خواهان کارگر است. خوانده کارفرما است.

مطالب مرتبط

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید