رئیس کل بیمه مرکزی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده بیمه توسعه و همچنین پرداخت حدود ۵۰ درصد از جبران غرامت فوت به بازماندگان فاجعه منا خبر داد.
به گزارش بیدبرگ به نقل ازایسنا، محمدابراهیم امین، رئیس بیمه مرکزی با اشاره به انتقال حقوق وپرداخت‌های بیمه توسعه در رشته‌های ثالث و زندگی به بیمه ایران گفت: تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان در اختیار بیمه ایران قرار گرفته و از حدود ۲۰ هزار پرونده‌ای که در این خصوص ایجاد شده بیمه ایران با همکاری بازپرس ویژه این پرونده و فشار قوه قضاییه ۶۵۰ میلیارد تومان املاک بیمه توسعه به بیمه ایران منتقل شده است و در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان املاک تاکنون در دست بیمه ایران قرار گرفته و امید است تا با این مقدار سرمایه پرونده‌های قضایی آن برطرف شود.

این در حالی است که امین برآورد خسارات پرونده بیمه توسعه را براساس اطلاعات این شرکت و حکم نهایی این دادگاه ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی خسارت این شرکت به مردم از سوی شرکت بیمه ایران پرداخت شده و امیدواریم تا مشکل مردم هرچند با تاخیر و نهایی شدن نقل و انتقالات سرمایه شرکت بیمه توسعه برطرف شود و ۴۰۰ میلیارد تومان الباقی از برآورد هزار میلیارد تومانی آن تا نهایی شدن پرونده قضایی در سال ۹۵- ۹۶ انجام پذیرد.

محمدابراهیم امین همچنین با اشاره به ظرفیت‌های بیمه مرکزی و بیمه ایران درخصوص عملکرد بیمه مرکزی در اشاره به کوتاهی صورت گرفته از طرف شرکت بیمه توسعه گفت: تمام تلاش بیمه مرکزی آن است تا با محکم‌تر کردن کمربندهای نظارتی توسط مقررات و قانون از وقوع چنین خساراتی در آینده پیشگیری شود و مطمئناً کوتاهی کارکنان حوزه بیمه با نظارت و برخورد بازرسی کل کشور و نهادهای قانونی برطرف خواهد شد.

رئیس بیمه مرکزی : توانگری مالی بر مبنای ریسک
رئیس بیمه مرکزی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به انتقادات صورت گرفته نسبت به قانون توانگری مالی تشریح کرد: توانگری مالی بر مبنای ریسک است و انواع متفاوتی دارد. یکی از این ریسک‌ها، ریسک عملیاتی است که به مدیریت شرکت‌های بیمه مربوط می‌شود. ضریب اهمیت این ریسک‌ها و احتساب توانگری مالی بدون سوابق اطلاعاتی شرکت‌های بیمه ممکن نیست از این رو بیمه مرکزی طرح پرونده‌سازی مدیران کلیدی را برای احتساب مناسب توانگری مالی در دست دارند.

محمدابراهیم امین همچنین درخصوص پرونده‌سازی مدیران کیفی افزود: به طور مثال سعی داریم با اختصاص دادن هر پرونده و فایل به یک مدیر بیمه، سوابق مدیریتی و اعمال مقررات را گزارش و ثبت کنیم تا با احتساب آگهی مالی و نظارت بیشتر به بهبود صنعت بیمه کمک کنیم.

رئیس بیمه مرکزی همچنین با اظهار اینکه تاکنون هیچ سرمایه‌گذار خارجی برای خرید سهام شرکت‌های بیمه در ایران درخواست نداده است، گفت: بازار بیمه ایران برای تامین سرمایه هیچ نیازی به سرمایه‌ گذاری خارجی ندارد و خوشبختانه مایل نیست تامین سرمایه‌ای که می‌تواند از سوی بازارهای مالی داخلی همچون بورس به دست آورد را از خارج تامین کند.

رئیس بیمه مرکزی در ادامه افزود: با این حال بازار بیمه ایران در بحث دانش و تکنولوژی روز، آموزش حرفه‌ای و رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه نیازمند همکاری‌های خارجی به طور مثال در بحث تکنولوژی است. هم‌اکنون ۱۶ شرکت از نرم‌افزاری برای اجرای فعالیت‌های بیمه‌ایشان استفاده می‌کنند، اما بازار بیمه ایران نیازمند نرم‌افزار بیمه‌ای متعبری است که تمام فعالیت‌های شرکت بیمه را اعم از صدور، خسارات، مالی و اتکایی دربر گیرد و بدون دخالت داده‌های موجود طبقه‌بندی و کنترل صورت خواهد گرفت که این البته نیازمند دسترسی بازار بیمه ایران به ارائه‌دهندگان نرم‌افزارهای بیمه‌ای معتبر برای نصب و حمایت است.

محمدابراهیم امین همچنین درباره آموزش حرفه‌ای گفت: تاکنون تجربه و مدارک تحصیلی مدیران کلیدی در بازار بیمه ایران کفایت می‌کرد، اما مدارک تحصیلی نیز نشان‌دهنده مهارت‌ها نیست و صنعت بیمه در ایران برای بهبود و پیشرفت نیازمند همکاری‌های موسسات خارجی درخصوص آموزش‌های حرفه‌ای است. همچنین برای آنچه مردم و بیمه‌ شدگان از اعتبار شرکت‌های بیمه باخبر شوند صنعت بیمه ایران نیازمند رتبه‌بندی در میان شرکت‌های بیمه‌ای داخلی است که این امر به دلیل آنکه رتبه‌بندی شرکت‌های بزرگ آمریکایی‌اند و تاکنون ارتباطی با صنعت داخلی نداشته‌اند امید است در دوران پساتحریم این مهم عملی شود.

این گفته در حالی است که رئیس بیمه مرکزی از تمایل این سازمان در خرید مالکیت سهام شرکت‌های ایرانی و مدیریت آنها از سوی سرمایه‌گذاران خارجی با وجود عدم تقاضا خبر داد.

رئیس بیمه مرکزی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره آخرین وضعیت غرامت فوت‌شدگان حادثه منا گفت: سازمان حج و زیارت می‌توانست برای هر یک از حجاج تا ۵۰۰ میلیون تومان جبران غرامت فوت خریداری کند و بیمه‌گر ملزم به فراهم کردن خدمات غرامت فوت تا هر سقفی بود. از این رو بیمه‌گری که در جریان مزایده برای فراهم کردن خدمات بیمه‌ای حجاج انتخاب شده بود به اندازه تعهد صورت گرفته که با مبلغ ۵۰ میلیون تومان بوده است این غرامت فوت را پرداخت کرده است و شرکت بیمه ایران تاکنون حدود ۵۰ درصد از جبران غرامت فوت را به بازماندگان فاجعه منا پرداخت کرده است.

رئیس کل بیمه مرکزی در پایان از پرتفوی بیمه زندگی شرکت‌ها در ایران خبر داد و گفت: طبق آمار سهم بیمه‌های زندگی در ایران ۱۱ درصد است که این سهم از میزان سهم بیمه‌های آتش‌سوزی و بیمه‌های مسوولیت بیشتر است و پیش‌بینی می‌شود با کاهش تورم روند افزایش بیمه زندگی بالاتر رود.

در صورتی که در زمینه خرید بیمه و یا دریافت خسارت و دیه از شرکت بیمه نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

بیمه خودرو

دیدگاهتان را بنویسید