به گزارش بیدبرگ به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، این اقدام به استناد ماده ۳۰ آئین‌نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی، سیاحتی، جهانگردی و زیارتی مصوب سال ۸۰ و در راستای اجرایی شدن ماده ۷ آئین‌ نامه شماره ۸۱ مصوب  شورای‌ عالی بیمه در سال ۹۱ و در چارچوب مفاد قانون بیمه انجام گرفته است.
بر اساس این گزارش، در شیوه‌نامه ارائه خدمات بیمه‌ای به گردشگران، علاوه‌ بر تشریح و ارائه تعاریف مربوط به «بیمه‌گر»، «بیمه‌گذار» و «کمیسیون فنی»، انواع بیمه در قالب «بیمه‌ نامه‌ های اجباری و تکلیفی» و «بیمه‌های اختیاری» ارائه می‌شود.
بیمه‌های اجباری و تکلیفی به آن دسته از بیمه‌هایی گفته می‌شود که شرکت و دفتر خدمات سیاحتی و گردشگری مکلف است هنگام تنظیم برنامه سفر به عنوان بخشی از اجزای اصلی بسته‌های سفر، پیش‌بینی‌های لازم را برای پوشش هزینه گردشگران داخلی و خروجی به عمل آورد.

بیمه گردشگری و پوشش های آن

پیش‌بینی‌های موردنظر شامل هزینه‌های جانی ناشی از سفر همانند نقص عضو، دیه فوت، از کارا فتادگی دائم و هزینه‌های پزشکی (بستری) در اثر فعالیت مربوط به تور، لغو سفر به‌ دلیل عدم صدور روادید از سوی وزارتخانه‌های خارجی، لغو شدن سفر به‌دلیل حد نصاب نرسیدن تور، لغو شدن پرواز، عدم انجام سفر به‌ دلیل لغو شدن محل اقامت و نیز مفقود شدن بار همراه گردشگر می‌شود.
در بیمه گردشگری ، شرکت یا دفتر خدمات گردشگری موظف است علاوه‌ بر انجام پوشش بیمه اجباری گردشگران، اطلاع‌ رسانی و هماهنگی‌ های لازم را در خصوص انتخاب یا عدم انتخاب آگاهانه پوشش‌های بیمه‌ای اختیاری شامل موارد تعیین‌شده از سوی گردشگران به‌ عمل آورد.
پرداخت هزینه‌های مربوط به مواردی همچون فوریت‌های دندانپزشکی، تاخیر در ارسال بار و چمدان گردشگر، انتقال به نزدیک‌ترین مرکز درمانی، سرقت یا مفقود شدن مدارک مسافرتی گردشگر مشمول بیمه اختیاری گردشگران می‌شود. بر این اساس، شرکت‌ها و دفاتر خدمات گردشگری در انتخاب شرکت‌های بیمه‌گر مختار بوده و می‌توانند طبق ضوابط و مقررات نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت‌های بیمه دارای مجوز رسمی از بیمه مرکزی اقدام کنند.
طبق این شیوه‌نامه، تمامی دفاتر خدمات مسافرتی باید در زمان انعقاد تور نسبت به بیمه کردن مسافران داخلی و خروجی اقدام و نیز مکلف هستند لیست بیمه‌های اجباری و اختیاری سفر را در سایت و مراجعات حضوری به گردشگران ارائه کنند.
این در حالی است که پوشش بیمه‌های اختیاری فقط در صورت قبول و موافقت‌های کتبی گردشگر تامین خواهد شد. همچنین بر اساس شیوه‌نامه ارائه خدمات بیمه‌ای به گردشگران در صورت اختلاف‌‌ نظر میان بیمه‌گذار (شرکت‌ها و دفاتر خدمات گردشگری) و بیمه‌گر، موضوع در کمیسیون فنی متشکل از نماینده اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، نماینده تام‌الاختیار شرکت‌های بیمه‌گر اصلی در استان، نماینده سرپرستی شرکت بیمه‌گر اصلی و نماینده دفاتر خدمات گردشگری استان به عنوان بیمه‌گذار، رسیدگی خواهد شد.»
همچنین پیش از ابلاغ و اجرایی شدن این شیوه‌نامه در بسیاری از موارد گردشگران با ورود به ایران یا خارج شدن از کشور به‌ دلیل مشخص نبودن حق و حقوق بیمه‌ای خود در قرارداد با توری که از آن استفاده می‌کردند، دچار مشکلات بسیاری می‌شدند. علاوه‌ بر این، آگاه نبودن به این حقوق مشکلاتی را برای مسافران به‌ وجود آورده و پیگیری را بر آنها دشوار می‌کرد. حالا با ابلاغ این آیین‌نامه که تمام دفاتر خدماتی مسافرتی موظف به اجرای آن هستند، امید می‌رود با نظارت صحیح، از مشکلات حقوقی و بیمه‌ای مسافران داخلی و خارجی کاسته شود.

در صورتی که در زمینه خرید بیمه و یا دریافت خسارت و دیه از شرکت بیمه نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

بیمه گردشگری

دیدگاهتان را بنویسید