تحقیقات صورت گرفته درباره حس لامسه و بازاریابی بیمه

با توجه به تحقیقات صورت گرفته درباره تاثیر شبیه سازی لمسی بر رفتار مشتریان، حس لامسه به عنوان یک کانال حسی نقش بسیار مهمی در بازاریابی و کسب و کار دارد. حالت درونی افراد بر اساس احساس هایی که از طریق پوست منتقل می شوند، چه از طریق یک پیام تجملاتی و چه از طریق حس یک طعم خاص آرامش می گیرند یا تحریک می شوند.

حس لامسه در فروش نقش زیادی دارد. البته در این زمینه تفاوت های فرهنگی زیادی در جهان وجود دارد. در کل، در اروپای شمالی کمتر از اروپای جنوبی بر اساس حس لامسه خود عمل می کنند. انگلیسی ها معتقدند فرانسوی ها به صورت افراطی به طرف خود دست می دهند.

روش های لمسی مفاهیم نمادین دارند. انسان ها درگیر جنس پارچه ها و کیفیت محصولات دیگر هستند که کالای دیگر را درست می کنند. درک درست از کیفیت مواد در لباس، ملحفه و مبلمان منزل به احساسی که از لمس آنها به دست می آید (ممکن است نرم، زبر و خشن) وابسته است.

پارچه های نرم از جمله ابریشم به نوعی تجملی تلقی می شوند، در حالی که پارچه های کتانی به عنوان پارچه های بادوام شناخته شده اند. پارچه های که مرکب از مواد کمیاب هستند یا باید با حرارت و فرآیند خاصی درست شوند، قیمت بیشتری دارند و با کلاس ترند. پارچه های روشن تر و سبک تر هم زنانه اند (سیدجوادین و اسفیدانی، ۹۱).
اما در زمینه صنعت و خدمات بیمه حس لامسه چه معنایی می تواند داشته باشد؟ ، جنبه هایی از حس لامسه که در بازاریابی و ارائه خدمات بیمه می تواند بر ادراک مشتری از کیفیت محصول و تصویر برند موثر باشد کدامند؟ در بخش بعدی به مصداق هایی از تاثیر حس لامسه در صنعت بیمه پرداخته می شود.

در زمینه صنعت و خدمات بیمه، حس لامسه چه معنایی می تواند داشته باشد؟

جنبه هایی از حس لامسه که در بازاریابی و ارائه خدمات بیمه می تواند بر ادراک مشتری از کیفیت محصول و تصویر برند موثر باشد کدامند؟
در این بخش به اجمال به سولات طرح شده فوق پرداخته می شود
جنبه هایی از فعالیت ها، محصولات و خدمات بیمه ای که می تواند با حس لامسه بیمه گذار در تماس می باشد برای نمونه شامل موارد زیرمی شود:

کاغذ یا کارت بیمه به لحاظ زبری یا نرمی، سبکی یا سنگینی و دیگر ویژگی ها قابل حس بوسیله لامسه بر ادراک مشتری از جنبه های مرتبط با محصول بیمه مانند کیفیت، اطمینان و اعتماد می تواند تاثیر گذار باشد. حتی سبکی و سنگینی بیمه نامه، جنس کاغد یا کارت و حتی برجسته بودن مهر یا بخش های از بیمه نامه می تواند در ارزیابی بیمه گذار از محصول موثر باشد.

مهر برجسته، رسمیت، استحکام ، مشروعیت و سندیت بیشتری را برای مشتری منعکس می سازد. بعضی از تحقیقات در مورد محصولات مختلف نشانگر این مطلب است که مشتریان سنگینی محصول را نشانه ای از کیفیت آن می دانند هرچند در صنایع الکترونیکی و تکنولوزی های برتر عکس این موضوع صادق است.

راحتی احساس شده از فضای فیزیکی تعامل بیمه گذار نیز اهمیت به سزایی در تصور مشتری از محصولات بیمه دارد. مبلمان لطیف و راحت، می تواند ظرافت، دقت و راحتی پوشش های بیمه ای را به ذهن مشتری متبادر سازد در حالی که صندلی های سخت و خشک نمی تواند آرامش و اطمینان، اعتماد و راحتی تعامل با بیمه گر را به ذهن مشتری متبادر سازد.

حتی دست دادن با مشتری به عنوان بخشی مهم در احوال پرسی ها، شروع و خاتمه مراودات بین فردی هم بوسیله حس لامسه می تواند پیام های با اهمیتی را به لحاظ بازاریابی انتقال دهد. برای مثال کمتر کسی دوست دارد با دست خیس یا مرطوب تماس داشته باشد.

در موقع مراوده بیمه گذار با نماینده فروش یا کارشناس صدور و خسارت نحوه دست دادن (محکم یا شل ) نیز از طریق حس لامسه پیام هایی را به مغز ارسال می کند که می تواند با خطای ادراکی اثر هاله ای ترکیب و حتی گاهی ناخودآگاه تصویر محصول یا جنبه هایی از آن را مخدوش نماید. به هر حال هدف این نوشتار طرح موضوع و تشویق به تفکر بیشتر در این خصوص است وگرنه شدت و جهت این اثرات در زمینه های فرهنگی مختلف و ویژگی های دموگرافیک متنوع بیمه گذاران نیاز به کار تحقیقی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید