بسیاری فکر می کنند که بیمه زندگی و بیمه عمر دو بیمه نامه جدا از هم هستند در حالی که بیمه عمر شاخه ای از بیمه زندگی یا همان بیمه زندگی به شرط حیات است که تعهد شرکت بیمه در آن منوط به زنده بودن بیمه شده در تاریخ معین است. احراز حیات بیمه شده در زمان مقرر به سهولت قابل تشخیص است و مشکلی ایجاد نمی کند. ولی در بیمه زندگی فوت زمانی، وضعیت تا حدودی دشوار است.

بیمه زندگی و سرمایه گذاری 

نوع جدیدی از بیمه زندگی میباشد که علاوه بر پوشش بیمه زندگی سود تضمینی مرکب به همراه سود مشارکت نیز به بیمه گذار تعلق میگیرد. شما بر پایه نیازهای خود و خانواده، در ابتدا، میزان سرمایه لازم برای پوشش خطر فوت را انتخاب می‌کنید و با توجه به توان مالی خود، مبالغ حق بیمه و نحوه پرداخت آن را برمی‌گزینید. حق بیمه‌های پرداختی شما پس از کسر حق بیمه لازم برای پوشش فوت و پوششهای اضافی، به اندوخته سرمایه‌گذاری شما افزوده میشود.

برخی از مزایای بیمه زندگی به شرح زیر میباشد:
۱. امکان برداشت اندوخته در طول مدت بیمه
۲. امکان دریافت وام بدون ضامن و وثیقه
۳. کمک هزینه های درمانی بیماریهای خاص
۴. معافیت از پرداخت حق بیمه در صورت از کار افتادگی
۵. پرداخت سرمایه فوت بر اثر حادثه
۶. دریافت اندوخته سرمایه گذاری به صورت مستمری ( حقوق بازنشستگی )
۷. امکان دریافت سرمایه معادل بیمه زندگی، در صورت از کارافتادگی

سوالات متداول بیمه زندگی

۱- تفاوت پس انداز نمودن وجوه اندک در بانک با خرید بیمه زندگی و سرمایه گذاری چیست ؟
برای سرمایه گذاری در بانک ، چنانچه بخواهید سود دریافتیتان قابل توجه باشد، باید در ابتدا مبلغ قابل توجهی را پس انداز نمایید .

۲- در روش بالا هیچکدام از مزایای پوششهای بیمه ای ارائه نمیشود.
ولی در بیمه زندگی و سرمایه گذاری:
با پرداخت تنها یک حق بیمه، شرکت بیمه در صورت فوت بیمه شده میبایست تمام سرمایه فوت تعیین شده و حتی سرمایه فوت بر اثر حادثه را به استفاده کنندگان پرداخت کند ، در حالیکه در سپرده گذاری در بانک چنین پوششی وجود ندارد
بنابراین برای پوشش این خطرات و نیز جبران سایر هزینه ها، شرکت های بیمه ناگزیر به داشتن ذخیره معقولی هستند تا بتوانند تعهدات خود را ایفا کنند.
بنابراین از مزیت های بیمه های زندگی و سرمایه گذاری به طور خلاصه میتوان به ارائه پوشش های بیمه ای از ابتدای قرارداد ، امکان برداشت از اندوحته ، اخذ وام بدون ضامن و وثیقه و سود مشارکت در منافع را نام برد.

