اخلاق حرفه ای در صنعت بیمه

بخش اول:

با توجه به بحث اخلاق حرفه ای در هر صنعت که در واقع نشانگر درجه بلوغ آن حرفه و پاببندی به یک سری چارچوب ها و توجه به مسئولیت اجتماعی است و با لحاظ اینکه این موضوع از مسائل مبتلابه در صنعت بیمه است در یک سری یادداشت ها به این موضوع پرداخته خواهد شد. جهت ورود به بحث که در واقع قسمت اول از سلسله یادداشت های مرتبط با اخلاق فروش در صنعت بیمه است اجمالا به تعریف اخلاق بسنده خواهد شد. اخلاق جمع جمع واژه خلق است.

خلق به معنی نیرو و سرشت باطنی انسان است که تنها با دیده بصیرت و غیر قابل ظاهر قابل درک است. گاهی اخلاق را از طریق آثار آن نیز تعریف کرده اند : گاهی فعلی که از انسان سر می زند شکل مستمری ندارد ولی هنگامی که کاری به طور مستمر از کسی سر بزند دلیل بر این است که ریشه در درون و اعماق جان شخص دارد آن ریشه را خلق و اخلاق می نامند.

هر چند بعضی از متفکرین مانند محقق طوسی و ابوعلی مسکویه اخلاق را حالتی بدون فکر و تامل ذکر کرده اند در مقابل اندیشمندانی چون سقراط منشا حکم حقیقی اخلاقی را علم و آگاهی می داند چرا که فضیلت عمل اخلاقی وقتی است که با علم و آگاهی انجام شود. در خصوص مفهوم علم اخلاق نیز برخی مانند خواجه نصیر، مسکویه و مرحوم نراقی بیشتر بر دانش و روش تحصیل ملکات و صفات خوب و بد تاکید می کنند اما بسیاری از اندیشمندان غربی از قبیل ژکس به نفس عمل و رفتار توجه دارند.

افلاطون خیر را که مرجع سه مفهوم با ارزش عدالت، زیبایی و حقیقت است را ملاک فعل اخلاقی می داند و ارسطو چیزی که انسان را به سعادت برساند را اخلاقی می داند. در اندیشه کانت معیار فعل اخلاقی در انگیزه فرد است یعنی اگر در انجام فعل، اراده اش از انگیزه احساس تکلیف منبعث باشد اخلاقی است.

تعریف کانت از تکلیف نیز، فرمانی است که از ضمیر انسان نشات می گیرد، کلی و عمومی است و میان خود و دیگران فرق نمی گذارد. انشالله بحث را در روزهای آتی پیگیری بفرمایید.

بخش دوم :

یکی از پیش فرض های غلطی که باعث می شود شرکت ها به رقابت قیمتی بپردازند، موضوعی است که در ادبیات قیمت گذاری به آن افسانه سهم بازار گویند. به این معنی که شرکت ها افزایش سهم بازار را به عنوان عامل موفقیت و کامیابی می دانند. در صورتی که از دید سهامدار، چیزی که مهم است سود هر سهم است نه سهم بازار شرکتی که در آن سرمایه گذاری کرده است.

این پیش فرض غلط باعث انگیزه افزایش فروش برای به دست آوردن سهم بازار می شود. به دلیل عدم مزیت رقابتی غالب شرکت ها آنها سعی می کنند با نرخ شکنی ایجاد تمایز کنند که در نتیجه سود آوری شرکت و رقبا را کاهش می دهد.

در صنعت بیمه ایران نیز لازم است مدیران نگاه خود را از کسب سهم بازار به توازن پرتفوی و سود آوری معطوف نمایند. در این صورت است که انگیزه ورود به یک دور باطل نرخ شکنی کاهش می یابد. وال مارت بزرگترین فروشگاه زنجیره ای دنیا، قبل از اینکه بزرگترین شود، سود آورترین خرده فروش ایالات متحده بود در مقابل سیرز که سالهای متمادی به لحاظ سهم بازار و حجم فروش بزرگترین فروشگاه زنجیره ای و رهبر بازار بود به دلیل سود آوری ضعیف موقعیت خود را از دست داد.

خلاصه اینکه راه درست رسیدن از سود آوری به سهم بازار است نه بالعکس. در فرصت بعدی به عوامل مهم سود آوری پرداخته می شود و سپس بحث چگونگی واکنش به نرخ شکنی رقبا پی گرفته خواهد شد. با تشکر از توجه شما خوبان

 —————————————————————————————————————————————–

مصادیق تقلب در خسارت بیمه های خودرو :

شرکت سهامی بیمه ایران استان فارس

فرشاد علیشیری

—————————————————————————————————————————————–

راهکارهای جلوگیری از پرداخت خسارت من غیر حق ومقابله با متقلبین :

شرکت سهامی بیمه ایران استان فارس

فرشاد علیشیری

بیمه شخص ثالث تکمیلی

دیدگاهتان را بنویسید