سابقه توسعه در کشور؛ بالا رفتن رفاه بدون افزایش رضایت!

دکتر رنانی: سابقه توسعه در کشور؛ بالا رفتن رفاه بدون افزایش رضایت!
به گزارش روابط عمومی اتاق ایران به نقل از اتاق مشهد «محسن رنانی» عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان حذف چهره‏های نمادین گروه‎های رقیب را خطای تاریخی گروه‎های قدرت در ایران دانست و با بیان اینکه از ابتدا مسأله توسعه را درست مطرح نکرده‌ایم و به همین دلیل سرگشته تجربه دیگران شده‎ایم، خاطرنشان کرد: توسعه یک تحول ذهنی و رفتاری است و هیچ ارتباطی به فرودگاه، هواپیما، تکنولوژی و … ندارد و اگر توسعه به این ابزارها نیاز داشته باشد، آن‎ها به صورت مکمل ایجاد خواهد شد.# توجه صرف به توسعه فیزیکی
نویسنده کتاب «بازار یا نابازار؟» توسعه را پدیده‎ای دانست که بذر آن در هر جامعه‎ای از دوران کودکی افراد جوانه خواهد زد، و تصریح کرد: اگر امروز این همه رشد کرده‎ایم اما رضایت نداریم، به این دلیل است که صرفا به فیزیک توسعه توجه و روح آن را رها کرده‎ایم؛ آنچه در باب توسعه در کشور ما رخ داده توسعه فیزیکی بوده است.
رنانی با تأکید بر اینکه توسعه به این معناست که قانون در ذهن افراد حریم پیدا کند، افزود: رفتار کردن بر اساس قانون باید در افراد جامعه درونی شود تا توسعه اتفاق بیفتد به عبارتی توسعه به این معناست که عمل خلاف قانون، اخلاق و شرع برای افراد قبح داشته باشد.
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان توسعه را کارخانه‎ای دانست که محصول آن احساس سعادت است، گفت: سعادت به این معناست که اگر درهای جامعه باز شود، مردم به دلیل احساس سعادتی که دارند، نروند؛ برای ایجاد چنین احساسی در مردم، باید کارخانه توسعه ایجاد شود با دو خط تولید که محصول یک خط رفاه و محصول خط دیگر رضایت است.
رنانی با اشاره به اینکه در جامعه ما ابزارهای توسعه وجود دارد اما مردم راضی نیستند، عنوان کرد: خط تولید رفاه به غلبه بر فشارهای طبیعی و خط تولید رضایت به غلبه بر فشارهای اجتماعی کمک می‎کند؛ ظرف ۴۰ سال گذشته سطح رفاه در جامعه ما بالا رفته اما رضایت مردم افزایش نیافته است.

# توسعه نیازمند دو تحول
نویسنده کتاب «چرخه‌های افول اخلاق و اقتصاد» با اعتقاد بر اینکه توسعه در جامعه ما به دو تحول «اقتصادی و مادی» و «فرهنگی و رفتاری» نیاز دارد، اظهار کرد: به خط تولید توسعه اقتصادی، مدرنیزاسیون یا نوسازی و به خط تولید توسعه فرهنگی مدرنیته یا نوگرایی گفته می‎شود؛ همه دولت‎ها بعد از مشروطیت به مدرنیزاسیون توجه داشتند نه مدرنیته؛ یکی از ملزومات توسعه، وجود دولت مدرن است و دولت مدرن یعنی دولتی که حاکمیت آن بر اساس قانون، قراردادهای اجتماعی، دموکراسی و … است؛ با امضای مشروطیت مجوز شکل‎گیری دولت مدرن صادر شد اما دولت‎های ما هنوز در مرحله پیشامدرن هستند و تکامل نیافته‏اند زیرا هنوز بخش بزرگی از مناسبات در کشور ما خارج از قانون است.

# همزمانی تولد دولت مدرن و کشف نفت؛ اتفاقی نامیمون
رنانی همزمان شدن تولد دولت مدرن را در ایران بعد از امضای مشروطیت با کشف نخستین چاه نفت، بدترین اتفاق تاریخی خواند و خاطرنشان کرد: این اتفاق نامیمون تاریخی باعث شد دولت مدرن به نفت گره بخورد و در نتیجه چنین دولتی نیازی به پاسخگویی احساس نمی‎کند؛ بعد از سال ۱۳۱۰ که پول نفت در بودجه دولت زیاد شد، به تدریج رضاشاه امور مملکت را به تنهایی مدیریت کرد؛ حتی استبداد رضاخانی را می‎توان به درآمدهای نفتی نسبت داد؛ این بیماری در دوره محمدرضا پهلوی نیز رخ داد و بعد از انقلاب نیز هر گاه قیمت نفت جهش داشت، این بیماری عود می‎کرد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اقتصاددانان و جامعه‎شناسان، سرمایه‎های اقتصادی و انسانی و سرمایه‎های اجتماعی و نمادین را به عنوان چهار سرمایه اصلی توسعه شناخته‎اند، تصریح کرد: سرمایه‎های اقتصادی و انسانی باید به خط تولید اقتصادی و سرمایه‎های اجتماعی و نمادین به خط تولید فرهنگی و رفتاری تزریق شود زیرا در غیر این صورت محصولی حاصل نمی‎شود.