۳- من بیمه تامین اجتماعی دارم، چرا باید بیمه زندگی و سرمایه گذاری بخرم؟ 
اول اینکه بیمه های اجتماعی از جمله تامین اجتماعی و خدمات درمانی، ماهیت درمانی دارند یعنی عمدتاً حق بیمه های پرداختی شما صرف هزینه های درمانی میشود و تفاوت بسیاری با بیمه زندگی و سرمایه گذاری دارند. شما میتوانید بیمه زندگی و سرمایه گذاری را به عنوان مکمل بیمه های تامین اجتماعی خریداری کنید.
در صورت فوت فرد در بیمه تامین اجتماعی غیر از مبلغ ناچیزی از هزینه کفن و دفن (تا سقف ۲۰۰.۰۰۰ تومان) پولی به بازماندگان پرداخت نمیشود، در حالیکه در بیمه زندگی و سرمایه گذاری چنانچه خدای ناکرده اتفاقی برای بیمه گذار بیافتد حتی اگر یک قسط از حق بیمه را هم پرداخت کرده باشد، علاوه بر پرداخت سرمایه فوت ، چنانچه پوشش فوت بر اثر حادثه هم خریداری شده باشد، تا ۳ برابر سرمایه فوت، به بازماندگان پول پرداخت میگردد. در حالیکه در بیمه تامین اجتماعی ، حقوق به بازماندگان تحت شرایط خاص ( از میان فرزندان تنها به فرزند دختر و مجرد) انتقال می یابد.
حق بیمه های پرداختی شما به سازمان تامین اجتماعی قابلیت بازخریدی ندارد. شما ۷% حقوق دریافتیتان را ماهیانه بابت حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت میکنید، اگر استفاده ای هم از آن نکنید نمیتوانید مبالغ پرداختی خود را بازخرید کنید. در حالیکه در بیمه زندگی و سرمایه گذاری، حق بیمه های پرداختی شما برخلاف تامین اجتماعی امکان بازخریدی داشته و در پایان دوره به همراه سود با بهره مرکب محاسبه میشود و به صورت یکجا و یا مستمری قابل دریافت میباشد .

۴- چرا بیمه زندگی وسرمایه گذاری برای جوانان مناسب است ؟ 
بیمه زندگی وسرمایه گذاری علاوه بر ایجاد شرایط خاص جهت پس انداز و سرمایه گذاری با سرماه بسیار اندک ( تنها روزی ۱۰۰۰ تومان ) علاوه بر ایجاد ارامش بیشتر در زندگی و پوشش حوادث احتمالی که همه ما را تهدید میکند دارای شرایط ساده تری برای افراد جوان نسبت به افراد میانسال و سالمندان میباشد که مهمترین آن عدم نیاز به ازمایشات پزشکی برای افراد زیر ۴۰ سال میباشد.
۵- آیا اشخاص بیمار نیز می توانند تحت پو شش این بیمه نامه قرار گیرند؟
برخی از بیماری ها با نظر پزشک و دریافت حق بیمه اضافی قابل بیمه شدن می باشد ولی بیماری های لاعلاج قابل بیمه شدن نمی باشد. در عین حال برای اینکه بیمه گر و بیمه گذار با مشکل مواجه نشوند بهتر است پرسش نامه با دقت مطالعه وتکمیل گردد.

۶- پرسشهایی از قبیل سن ، اعضای خانواده و وضعیت سلامتی بیمه شده برای چیست ؟ 
اساس قرار داد پرسش هایی است که درون پرسشنامه مطرح شده و هر یک از سوالات مطرح شده در نرخ حق بیمه تا ثیر گزار می باشد. مثلا سلامت یا عدم سلامت اعضای درجه یک خانواده از نظر وراثتی از طرف پزشک معتمد شرکت بیمه پارسیان بررسی و نرخ متناسب با آن پیشنهاد می شود از این روست که نرخ دهی در بیمه اشخاص تقریبی است و نرخ نهایی بعد از نظریه پزشک اعلام می گردد .

۷- اعتبار بیمه نامه زندگی وسرمایه گذاری چگونه تضمین میشود ؟ 
طبق قانون بیمه مرکزی ایران ۵۰ درصد تمامی حق بیمه انواع بیمه اشخاص باید به حساب بیمه مرکزی بیمه واریز گردد و در عوض بیمه مرکزی به صورت اتکایی عمل کرده و حتی در صورت ورشکستگی شرکت بیمه ، بیمه مرکزی ایران متعهد به پرداخت تمامی تعهدات به بیمه گذار خواهد بود .

دیدگاهتان را بنویسید