فصل اول – تعاریف در بیمه عمر مانده بدهکار

ماده اول – موضوع قرارداد
موضوع این قرارداد عبارت از بیمه عمر مانده بدهی وام گیرنده در قبال وامی است که بیمه گذار از تاریخ شروع این قرارداد به بعد به وام گیرندگان خود پرداخت مینماید یا قبلاً پرداخت نموده است.

فصل دوم- تعهدات بیمه گذار در بیمه عمر مانده بدهکار

ماده دوم

بیمه گذار موظف است در شروع قرارداد مشخصات وام گیرندگان را بشرح ذیل در اختیار بیمه گر قرار دهد : نام و نام خانوادگی- تاریخ تولد- شماره شناسنامه و محل صدور مبلغ بدهی در تاریخ شروع این قرارداد، مدت وام یا مدت باقیمانده وام از تاریخ شروع قرارداد.

ماده سوم

حق بیمه یکجای هر وام گیرنده از حاصل ضرب مانده بدهی وام گیرنده در شروع قرارداد (درمورد وام گیرندگان قبلی) و یا مبلغ وام (در مورد وام گیرندگان از تاریخ شروع قرارداد به بعد) در نرخ مربوطه حاصل میگردد.
بیمه گذار موظف است حق بیمه یکجای هریک از وام گیرندگان را بفاصله حداکثر ۲۰ روز از تاریخ دریافت الحاقی تائید پوشش بیمه ای آنان در وجه بیمه گر تسویه نماید.

ماده چهارم

بیمه گذار موظف است در صورت فوت بیمه شده حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ اطلاع بیمه گر را کتباً مطلع نماید و متعاقباً مدارک ذیل را ارسال نماید.

فصل سوم- تعهدات بیمه گر در بیمه عمر مانده بدهکار

ماده پنجم

بیمه گر متعهد است در صورت فوت بیمه شده و انجام کلیه تعهدات بیمه گذار مندرج در این قرارداد مانده بدهی حین الفوت او را از تاریخ فوت طبق شرایط این قرارداد بپردازد.

ماده ششم

مدت بیمه برای هر بیمه شده برابر مدت وام یا مدت باقیمانده وام او از تاریخ شروع این قرارداد و حداکثر ۴ سال میباشد مشروط بر اینکه در هیچ مورد مجموع سن بیمه شده و مدت بیمه از ۷۰ سال تمام تجاوز نکند بنابراین بیمه گر نسبت به کسانی که سن آنها از ۷۰ سال تمام بیشتر باشد هیچگونه تعهدی نخواهد داشت.

ماده هفتم

بیمه گر هیچگونه تعهدی نسبت به اقساط معوقه وام گیرنده و هزینه های تاخیر اقساط مزبور به هر دلیل و علتی که باشد، ندارد.

فصل چهارم- مقررات عمومی در بیمه عمر مانده بدهکار

ماده هشتم

حق بیمه هایی که بابت بیمه شدگان این قرارداد به بیمه گر پرداخت شده قابل استرداد نیست مگردر موارد ذیل :

اشتباه در محاسبه

حق بیمه وام گیرنده ای که سن وی ۷۰ سال تمام بیشتر باشد و بابت نامبرده اشتباهاً حق بیمه پرداخت شده باشد.

حق بیمه وام گیرندگانی که وام خود را تسویه نموده و یا بنا به هر علت دیگری براساس تقاضای بیمه گذار از پوشش بیمه ای خارج میگردد.

تبصره :
حق بیمه برگشتی موضوع بند ۳/۸ از مابه التفاوت حق بیمه دریافتی و حق بیمه صرف شده تا تاریخ تقاضای بیمه گذار حاصل می گردد.
حق بیمه صرف شده برابر است با : مبلغ بیمه * مدت زمان گذشته (به سال) * نرخ حق بیمه سالانه

ماده نهم

هرگونه تغییر در شرایط این قرارداد با توافق طرفین (بیمه گر و بیمه گذار) و بوسیله صدور الحاقی که جزء لاینفک قرارداد میباشد انجام میگیرد.

ماده دهم

مدت این قراردا یکسال است و هر یک از طرفین میتوانند یکماه قبل از پایان مدت قرارداد نظر خود را نسبت به ادامه با همان شرایط و یاتجدید نظر در نرخ و شرایط قرارداد کتباً به طرف دیگر اعلام نماید.

تبصره :
عدم تمدید قرارداد موجب فسخ پوشش بیمه برای آن دسته از وام گیرندگانی که قبلاً تحت پوشش بیمه ای قرار گرفته و حق بیمه خود را تا پایان وام یکجا پرداخت نموده اند نخواهد بود.

ماده یازدهم

نسبت به مواردی که در این قرارداد ذکر نگردیده مطابق شرایط عمومی بیمه های عمر در شرکت سهامی بیمه ایران و قوانین جاری کشور رفتار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید