ممکن است بخشی از سوابق بیمه شما در سایت تامین اجتماعی نشان داده نشود و نیاز به بازبینی سوابق بیمه تامین اجتماعی داشته باشید. سابقه بیمه به دلایل مختلفی در سامانه تامین اجتماعی نشان داده نمی شود که در زیر به دلایل مختلف و روش های اصلاح سوابق بیمه تامین اجتماعی اشاره می کنیم.

بازبینی سوابق بیمه

بازبینی سوابق بیمه تامین اجتماعی برای سوابق بیمه اجباری

در صورتی که در جایی کار کنید، کارفرما می بایست تا پایان ماه بعد از کار شما، سابقه کار شما را طی لیست بیمه به سازمان تامین اجتماعی اعلام کند. در صورتی که کارفرما،‌ سهوا یا عمدا،‌ نام شما را در لیست بیمه ماهانه رد نکره باشد،‌ برای ادعای سابقه بیمه می بایست از طریق اداره کار اقدام شود. بدین منظور بعد از شکایت از کارفرما و تایید اداره کار برای بازبینی سوابق بیمه تامین اجتماعی، این سوابق در جمع کل سوابق بیمه شما در نظر گرفته می شود.

 

بازبینی سوابق بیمه اختیاری

در بیمه های اختیاری ( بیمه مشاغل آزاد، بیمه زنان خانه دار، بیمه کارگران ساختمانی و …. ) امکان بازبینی سوابق بیمه تامین اجتماعی گذشته وجود ندارد. فقط در صورتی که حق بیمه توسط شما پرداخت شده باشد و در اثر اشتباه سیستمی این پرداخت در سامانه تامین اجتماعی منظور نشده باشد، امکان بازبینی سوابق بیمه تامین اجتماعی برای سوابق بیمه اختیاری وجود دارد.

درخواست بازبینی سوابق بیمه به صورت غیر حضوری

اگر قصد بازبینی سوابق بیمه تامین اجتماعی را دارید می توانید در سایت تامین اجتماعی ( eservices ) ثبت نام کنید و به صورت غیر حضوری سابقه بیمه خود را کنترل کنید. برای بازبینی سوابق به صورت حضوری می توانید به یکی از شعب و کارگزاری های بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنید و سوابق بیمه ای خود را بررسی کنید. باتوجه به امکانات سامانه خدمات غیر حضوری تامین اجتماعی توصیه می شود ابتدا روش غیر حضوری بازبینی سوابق بیمه تامین اجتماعی با کد ملی را انجام دهید و در صورت بروز مشکل و ناموفق بودن در آن با مراجعه به کارگزاری ها و شعبه های بیمه، سوابق بیمه تامین اجتماعی خود را بررسی کنید.

برای مشاهده سریع سوابق بیمه و بازبینی سوابق به صورت آنلاین باید در سایت تامین اجتماعی ثبت نام کنید. بعد از ثبت نام و ورود به سامانه تامین اجتماعی می توانید از منوی بیمه شدگان و سپس خدمات سابقه نسبت به مشاهده و استعلام سوابق بیمه خود اقدام نمایید.

بازبینی سوابق بیمه تامین اجتماعی

بازبینی سوابق دارای مغایرت

برای بازبینی سوابق بیمه به منظور پیگیری سوابق دارای مغایرت به این ترتیب عمل نمایید:

  1. از منوی بیمه شدگان گزینه خدمات سابقه را انتخاب کنید.
  2. گزینه فرم اعتراض به سابقه دارای کسری کارکرد یا اشکال را انتخاب کنید.
  3. در فرم باز شده مغایرت های سابقه بیمه خود را پیدا کنید.
  4. در سطری که سابقه بیمه شما نیاز به بازبینی دارد، بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید.
  5. در فرم اصلاح سابقه که باز می شود، کافیست در رکورد مشخص شده تغییرات دلخواه را اعمال کنید.
  6. با زدن دکمه تایید شماره پیگیری درخواست نمایش داده می شود.
  7.  به کمک شماره پیگیری می توانید در تامین اجتماعی من مراحل پیشرفت درخواست خود را پیگیری کنید.

بازبینی و اصلاح سوابق ناموجود

برای بازبینی سوابق بیمه تامین اجتماعی به منظور پیگیری سوابق ناموجود به این ترتیب عمل نمایید:

  1. از منوی بیمه شدگان گزینه خدمات سابقه را انتخاب کنید.
  2. گزینه  اعتراض به سوابق ناموجود را انتخاب کنید.
  3. در فرم اعتراض به سوابق ناموجود برای سوابقی که ثبت نشده درخواست ایجاد سابقه ناموجود ثبت کنید.
  4. فرم  ایجاد سابقه ناموجود را تکمیل کنید و بر روی دکمه ذخیره کلیک کنید.
  5. با زدن دکمه تایید شماره پیگیری درخواست نمایش داده می شود.
  6.  به کمک شماره پیگیری می توانید در تامین اجتماعی من مراحل پیشرفت درخواست خود را پیگیری کنید.

بازبینی سوابق بیمه با مراجعه به شعب تامین اجتماعی

در صورتی که کارفرما،‌ سهوا یا عمدا،‌ نام شما را در لیست بیمه ماهانه رد نکره باشد،‌ برای ادعای سابقه بیمه می بایست در هنگام مراجعه اسناد و مدارک خود شامل فیش حقوقی، قرارداد کار، لیست حضور و غیاب را به شعبه ارائه کنید و فرم ادعای سابقه را تکمیل نمایید. سازمان تامین اجتماعی مدارک ارائه شده را بررسی خواهد کرد و همچنین از محل کار بیمه شده در صورت نیاز بازرسی می کند. سپس موضوع در کمیته ادعای سابقه مطرح می شود. همچنین ممکن است برای اثبات سابقه کار مراحل کار در هیات های تشخیص اداره کار و از طریق شکایت از کارفرما طی شود. در نهایت در صورت تایید رای اداره کار توسط تامین اجتماعی و تایید مستقیم مدارک شما توسط تامین اجتماعی به کارفرما نامه ای مبنی بر واریز حق بیمه ایام مذکور ابلاغ خواهد شد و سوابق بیمه فرد محاسبه میگردد.

توجه: در صورتیکه بازرسان سازمان تامین اجتماعی به صورت دوره ای کارگاه بیمه شده را بازرسی کرده باشند می توانند با تایید کارکرد بیمه شده از بازرسی قبلی تا بازرسی جدید، سوابق جامانده بیمه شده را اصلاح کرده و برای کارفرما بدهی ایجاد کنند. در این صورت دیگر نیازی به مراجعه حضوری به منظور تصحیح اشتباه در سوابق بیمه نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید