همیشه یکی از سوالاتی که در هنگام خرید خودرو به ذهن شما می‌رسد این است که «آیا نوع اتومبیل من در میزان حق بیمه آن موثر است؟» خوب حالا من به شما جواب می‌دهم: بله. دیوید اسنایدر، مدیر اجرایی مجمع بیمه‌های خودرو در آمریکا می‌گوید: مدل و ساختار اتومبیل شما تأثیر بسیار زیادی در حق بیمه‌ای که برای آن می پردازید، دارد. عوامل گفته شده در طول زمان تأثیر چشمگیری در میزان تصادفات، دزدی‌ها و … اتومبیل شما دارند.

در هنگام تولید خودرو از طرف شرکت‌های بیمه، نرخ بیمه آن اتومبیل در مقایسه با انواع دیگر اتومبیل‌ها و کارخانه‌های اتومبیل‌ سازی دیگر سنجیده می‌شود. به این ترتیب هر خودرویی در هنگام تولید میزان حق بیمه آن پیش‌بینی می‌شود. این پیش‌بینی ممکن است دچار تغییرات کوچکی شود که در آن صورت روی قیمتی که برای پوشش تصادفات و … به شرکت بیمه می‌پردازید تأثیرگذار باشد. علاوه بر این عوامل، سابقه رانندگی شما، میزان تصادفات شما، اعتبار مالی شما، سن، نژاد و نوع بیمه‌ای که جستجو می‌کنید، مکان زندگی شما و … در میزان حق بیمه شما موثر است.

به طور کلی اتومبیل‌های اسپرت (SUV) از حق بیمه بالاتری نسبت به سایر اتومبیل‌ها برخوردار هستند. نرخ بیمه خودروهای اسپرت براساس خسارتی که در هنگام تصادفات بر اتومبیل وارد می‌شود، طبقه بندی می‌شود.

به عقیده راس رایدر،‌میزان تصادفات با یک نوع اتومبیل در حق بیمه‌ای که می‌پردازید موثر است. درهنگام خرید یک اتومبیل به آزمایش تصادف خودرو توجه کنید تا در تصادفات واقعی دچار زیان کمتری شوید و از لحاظ حق بیمه،‌ این عمل به شما کمک می‌کند از حق بیمه پایین‌تری استفاده کنید.

اما در مورد امنیت مسافران در داخل اتومبیل به شما توصیه می‌کنیم از اتومبیل‌هایی با اندازه متوسط یا ترجیحاً بزرگ با نمره آزمایش تصادفات بالا استفاده کنید.

احتمال نجات شما در تصادفات به اندازه و وزن اتومبیل بستگی دارد. اتومبیل‌های (SUV) و اسپرت در هنگام تصادفات با اتومبیل‌های دیگر مزایای زیادی دارند اما احتمال غلتیدن این اتومبیل‌ها نیز وجود دارد.

دستگاه «کنترل الکتریکی استحکام اتومبیل» از بسیاری از تصادفات جلوگیری می‌کند. این دستگاه در سال ۲۰۰۶ درمدل‌ها و انواع مختلفی در سراسر جهان ساخته شده است. این سیستم به طور خودکار بخشی از خودرو را که دچار مشکل شده است، ردیابی می‌کند. این دستگاه مانند یک راننده و خلبان اتوماتیکی عمل می‌کند. همچنین این دستگاه به شما کمک می‌کند تا اتومبیل را در پیچ‌های لغزنده یا تغییر جهت‌های ناگهانی کنترل کنید.

کیم هازل بکر، روی خسارات اتومبیل‌ها و حق بیمه آنها تحقیقاتی انجام داده است. براساس این تحقیق خسارت بین دو خودرو ۷۹ دلار برای هر مسافر، ۸۱ دلار برای خودروهای (SUV) کوچک و ۹۲ دلار برای خودروهای (SUV) بزرگ بوده است. این ارقام نشان دهنده آن است که نوع خودرو در حق بیمه آنها تأثیر بسزایی دارد.

میزان افزایش حق بیمه بعد از تصادف

همه ما این مطلب را می‌دانیم که دارندگان خودرو می‌توانند با جلوگیری از تصادفات از حق بیمه ماهانه خود مبلغ قابل توجهی را بکاهند در صورتی که حداقل سالانه یک تصادف داشته باشید، متوجه خواهید شد حق بیمه سال جدید شما افزایش یافته است. به عقیده متخصصان بیمه اتومبیل‌ها، این افزایش دلایل مختلفی دارد و بسته به شرکت و منطقه محل زندگی شما تغییر می‌کند اما عامل اصلی آن درجه خسارت وارد آمده به خودرو و یافتن فرد مقصر در تصادف است. اگر شما در هنگام رانندگی درحالت عادی نباشید به احتمال زیاد، شرکت بیمه برای سال بعد بیمهشما را تمدید نخواهد کرد.

نگران نباشید شما می‌توانبد شرکت بیمه جدیدی بیابید ولی این بار باید حق بیمه بیشتری بپردازید. به طور مثال اگر شما در تصادف مقصر بوده باشید، ممکن است حق بیمه‌ای که می‌پردازید همراه با شروطی باشد یعنی در تصادفی که شرکت بیمه بیش از ۷۵۰ دلار خسارت (ملکی شخصی یا خودرو) بپردازد شما حتماً در قرارداد جدید خود شاهد افزایش نرخ‌ها خواهید بود.

دانیل کوپر، متخصص در امور بیمه می‌گوید: اگر سابقه رانندگی شما خوب باشد و بیش از پنج سال متداوم با یک شرکت قرارداد ببندید، اگر در تصادف ساده‌ای شما مقصر باشید در این صورت مطمئن باشید نرخ حق بیمه شما افزایش نخواهد یافت.

اما به عقیده دیوید اسنایدر، علاوه بر عوامل گفته شده تورم، قوانین جدید و … هم تأثیر مهمی در افزایش نرخ حق بیمه دارند او می‌گوید: هم قانون و هم شرکت بیمه ممکن است در مورد تصادف ساده چشم پوشی کنند اما در صورتی که تصادف سخت باشد و شخصی مجروح شود (به خصوص اگر شما در هنگام رانندگی در حالت عادی نباشید) ممکن است قوانین بیمه سنگین و عواقب قانونی زیادی پیگیر شما شود. در این صورت حتی ممکن است پوشش بیمه شما متوقف شود البته بعضی از شرکت‌های بیمه از اولین تصادف چشم پوشی می‌کند پس به دنبال چنین شرکتی باشید.

در صورتی که در زمینه خرید بیمه و یا دریافت خسارت و دیه از شرکت بیمه نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

بیمه خودرو

دیدگاهتان را بنویسید