در بازار رقابتی هزاره سوم با طیف وسیعی از برندهای متنوع در یک محصول یا خدمت موجه هستیم که همگی به دنبال شناساندن خود به جامعه هدف و قرار دادن برند خود در نقشه ادراکی مشتری و نهایتا قرار گرفتن در گزینه های خرید مشتری هستند. گرانباری اطلاعاتی و تبلیغاتی به لحاظ حجم نه تنها مشتریان را در انتخاب و گزینش برند مطلوب با مشکل مواجه ساخته، بلکه عرضه کنندگان کالا و خدمات را با چالش نادیده گرفته شدن در این جنگل تبلیغاتی روبرو کرده است. در نتیجه بحث تنظیم پیام و شعار تبلیغاتی به خصوص برای شرکت های بیمه جهت کسب اثربخشی و کارایی کمپین های تبلیغاتی بسیار حیاتی است. هر چند کمپین های تبلیغاتی می بایست هم تراز با استراتژی های بازاریابی شرکت، چرخه عمر محصول و مخاطبین و شرایط موقعیتی باشد با این حال به اجمال می توان گفت پیامی که بتواند در ذهن مشتری رسوخ کرده، او را درگیر با پیام و برند خاصی نماید و یادآوری برند را افزایش دهد بسیار مطلوب اکثر مدیران تبلیغات است. یکی از راههای عمق بخشیدن به پیام، درگیر کردن مشتری و ایجاد علاقه در او برای توجه و پیگیری کمپین، استفاده از صنایع بدیعی لفظی و معنوی در طراحی پیام ها می باشد. با توجه به جذابیت موضوع به خصوص برای دوستانی که به ادبیات، تبلیغات و بازاریابی علاقه مند می باشند به صورت متوالی در روز های آتی مطالبی در این خصوص از مقاله ای با عنوان کاربرد آرایه های بدیعی در طراحی شعارهای تبلیغاتی با نگاهی به تبلیغات شرکت های بیمه که در سومین کنفرانس بازاریابی ارایه شده است را پی خواهیم گرفت.
https://telegram.me/bimainsurance

 —————————————————————————————————————————————–

دوران پسا برجام و چالش های آن برای صنعت بیمه

بدون شک فعالیت در فضای رقابتی به خصوص در سطح فرا ملی باید متکی بر یک مزیت رقابتی پایدار باشد. مزیتی که به راحتی قابل تقلید نیست و بیشترین ارزش را برای مشتریان ایجاد می کند. هر چند مباحث مرتبط مزیت نسبی در ادبیات تجارت بین الملل از زمان آدام اسمیت تا ریکاردو ، ساموئلسون و مایکل پورتر دچار تغییر ات زیادی در نوع نگاه و مولفه های مزیت رقابتی شده است.

با این حال آنچه در دهه ۷۰ به بعد کشورهایی مانند ژاپن، کره و سایر اقتصاد های نوظهور را در عرصه بین المللی را بعنوان اقتصادهای مطرح دنیا مطرح کرد صرفا مزیت نسبی عوامل تولید از قبیل منابع طبیعی و عوامل تولید از قبیل نیروی کار ارزان و راههای مواصلاتی که در آثار اندیشمندان متقدم مورد تاکید قرار می گرفتند نبود. ژاپن به صراحت اعلام کرد که فعالیت در بخش هایی که صرفابه لحاظ منابع و نیروی کار ارزان در آن دارای ارزش نسبی است برای این کشور سود چندانی ندارد و قصد دارد اتفاقا در حوزه هایی فعالیت کند که به ظاهر در آن واجد مزیت نسبی نیست. صنایعی که دارای کشش درآمدی تقاضای آنها بالاست و پیشرفت فن آوری سریع و بهره وری نیروی کار کار روز افزون است.

بنابراین همانطور که مایکل پورتر اشاره می کند یکی از عوامل مزیت نسبی و رقابتی یک کشور بهره وری تمام عوامل تولید است. به نظر می رسد یکی از چالش های پیش روی صنعت بیمه در دوران پسابرجام ، و رقابت با بیمه گران خارجی در کشور و بیرون از مرزهای در سطح فراملی عدم بهره وری عملیاتی است. این عدم بهره وری چه در حوزه عدم استفاده بایسته و کارا از سرمایه های اجتماعی و منابع انسانی، هم در حوزه ساختار و فرآیندها و هم موانع تکنولوژیکی در سطح سخت افزار و نرم افزار و از همه مهم تر رویکرد و بینش مدیریتی در ایجاد یکپارچگی منابع را در برمی گیرد. هر چند فضای کسب و کار و قوانین و مقررات نیز مزید بر علت است.

https://telegram.me/DrNourollahi

 —————————————————————————————————————————————–

منبع: کانال ها و گروه های بیمه ای تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید