ثروتمندترین مرد دنیا چگونه میلیاردر شده است؟

بسیاری از مردم در سراسر دنیا نمی‌‌دانند کارلوس سلیم الو چه کسی است، در حالی که او بی شک یکی از مشهورترین افراد در تاریخ مکزیک می‌‌باشد. الو با ثروت خالص ۳۵ میلیارد دلار سومین فرد ثروتمند جهان به حساب می‌آید. ثروت او تنها در سن ۲۶ سالگی به ۴۰ میلیون دلار می‌رسید!کارلوس سلیم الو در ۲۸ ژانویه ۱۹۴۰ در مکزیکو سیتی به دنیا آمد. کارلوس از نژاد مکزیکی نیست و خانواده‌اش از مهاجران لبنانی بوده‌اند. کارلوس جوان پنجمین فرزند از شش فرزند و باهوش‌ترین فرزند خانواده بزرگ ‌اش بود. او در مدرسه بر دیگران برتری داشت و همواره خود را وقف تحصیلاتش می‌کرد.

بعد از دبیرستان او تصمیم گرفت که در رشته مهندسی تحصیل کند و دردانشگاه یونیورسیداد ناسیونال اتونوما دو مکزیکو پذیرفته شد. کارلوس به زودی دریافت که استعدادش در کمک به سودآور شدن شرکت‌ها امری است که او را بی‌اندازه ثروتمند خواهد کرد. او با یافتن شرکت‌هایی که ارزش شدیدا پایینی داشتند و سودآور کردن آنها موفقیت مالی عظیمی‌کسب کرد.این کار هم برای شرکت‌های مربوطه و هم برای الو بی‌نهایت مفید بوده است. در سال ۱۹۶۵ کارلوس شروع به بنا کردن پایه‌های گروپو کارسو نمود که در ۱۹۶۶ به ثبت رسید.

از ۱۹۸۰ به بعد الو یک فرد موفق در بسیاری از حوزه‌های صنعتی، خرید و فروش املاک و تجارت بوده است.
زمانی که مکزیک متحمل یک بحران مالی در سال ۱۹۸۲ شد، کارلوس تصمیم به سرمایه‌گذاری بزرگ در بازار گرفت که نتایج واقعا خوبی در پی داشت. تا سال ۱۹۸۵ گروپو کارسو کنترل شرکت‌های زیادی را به دست گرفت.در ۱۹۹۰ گروپو کارسو تل‌مکس را هم تحت کنترل گرفت و حیطه‌ جدیدی از گسترش صنعتی را در سطح جهانی شروع کرد. در طی ۱۵ سال تل مکس به واسطه بهینه‌سازی فرایندهایش، پیشرفت زیادی در سطح جهانی و تکنولوژیکی کرد.

الو کسب و کارهای متفاوتی هم انجام داده است و بخشی از بسیاری از صنایع را به دست گرفته است. مثلا او ۴/۶ درصد از سهام شرکت نیویورک‌تایمز را در اختیار دارد که او را تبدیل به بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت پس از صاحبان آن یعنی خانواده سالزبرگر، می‌کند.تاکتیک‌های او گرچه کاملا قانونی هستند، گاهی اوقات در دنیای کسب وکار مورد انتقاد واقع می‌‌شوند. دولت مکزیک در دوره ۱۹۹۰ به سمت خصوصی‌سازی حرکت کرد و الو به سرعت دست به کار شد و کنترل تله‌فونسو دو مکزیک (‌تل مکس) را به دست گرفت. او به سرعت به خاطر بالابردن قیمت‌‌ها پس از بدست گرفتن کنترل شرکت، مورد انتقاد قرار گرفت.

گرچه او برای بهبود خدمات تلفن در مکزیک تلاش بسیاری کرده و همچنین خدمات تماس محلی و از راه دور، خدمات اینترنتی، خدمات تلفن همراه و کتابچه راهنمای تلفن را نیز ارائه کرده است. بی‌‌شک او بر صنعت تله‌‌کام حکمرانی می‌کند، زیرا در حال حاضر ۹۰ درصد خطوط تلفن در مکزیک در کنترل تل‌مکس است. همچنین ۸۰ درصد خطوط تلفن همراه در مکزیک در اختیار تل‌سل، شرکت تلفن همراهی است که توسط الو اداره می‌شود.

الو همچنین صاحب بزرگ‌ترین ارائه‌کننده خدمات اینترنت در مکزیک یا حتی در ایالات متحده می‌باشد. از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ ثروت کارلوس از ۳۰ میلیارد دلار به ۴۹ میلیارد دلار جهش کرد. الو به روشی مشابه وارن بافت کسب درآمد می‌کند، یعنی از طریق سرمایه‌گذاری دقیق و بی‌عیب، اما الو ترجیح می‌دهد خودش را به عنوان گرداننده شرکت‌ها و نه یک سرمایه‌گذار صرف تصور کند.کارلوس پس از سال‌ها کار سخت، بخش عمده‌ شرکت‌هایش را به پسرانش سپرده است و در حال حاضر او تنها در مقام ریاست ۵ شرکت از مجموعه شرکت‌هایش قرار دارد.

کارلوس به واسطه فعالیت‌هایش در حوزه تکنولوژی بارها مورد تشویق قرار گرفته است. برای مثال او جوایزی از جمله مدال لیاقت کارآفرینی از تالار تجارت مکزیک و مدال فرمانده لئوپولد دوم از سوی دولت بلژیک و عنوان مدیر ارشد اجرایی (CEO) سال و دهه ‌(در سال ۲۰۰۳) را از سوی مجله تریدبیزنس دریافت کرده است. الو برای کارهای خیرخواهانه‌اش نیز شهرت دارد.صندوق توسعه آمریکای لاتین که او رییس آن است، بودجه‌ای بالای ۱۰ میلیارد دلار دارد که صرف پروژه‌های مختلف فرهنگی در سرتاسر آمریکای لاتین می‌شود. به علاوه او بسیار علاقه‌مند طبیعت و هنر است.


داستان یک تصمیم گیری

گروهی از بچه ها در نزدیکی دو ریل راه آهن، مشغول به بازی کردن بودند. یکی از این دو ریل قابل استفاده بود ولی آن دیگری غیرقابل استفاده. تنها یکی از بچه ها روی ریل خراب شروع به بازی کرد و پس از مدتی روی همان ریل غیرقابل استفاده خوابش برد.
۳ بچه دیگر هم پس از کمی بازی روی ریل سالم، همان جا خوابشان برد. قطار در حال آمدن بود ، و سوزن بان تنها می بایست تصمیم صحیحی بگیرد.

سوزن بان می تواند مسیر قطار را تغییر داده و آن را به سمت ریل غیرقابل استفاده هدایت کند و از این طریق جان ۳ فرزند را نجات دهد و ۱ کودک قربانی این تصمیم گردد و یا می تواند مسیر قطار را تغییر نداده و اجازه دهد که قطار به راه خود ادامه دهد. سوال: اگر شما به جای سوزن بان بودید در این زمان کوتاه و حساس چه نوع تصمیمی می گرفتید؟

بیشتر مردم ممکن است منحرف کردن مسیر قطار را برای نجات ۳ کودک انتخاب کنند و ۱ کودک را قربانی ماجرا بدانند که البته از نظر اخلاقی و عاطفی شاید تصمیم صحیحی به نظر برسد اما از دیدگاه مدیریتی چطور …. ؟

در این تصمیم، آن ۱ کودک عاقل به خاطر دوستان نادان خود (۳ کودک دیگر) که تصمیم گرفته بودند در آن مسیر اشتباه و خطرناک، بازی کنند، قربانی می شود.
این نوع معضل در بسیاری از شرکتها و سازمانها اتفاق می افتد، اقلیت عاقل و بیگناه قربانی اکثریت نادان می شوند. کودکی که موافق با انتخاب بقیه افراد برای مسیر بازی نبود طرد شد و در آخر هم او قربانی این اتفاق گردید.

کودکی که ریل از کار افتاده را برای بازی انتخاب کرده بود هرگز فکر نمی کرد که روزی مرگش اینگونه رقم بخورد. اگرچه هر ۴ کودک مکان نامناسبی را برای بازی انتخاب کرده بودند ولی آن کودک تنها قربانی تصمیم اشتباه آن ۳ کودک دیگر که آگاهانه تصمیم به آن کار اشتباه گرفته بودند شد.

اما با این تصمیم عجولانه سوزن بان (مدیر) نه تنها آن کودک بی گناه وعاقل جانش را از دست داد بلکه زندگی همه مسافران نیز به خطر افتاد. زیرا ریل از کار افتاده منجر به واژگون شدن قطار گردید و همه مسافران نیز قربانی این تصمیم شدند و نتیجه این تصمیم چیزی جز زنده ماندن ۳ کودک نادان نبود. مسافران قطار را می توان به عنوان تمامی کارمندان سازمان فرض کرد و گروه مدیران را همان سوزن بانی در نظر گرفت که می تواند سرنوشت سازمان (قطار) را تعیین کند.

گاهی در نظر گرفتن اشتباهی منافع اکثریت که به اشتباه تصمیمی گرفته اند، منجر به از دست رفتن منافع کل سازمان خواهد شد و این همان قربانی کردن صدها نفر برای نجات این چند نفر و ورشکستگی سازمان است.

زندگی کاری همه مدیران پر است از تصمیم گیری های دشوار .
با عدم اتخاذ تصمیمات صحیح مدیریتی، به پایان زندگی مدیریتی خود خواهید رسید.

دیدگاهتان را بنویسید