با مطالعه آماری وضعیت بیمه در کشورهای پیشرفته و بدون در نظر گرفتن مبالغه گویی هایی که بعضاً در مورد مقایسه خدمات شهروندی بین خود و آنها به عمل می آوریم به این نتیجه می رسیم که بیمه از نقش و جایگاه ارزشمند حفاظت از ثروتهای انسانی و مادی در آن کشورها برخوردار است در حالیکه طبق نظر کارشناسان صنعت بیمه تقریباً عموم شهروندان ایرانی متاسفانه فاقد اطلاعات اولیه درباره بیمه و در نتیجه کم رونقی آن هستند و در این امر می تواند عامل اصلی کم توجهی به بیمه و در نتیجه کم حجمی بیمه در کشور باشد.

در این مقاله سعی بر آن است که ابتدا دلایل ضرورت بیمه شرح داده شود و سپس حوزه وظایف و ارکان اصلی و فرعی بیمه و در نهایت تشریح شاخه های مختلف بیمه ای همچون بیمه مسئولیت “کار ساختمان” حوادث کارگران و کارفرمایان و…..
با نگاهی به آمارهای بین المللی سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ ارزش اقتصادی کالاها و خدمات تولید شده در کشورمان در رتبه بیستم جهان قرار داشته ایم و در مقابل بایستی از نظر کمی حق بیمه ای که مردم در این سال به شرکت های بیمه ای می پرداختند معادل رتبه ارزش اقتصادی کالا و خدمات تولید شده قرار می داشت حال آنکه تنها ۷% از کل حق بیمه پرداخت شده در سراسر جهان را دریافت کرده اند.
با هر شاخص دیگری که وضع بیمه در ایران با دیگر کشورها مقایسه شود کشورمان با وجود برخورداری از جمعیت زیاد و سرزمین وسیع و منابع اقتصادی وافر وضع مطلوبی ندارد.
بسیاری از شهروندان ایرانی بیمه را نمی شناسند و یا تصور درستی درباره آن ندارند برای مثال بسیاری از اصناف با وجود داشتن توانایی در خرید بیمه عمر و حادثه از وجود چنین بیمه ای بی اطلاع اند و بسیاری گمان می کنند در صورت وقوع حادثه ای نظیر زلزله شرکت های بیمه قادر به جبران خسارت آنها نیستند که تصور نادرست و غیر منطقی می باشد.
انسان در طول قرون گذشته بیشتر با اتکا به پیشرفت های علمی و فنی شگفت انگیز بسیاری از خطرات طبیعی را که همواره آرامش اموال و جان وی را تهدید می کرد مقهور خود کرده است. برای مثال با پیشرفت علم پزشکی از بیماری های مسری که در گذشته یکباره جان هزاران نفر را می گرفت امروزه اثر کمتری دیده می شود. همچنین گاهی خبر ویرانگری زلزله و سیل و خسارات مالی و تلفات جانی آن را می شنویم اما به دلیل احداث بناهای نسبتاً محکم و پیشرفت های فنی در مهار آبهای سطحی خسارات آن کمتر از گذشته شده است پیشرفت های علمی و فنی و تحول در ابعادی مادی زندگی بشر به رغم ایجاد آسایش و رفاه فراوان خطرات جدیدی را پدید آورده است خطرات و حوادثی چون تصادفات رانندگی، سقوط هواپیما، آتش سوزی در واحدهای صنعتی چند مورد از خطرات خاص زندگی در جامعه مدرن است. این خطرات از نظر مقدار خسارت شاید کم اهمیت تر از خطرات حوادث طبیعی در قرون گذشته باشد اما متنوع تر شده است. حال آنکه انسان جامعه مدرن در مواجهه با خطرات پیرامون خود این تفاوت را با انسان جامعه سنتی دارد که برای کاستن از رنج های ناشی از خسارات وقوع این خطرات خود ابزار موثری را ابداع کرده است. در گذشته اگر فردی از زلزله جان سالم بدر می برد به دلیل نابودی اموال و از دست دادن سرپناه از ادامه زندگی مایوس می شد و شاید نیستی را بهتر از تحمل این وضع پر مشقت می یافت اما امروزه افراد با توسل به ابزارهایی چون بیمه می توانند پس از وقوع حادثه امیدوار به ادامه جریان زندگی باشند. با توجه به اینکه یکی از عوامل بنیادی در رشد و توسعه (امنیت سرمایه) می باشد و این امر نیز بدون وجود بیمه تحقق نخواهد یافت ، شرکت های بیمه با توانایی پذیرش انواع پوشش های بیمه ای و با هر سرمایه تلاش نموده است تا ضمن ایجاد امنیت در سرمایه گذاری گامی موثر در ایجاد خدمت بهتر به بیمه گذاران بردارند.
بیمه های مهندسی از جمله رشته های بیمه ای است که تضمین کننده سرمایه در بخش خصوصی و عمومی بوده و رونق چرخه اقتصادی می باشد.
مهمترین بیمه های مهندسی عبارتند از:

مدارک لازم بزای صدور بیمه نامه در بیمه های مهندسی تمام خطر نصب پیمانکاران شامل موارد زیر است:

  1. فتوکپی پیمان
  2. ریز اقلام مورد بیمه یا فهرست بها
  3. نقشه کشی کار یا سایت پلان
  4. برنامه زمانبندی اجرای کار
  5. تکمیل پرسشنامه مربوطه
  6. درخواست کتبی بیمه گذار

مدارک لازم برای صدور بیمه نامه دوره بهره برداری:

  1. تکمیل پرسشنامه مربوطه
  2. ارائه ریز اقلام مورد بیمه

برای دریافت خسارت بیمه گذار باید مدارک زیر را ارائه نماید:

  1. اعلام خسارت ظرف مدت مقرر در بیمه نامه
  2. هماهنگی لازم جهت بازدید کارشناس
  3. تنظیم صورتحساب در محل و تعیین میزان خسارت
  4. ارائه مدارک درخواست شده در صورتجلسه تنظیمی.

در صورتی که در زمینه خرید بیمه و یا دریافت خسارت و دیه از شرکت بیمه نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

بیمه پیمانکاران ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید