برخورداری آحاد مردم از یک بیمه درمانی، مطالبه قانونی معطل مانده‌ای بود که پس از سال‌ها مورد توجه قرار گرفت و بحث و بررسی پیرامون عملیاتی کردن آن از ابتدای دولت یازدهم آغاز شد.

پس از انجام مطالعات، تخمین افراد فاقدحمایت‌های بیمه‌ای در کشور و آماده‌سازی زیرساخت‌های مربوط، طراحی سامانه اینترنتی “امید” در دستور کار سازمان بیمه سلامت ایران قرار گرفت و ثبت ‌نام ایرانیان فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ آغاز شد.

با پایان یافتن ثبت نام جمعیت کثیری از افراد فاقد بیمه در پایان خرداد ماه، عملیات صدور دفترچه‌های بیمه همگانی در دستور کار قرار گرفت و به این ترتیب ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر که گفته می‌شود ۸۶ درصد از آنها در حاشیه شهرها سکونت دارند، زیر چتر حمایتی بیمه رفتند.

دولت با توجه به رویکرد حمایتی اش پرداخت حق بیمه افراد جدید را تقبل کرد و آن را به صورت رایگان تمدید کرد.

محمدجواد کبیر، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در بهمن ماه سال ۹۴، درباره ادامه اجرای این طرح و در پاسخ به اینکه آیا در ادامه پوشش بیمه همگانی، بیمه شدگان باید حق بیمه بپردازند؟ گفت: باید کنترل تقاضا را مدنظر قرار دهیم اگر تقاضا افسار گسیخته باشد منابع ما کفایت نمی‌کند، حتما باید کنترل تقاضا داشته باشیم.

وی ادامه داد: از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه شده همگانی، ۸۶ درصد در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و درآمد پایینی دارند. دولت رویکرد حمایتی از این اقشار را دارد و حتما بیمه همگانی برای آنها به صورت رایگان ادامه پیدا خواهد کرد.

کبیر با بیان اینکه در کنار این امر آزمون و سعی طراحی شده تا آنها که تمکن مالی دارند بتوانند در خرید بیمه سلامت شان به ما کمک کنند گفت: در واقع بر اساس دهک‌های درآمدی برای پرداخت حق بیمه بیمه‌شدگان همگانی اقدام خواهیم کرد که البته ساز و کار و مکانیسم آن از سوی دولت به ما داده خواهد شد.

این دستاورد مهم، حلقه بزرگ زنجیره طرح تحول نظام سلامت است که اکنون با توجه به مشکلات مالی متعدد سازمان بیمه سلامت بیم آن می‌رود که با خلل مواجه شود و لازم است در ادامه راه از حمایت جدی دولت و نمایندگان مجلس دهم برخوردار شود.

در صورتی که در زمینه بیمه درمانی نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

بیمه درمانی

دیدگاهتان را بنویسید