فلسفه بیمه نامه شخص ثالث صیانت از حقوق افراد و در سطح وسیع تر جامعه در موارد وقوع حوادث رانندگی است. عمق، شدت و جهت زیان وارده به خصوص در حوادث جرحی چنان بالاست که در اکثر کشورهای دنیا این بیمه نامه توسط قانون اجباری تلقی شده است.

برای مثال در کشور توسعه یافته ای مانند استرالیا که تحت سیستم حقوقی Common Law اداره می شود به جهت اهمیت موضوع بیمه شخص ثالث به دو قسمت جانی و مالی تقسیم شده است و شرکت های بیمه بازرگانی صرفاً مجوز صدور بیمه نامه ثالث مالی را دارد و لذا مسئولیت دارندگان و رانندگان در قبال صدمات جرحی به اشخاص ثالث به عنوان بخشی از برگه مجوز تردد سالیانه خودرو شامل عوارض و تمبر و.. صرفا توسط دولت صورت می گیرد.

مالکین خودرو موظف هستند به طور سالیانه مجوز یا با اصطلاح licence اتومبیل خود را تمدید نمایند. استنکاف از این امر عواقب قانونی و جزایی سنگینی به همراه دارد تا حدی که کمتر کسی به خود جرات و جسارت رانندگی بدون مجوز اتومبیل حتی در حد چند دقیقه را می دهد.

به جهت اهمیت آثار صدمات جرحی و جانی و گستردگی آن در سطح جامعه، در ایران نیز قانون گذار به درستی ضمن اجباری کردن بیمه شخص ثالث ، اجازه فسخ بیمه نامه از طرف بیمه گر به دلیل عدم پرداخت حق بیمه را نداده است. مسلما مهم ترین دلیل، این است که تعهد این بیمه نامه به نفع شخص ثالث است لذا به محض صدور بیمه نامه و انعقاد قراداد، در صورت فسخ خارج از موارد پیش بینی شده در قانون، منافع آحاد جامعه بدون جلب رضایت آنها تحت الشعاع قرار می گیرد. بحث دیگر اینکه وصول حق بیمه همانند وصول ثمن معامله در قرارداد بیع به عنوان یک بخش از فرآیند فروش و معامله قلمداد می شود و عدم تحقق آن خدشه ای به اصل معامله وارد نمی کند ولو اینکه شرط ضمن عقدی لحاظ شده باشد.

در بیمه ثالث به جهت اجباری بودن و نفع ثالث در قرارداد لحاظ چنین شرطی باطل است و عدم پرداخت حق بیمه پس از صدور، با فلسفه عقد و منافع جامعه و رسالت بیمه گری منافات دارد. به طور خلاصه نمی توان به واسطه عدم وصول حق بیمه که در سطح یک فعالیت عملیاتی است به مبنای فلسفی یک فعالیت اقتصادی – اجتماعی خدشه وارد کرد. و جهت حل مسایل موجود و پیش روی شبکه فروش در خصوص وصول حق بیمه شخص ثالث باید به راهکارهایی اندیشید که موضوع این یادداشت نمی باشد و لازم است در چند بخش به تفصیل در مورد آن صحبت و تبادل نظر کرد.

در صورتی که در زمینه خرید بیمه و یا دریافت خسارت و دیه از شرکت بیمه نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

بیمه خودرو

دیدگاهتان را بنویسید