معاون سازمان بیمه تامین اجتماعی روز گذشته از افـزایـش دست‌کـم ۱۵۰هزارتومانی حقوق بازنشستگی خبر و البته وعده داد این افزایش، هم بالاتر از نرخ تورم باشد و هم با حقوق خرداد پرداخت شود.

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگی سازمان بیمه تامین اجتماعی

معاون فنی و درآمد سازمان بیمه تامین اجتماعی درباره جزئیات افزایش حقوق به روزنامه ایران گفت:  افزایش حقوق بازنشستگی همزمان با حقوق خرداد پرداخت خواهدشد.

محمدحسن ‌زدا توضیح داده که منابع مالی افزایش حقوق ۲میلیون و ۸۰۰هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر بیمه تامین اجتماعی تأمین شده و با ابلاغ میزان آن از سوی هیأت دولت این افزایش اعمال خواهدشد. معاون سازمان بیمه تامین اجتماعی از پرداخت افزایش حقوق بازنشستگی از ۲۰تا ۲۷خرداد سخن می‌گوید که سابقه این کار نشان می‌دهد معمولا پرداخت افزایش هر سال با تأخیر چند ماهه انجام می‌شود. برای مثال سال گذشته این کار با وجود وعده مسئولان دست‌کم ۳‌ماه طول کشید.

این درحالی است که منهای میزان افزایش، مهم‌ترین نگرانی بازنشستگان وفای به‌عهد در زمان افزایش حقوق‌شان است. حالا ۵۸روز از آغاز سال۹۵ می‌گذرد و بیش از ۵میلیون نفر چشم انتظار افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از سوی دولت هستند. پیش‌تر دولت اعلام کرده افزایش حقوق بازنشستگی به‌صورت پلکانی و قطعا بیشتر از نرخ تورم خواهدبود.

٢ میلیون و ٧٣٨هزار نفر مستمری‌بگیر اصلی تأمین اجتماعی هستند که به‌گفته مدیرکل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، همراه با افراد خانواده‌شان جمعیتی بیش‌از ۵ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند که از خدمات تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی :۶۰ درصد از بازنشسگان سازمان بیمه تامین اجتماعی حداقل حقوق را دریافت می‌کنند

بین۶۰ تا ۷۵ درصد بازنشستگان حداقل حقوق را دریافت می‌کنند که البته در این آمار اختلاف نظر وجود دارد. آنطور که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چند روز پیش در گردهمایی کارگران استان قم اعلام کرده ۶۰درصد بازنشستگان حداقل حقوق را دریافت می‌کنند. علی ربیعی با تأیید کافی نبودن این میزان حقوق گفته است: «صندوق‌های بازنشستگی می‌بایست محلی برای تأمین هزینه زندگی اجتماعی بازنشستگان باشد و تنها برای دادن حقوق‌ها نباشد.»

او همچنین با تأیید تلویحی تبعیض‌ در حقوق بازنشستگی تأکید کرد: وظیفه داریم از فقر و نابرابری کم کنیم و مراقب زندگی‌ها باشیم تا سخت‌تر از این نشود.

عملیاتی شدن طرح افزایش حقوق پلکانی بازنشستگی سازمان بیمه تامین اجتماعی

براساس آنچه نوبخت، ‌رئیس سازمان مدیریت و معاون رئیس‌جمهور سال گذشته درخصوص نحوه افزایش حقوق پلکانی بازنشستگی اعلام کرد، کف حقوق بازنشستگی از ۷۵۰هزار تومان به یک میلیون و ۵۰هزار تومان افزایش می‌یابد. همچنین به حقوق‌های زیر یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان ۲۰درصد و به حقوق‌های بالای یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان ۱۲درصد افزوده می‌شود.
علی‌اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان بیمه تامین اجتماعی اما در این‌باره می‌گوید: با جدیت پیگیر این موضوع هستیم، چندبار نیز با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان بیمه تامین اجتماعی جلسه داشتیم و همچنان در انتظار اعلام نظر دولت هستیم.

علی‌اصغر بیات ابراز امیدواری کرده که طرح افزایش پلکانی حقوق بازنشستگی که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه کرده مشمول حال بازنشستگان بیمه تامین اجتماعی نیز بشود. بازنشستگان معتقدند بدهی۱۳۰هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان بیمه تامین اجتماعی موجب شده تا این سازمان در وضعیت نامناسبی قرار بگیرد که با وجود گذشت حدود۲‌ماه از آغاز سال۹۵ هنوز نتوانسته میزان افزایش حقوق و مستمری بازنشستگی را اعلام کند. از طرفی بازنشستگان که با انبوهی از افزایش قیمت‌ها و هزینه‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند خواستار توجه بیشتر مسئولان هستند که گویا فقط در شعارها و مناسبت‌ها از لزوم توجه به آنها سخن می‌گویند.

جزئیات کمک هزینه های جنبی بازنشستگان سازمان بیمه تامین اجتماعی

عنوانمبلغ(تومان)
سرانه ماهانه خانوار (بن خواربار)۳۸ هزار و ۵۰۰
کمک هزینه مسکن۱۶ هزار و ۵۰۰
حق سنوات مازاد بر ۲۰ سال سابقه بیمه، از ابتدای سال دوم برقراری مستمری۵۰۰
کمک هزینه عائله مندی (ماهانه)۳۴ هزار و ۹۹۸
کمک هزینه همسر متکفل فرزند۱۷ هزار و ۴۹۹
کمک هزینه اولاد۷ هزار و ۶۸

سازمان بیمه تامین اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید