بر اساس اعلام مدیریت نظارت مالی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران شرکت های بیمه دارای تعداد حدود ۴ میلیون بیمه نامه زندگی و سرمایه گذاری هستند و نسبت بازخریدی این بیمه ها طی ۶ سال اخیر سالانه ۲/۴ درصد بوده است.

به گزارش بیدبرگ و نقل از  ‌اداره کل روابط عمومی و امور ‌بین‌الملل بیمه مرکزی، شرکت های بیمه دارای تعداد حدود ۴ میلیون بیمه نامه زندگی و سرمایه گذاری هستند و نسبت بازخریدی این بیمه ها طی ۶ سال اخیر سالانه ۲/۴ درصد بوده است. بررسی ها نشان می دهد تعداد بیمه نامه های زندگی شرکت های بیمه طی سال های ۱۳۸۸ تا  آذر ۱۳۹۳ بالغ بر ۳,۹۱۹,۴۶۳ فقره بوده که این میزان نسبت به سال ۱۳۸۸ حدود ۱۸۰ درصد رشد داشته است. بر این اساس، طی دو سال گذشته بر اساس بررسی های انجام شده از نظر تعداد بیمه نامه های صادره شرکت های بیمه، بیمه ایران رتبه اول (تأسیس۱۳۱۴) ، بیمه پاسارگاد رتبه دوم (تأسیس۱۳۸۵) و بیمه کارآفرین رتبه سوم (تأسیس ۱۳۸۲) را کسب کرده اند.

بر اساس این گزارش، بیمه نامه زندگی و تأمین آتیه از ترکیب بیمه های به شرط فوت و بیمه های به شرط حیات تشکیل یافته است. در این بیمه نامه بیمه گذاران با پرداخت مبلغی تحت عنوان حق بیمه (به صورت اقساط) ، علاوه بر تأمین منابع لازم برای تشکیل سرمایه ای در آتیه، امکان برخورداری از پوشش بیمه زندگی در مقابل خطر فوت را نیز خواهند داشت.

سرمایه تشکیل شده در این بیمه نامه علاوه بر پشتوانه مالی در دوران پیری و بازنشستگی می تواند برای تأمین مواردی از قبیل: تهیه مسکن، هزینه ازدواج، هزینه تحصیل فرزندان و… مورد استفاده قرار گیرد. همچنین از پوشش های تکمیلی بیمه نامه زندگی و تأمین آتیه می توان به پوشش فوت در اثر حادثه، پوشش نقص عضو و از کارافتادگی در اثر حادثه، پوشش هزینه های پزشکی در اثر حادثه، پوشش معافیت از پرداخت حق بیمه، پوشش پرداخت سرمایه از کارافتادگی، پوشش بیمه بیماری های خاص، پوشش بیمه آتش سوزی منزل مسکونی اشاره نمود.

یکی از شرایط قرارداد بیمه زندگی این است که چنانچه بیمه گذار از ادامه قرارداد بیمه انصراف دهد، می تواند ارزش بازخرید بیمه نامه خود را براساس ارقام مندرج در جدول پیش‌بینی تعهدات بیمه گذار و بیمه گر دریافت نماید. طبق مقررات شرط بازخرید صرفاً برای بیمه نامه‌های زندگی از نوع تشکیل سرمایه قابل اعمال است.

دیدگاهتان را بنویسید