در این گزارش کوتاه، نگاهی اجمالی و مختصر به عملکرد صنعت بیمه کشورمان در سال ۱۳۹۲ خواهیم انداخت تا ببینیم کارنامه این صنعت را به دست راست مان خواهند داد یا به دست چپ!

به هرحال، چه آمار ارائه شده در زیر، رضایت بخش باشد و چه نا امید کننده، نباید آن را صرفاً حاصل تلاش یا عدم تلاش نهادهای سیاستگذار در صنعت بیمه (همچون بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه) بپنداریم (که این عین کم لطفی به مدیران پرتلاش در بیمه مرکزی، پژوهشکده بیمه و شرکتهای بیمه خصوصی و دولتی است.) و در این بین از نقش تعیین کننده شبکه فروش و نمایندگان و کارگزاران و شرکتهای خدمات بیمه فعال در کشور چشم پوشی کنیم. قطعاً آنچه که آمار زیر را رقم زده است حاصل جمع فعالیت های نهادهای سیاستگذار در سطح کلان صنعت بیمه و عملکرد کیفی و کمی فعالیتهای بازاریابی شبکه فروش و نمایندگی های بیمه در سراسر کشور می باشد.

از شما دعوت می کنم تا با هم نگاهی به آمار فعالیت صنعت بیمه در سالی که گذشت بیندازیم:

از فروردین ۱۳۹۲ تا پایان بهمن ۱۳۹۲ حجم حق بیمه تولیدی در صنعت بیمه کشور رقمی برابر با ۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (یکصد و چهل هزار میلیارد ریال) بوده است. این درحالیست که درمقابل این حق بیمه دریافت شده از بیمه گذاران در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۲، جمع کل خسارات پرداختی در همین بازه زمانی، رقم ۸۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (هشتاد و پنج هزار میلیارد ریال) بوده است. بد نیست به آمار فوق از منظر تعداد بیمه نامه نیز نگاهی بیندازیم:

در ۱۱ ماه نخست سال ۱۳۹۲، تعداد ۳۷,۰۰۰,۰۰۰ فقره بیمه نامه در کلیه رشته های بیمه ای صادر گردیده و از این میان، ۱۴,۷۰۰,۰۰۰ فقره منجربه خسارت گردیده اند.

جالب است بدانید که شرکتهای بیمه خصوصی، ۵۴٫۶% از کل حق بیمه تولیدی، یعنی رقم تقریبی ۷۷,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (هفتاد و هفت هزار میلیارد ریال) را به خود اختصاص داده اند و مابقی، سهم بخش دولتی در صنعت بیمه کشور است! همچنین شرکتهای بیمه خصوصی  در ۱۱ ماه نخست سال ۱۳۹۲ به میزان ۵۱٫۴% از کل خسارات پرداختی صنعت بیمه یعنی رقم حدودی ۴۴,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (چهل و چهار هزار میلیارد ریال) را پرداخت نموده اند.

رُشد حق بیمه تولیدی و نیز میزان خسارات پردختی، نسبت به زمان مشابه در سال ۱۳۹۱، به ترتیب ۲۶ و ۳۹ درصد، افزایش یافته است. نسبت خسارت پرداختی به حق بیمه تولیدی نیز با ۵٫۵ واحد افزایش، به حدود ۶۰%  رسیده است.

از کل حق بیمه تولیدی صنعت بیمه کشور در ۱۱ ماهه نخست سال ۱۳۹۲، تنها کمتر از ۱۰% کل حق بیمه تولیدی کشور، یعنی رقمی درحدود ۱۴,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (چهارده هزار میلیارد ریال) متعلق به بیمه های زندگی است. درحالیکه میانگین این رقم در جهان، حدود ۵۰% (یعنی نیمی از کل حق بیمه تولیدی!) می باشد. از طرف دیگر، حدود ۴۵% از حق بیمه تولیدی، مربوط به بیمه شخص ثالث می باشد.

در زمان فعلی (اسفند ۱۳۹۲)، دقیقاً ۲۹ شرکت بیمه رسماً درحال فعالیت هستند که ۲ شرکت به صورت اتکایی و ۲۷ شرکت دیگر به صورت مستقل فعالیت می کنند. از این میان، تنها شرکت بیمه دولتی، شرکت سهامی بیمه ایران بوده و مابقی، خصوصی هستند. نکته قابل توجه و تعمق، این است که تنها شرکت بیمه دولتی در کشورمان، به تنهایی حدود ۴۹% از سهم بازار بیمه را در اختیار خود دارد که البته این آمار، سال به سال و با تعدد شرکتهای بیمه خصوصی درحال کاسته شدن است که این نشان می دهد که دولت در پیاده سازی اصل ۴۴ (حداقل درباره این یک مورد) عملکرد خوبی داشته است!

آیا می دانستید…

اگر بخواهید یک شرکت بیمه خصوصی تأسیس کنید می بایست سرمایه ای معادل ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان (یکصد میلیارد تومان) بابت سرمایه پایه در اختیار داشته باشید! اگر هم بخواهید شرکتی تأسیس کنید که مجوز فعالیت در کلیه رشته های بیمه ای را به صورت یکجا داشته باشد، می بایست سرمایه پایه ای معادل ۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان (یکصد و پنجاه میلیارد تومان) در اختیار داشته باشید. این رقم برای شرکتهای بیمه اتکایی به ۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان (چهارصد میلیارد تومان) افزایش می یابد

در پایان خالی از لطف نخواهد بود که نگاهی اجمالی به گزارشی که در سال ۱۳۹۱ از سوی بیمه مرکزی ج.ا.ا منتشر گردید بیندازیم. در این آمار، میزان حق بیمه تولیدی کشورهای مهم منطقه و چشم اندازی از آینده این آمار ارائه گردیده است:

“سهم کشورهای منطقه از حق بیمه تولیدی در سال ۲۰۱۲ میلادی” همانگونه که در نمودار فوق ملاحظه می کنید، فلسطین اشغالی با ۲۰٫۹%، ترکیه با ۱۹٫۷% و ایران با ۱۹٫۴% رتبه های اول تا سوم منطقه از نظر میزان حق بیمه تولیدی را به خود اختصاص داده بودند. اما براساس سند چشم انداز در سال ۱۳۹۱، ایران می بایست در پایان افق چشم انداز، رتبه اول را درمیان کشورهای خاورمیانه و افریقای شمالی (منا) در صنعت بیمه به خود اختصاص دهد و ضریب بالاتری نسبت به میانگین جهانی این شاخص، احراز نماید.

کمک هزینه زایمان

دیدگاهتان را بنویسید