از دلایل ساختاری عدم رشد بیمه -های عمر در ایران عدم دسترسی به آمار صحیح و منسجم است که برای رفع این معضل باید یک نظام آماری مدون و منظم در صنعت بیمه شکل گیرد. در این راستا بیمه مرکزی باید نقش مدیر و ارشادگر را داشته باشد و شرکت -های بیمه را موظف به تولید و ارائه آمارهای منظم و دقیق نماید و این آمارها توسط بیمه مرکزی جمع آوری، هماهنگ و منظم گردیده و در اختیار همگان قرار گیرد.

عوامل ساختاری عدم رشد بیمه عمر

 عوامل اقتصادی عدم رشد بیمه عمر

عوامل فرهنگی آموزشی و اجتماعی:

. مسئله -ی دیگر سطحی بودن دانش بیمه است. تعداد فارغ‌التحصیلان مقاطع بالا در رشته بیمه اندک است. در ایران مطالعات زیربنایی بیمه عمر تاکنون صورت نگرفته است. به‌عنوان‌مثال نه‌تنها یک جدول مرگ‌ومیر که لازمه‌ی محاسبات بیمه‌ی عمر است وجود ندارد بلکه آمار کلی د قرقی از تعداد فوت‌شدگان در کشور نیز در دسترس نیست. بعد از گذشت مهروموم‌ها از ظهور بیمه‌ی عمر در ایران، کشور ما از جداول مرگ‌ومیر کشورهای دیگ ر چون فرانسه بااین‌همه تفاوت فرهنگی، بهداشتی و امکانات در دسترس در مقایسه با وضعیت ایران بسیار متفاوت است استفاده می‌کنند.

عوامل مربوط به شرکت‌های بیمه:

عوامل مربوط به دولت و سیاست گذاری:

از مهم‌ترین معضلات صنعت بیمه در کشور ما نیز وجود سیستم کاملاً دولتی در بخشه‌ای بیمه ای هم در زمینه ی برنامه ریزی و سیاست‌گذاری و هم در زمینه ی اجرایی است.

قوانین مربوط به تعیین تعرفه از سوی بیمه مرکزی و همچنین نحوه سرمایه-گذاری ذخایر انباشته در شرکت‌های بیمه از قبیل سرمایه گذاری در اوراق قرضه دولتی با سود پایین باعث بالا رفتن حق بیمه و در نتیجه کم رونقی بیمه عمر می‌گردد.

راهکارهای مربوط به عوامل ساختاری:

دیدگاهتان را بنویسید