اثر بومرنگ در تبلیغات و بازاریابی محصولات بیمه

در روان شناسی اجتماعی اثر بومرنگ یا اثر وارونه، نظریه واکنش روانی است که نشان می دهد انسان برای محافظت از احساس آزادی خود واکنش نشان می دهد و گاهی تلاش برای تغییر نگرش نتیجه ای عکس تولید می کند. طبق این نظریه، زمانی که مصرف کننده نشانی نامطلوبی در رسانه یا پیام مشاهده می کند، به رسانه یا پیام تبلیغاتی اعتماد نمی کند و تمامی محتوای آن نیشخند یا خشم مخاطب مواجه می شود. این مفهوم در بازاریابی اجتماعی کاربرد زیادی دارد. کاربرد این اثر در بازاریابی محصولات بیمه ای به شکل زیر است:

۱. عوامل مربوط به موضوع پیام : 
در فعالیت های بازاریابی گاهی موضوع پیام به گونه ای طراحی می شود که مخاطب را به سمتی می برد که خلاف نظر فرستنده پیام است. در بازاریابی بیمه، بعضی اوقات افراط در برشمردن مزیت های محصول و تعریف زیاد از حد از محاسن بیمه نامه ممکن است باعث تردید بیمه گذار در خرید محصول شود و مشتری را کنجکاو به بررسی پیشنهادات رقبا نماید؛ در این موقعیت چاره کار، سعی بیشتر در گوش دادن و تطابق مزیت های محصول بر نیازهای بیمه گذار است.

۲- تکرار پیام :
گاهی اثر بومرنگی، به دلیل تکرار پیام ایجاد می شود. در این حالت، حتی اگر پیام با نگرش مخاطبان همسویی و هم خوانی داشته باشد، تکرار آن موجب می شود که التزام و تقید به این نگرش ها کاهش یابد و اندک اندک مخاطب نسبت به آن پیام موضعی تدافعی بگیرد. بنابراین بازاریابان بیمه در تنظیم تکرار ملاقات های فروش و ارائه محصولات به مشتری باید با احتیاط برخورد نمایند.

 جای خالی جاذبه ترس در تبلیغات بیمه در ایران 

طراحان و متخصصین تبلیغات از انواع مختلف جاذبه در راستای جذابیت و اثربخشی بیشتر پیام های تبلیغاتی استفاده می کنند. از انواع جاذبه های مورد استفاده، جاذبه های منطقی، عاطفی، جنسی، طنز و جاذبه ترس می باشد.

جاذبه ترس، نتایج منفی ناشی از عدم تغییر رفتار یا نگرش مصرف کننده را ترسیم می کند. استفاده از ترس در مباحث مربوط به سیاست های اجتماعی (مثل ترغیب مصرف کننده به خوردن رژیم غذایی سالم تر، نکشیدن سیگار، استفاده از کمربند ایمنی، توجه به ورزش و غیره) بسیار رایج است.

استفاده از این جاذبه ممکن است با تمسک به ریسک فیزیکی (مثل صدمه دیدن راننده و سرنشینان به دلیل استفاده نکردن از کمربند ایمنی) یا ریسک اجتماعی (مثل طرد فرد سیگاری توسط نزدیکانش) ایجاد شود. در تحقیقات بی شماری این موضوع تایید شده است که مردم به گریز از خطر بیشتر از کسب منفعت توجه می کنند.

به این معنی که مثلا در زمینه بیمه، پیامی نسبت به عواقب وقوع خطری هشدار می دهد در مقایسه با پیامی که وعده منفعتی (مثلا آرامش یا تامین مالی در آینده ) را می دهد بیشتر موثر است و در نتیجه در مرکز توجه ادراکی مخاطب قرار می گیرد. علیرغم کارایی جاذبه ترس در طراحی پیام های تبلیغاتی به خصوص در زمینه بیمه، اکثر کمپین های تبلیغاتی شرکت های بیمه از این جاذبه استفاده نمی کنند. حتی در کمپین تبلیغاتی اخیر بیمه مرکزی هم سعی شده است با استفاده از شخصیت کارتونی در تبلیغ، جاذبه ترس رقیق و تلطیف شود در حالی که در تبلیغات شرکت های بیمه به خصوص در کشورهای غرب و توسعه یافته از این جاذبه به وفور استفاده می شود.

 

منبع: کانال تلگرام سامانه مقالات و تازه های بیمه

دیدگاهتان را بنویسید