محمد ابراهیم امین رئیس‌ کل بیمه مرکزی با بیان اینکه اگر مردم از خدمات شرکت‌های بیمه راضی باشند، حرف صنعت بیمه نیز دارای ارزش می‌شود، گفت: هدف بیمه این نیست که فقط مردم بیمه‌نامه بخرند و جیب شان را خالی کنیم.

به گزارش بیدبرگ به نقل از ایرنا محمد ابراهیم امین رئیس‌ کل بیمه مرکزی در ادامه سلسله جلسات مشترک با کارکنان بیمه مرکزی، در جمع کارکنان اداره کل قبولی از خارج و کارت سبز، افزود: پیش از پرداختن به گزارش شما، باید بدانیم این خدمتی که در قالب سازمان به نام کارت سبز ارائه شده برای چیست. یک چنین تمهیدی در بعضی از کشورها اتخاذ شده و دفتری راه‌اندازی کرده‌اند برای آنکه آدم‌هایی که در جریان تبادل کالا و انسان بین کشورهای مختلف با وسایل نقلیه رفت‌و‌آمد می‌کنند اگر دچار حادثه شدند، در قالب یک سازماندهی مشخص جبران خسارت شده و بی‌پناه نمانند.

محمد ابراهیم امین رئیس شورای‌عالی صنعت بیمه ، افزود: یعنی هم تجارت و رفت‌ و‌آمد  را تسهیل کنند و هم خسارت جبران شود؛ بنابراین اصل بحث این است که همه گزارش آمار شما باید مربوط به این حوزه باشد که ما چقدر از این امکانات و با چه سرعت و سهولتی بهره‌مند شدیم، مشکلاتی که در این ارتباط وجود دارد چیست و چگونه می‌شود آن را بهبود بخشید؟ چطور می‌شود به این آدم‌ها به سرعت خدمت‌رسانی کرد؟ نواقصی که در رسیدگی به حادثه بین کشورهای عضو وجود دارد در گزارش‌هایی که لازم است، تهیه شود و در تبادل اسناد و مدارک بین کشورها و دفاتر ملی، پرداخت خسارت و درآمدها دیده شوند؛ اما من چنین چیزی در گزارش شما ندیدم و این نشان می‌دهد که مسوولان این دفتر و کسانی که با این موضوع سر و کار دارند، هدف اصلی که خدمت به مردم است و کسانی که این کارت سبز را از ما می‌خرند؛ آنقدر برایشان اهمیت نداشته که شاید یکسری چیزهایی که روی کاغذ نوشته شده در گزارش بیاوریم؛ حالا اسم آن موافقت‌نامه است یا هر چیز دیگری.

رئیس‌ کل بیمه مرکزی تصریح کرد: شما باید بررسی کنید چرا فقط شرکت بیمه ایران باید این خدمت را به مردم ارائه بدهد؟ چرا نباید به همه شرکت‌های بیمه اعلام شود که هرکس داوطلب است می‌تواند این خدمت را ارائه دهد تا رقابت به‌وجود بیاید؟ در همین آمار مختصری که من دیدم به نظر می‌آید که این اقتصادی است و میانگین حق بیمه‌ها و خسارت‌ها در این پنج شش سالی که آورده‌اید (البته باید از ابتدای این طرح می‌آوردید) نشان می‌دهد که سالی چهار یا پنج میلیارد تومان حق بیمه تولید شده، اما خسارت‌ها آنقدر نیست و این یک بحث اقتصادی است و به همین خاطر باید رقابتی شود. دلیلی ندارد که فقط بیمه ایران این خدمت را ارائه کند.

بیمه مرکزی به دنبال گسترش کارت سبز

محمد ابراهیم امین اضافه کرد: بیمه مرکزی باید فرصتی فراهم بیاورد تا شرکت‌های بیمه‌ای که داوطلبند، بتوانند این بیمه‌نامه را صادر کنند. بیمه مرکزی نظارتی روی نحوه رسیدگی و زمان‌بندی داشته باشد و ببیند از زمانی که خسارت وارد می‌شود تا زمانی که خسارت پرداخت می‌شود چقدر زمان می‌برد. این باید در شرایط جدید بین‌المللی و در شرایط جدید بعد از توافق‌نامه که ما بنا داریم روابط‌مان را با کشورهای دیگر بهبود بخشیم به حداقل برسد و این بهبودبخشی در حرف نیست بلکه در عمل است. در قرار گرفتن در فضای رقابتی است که همه در خدمت‌رسانی رقابت می‌کنند. بدون رقابت، کیفیت و کاهش هزینه‌ها کسی نمی‌تواند در این بازار بین‌المللی کاسبی کند.

رئیس شورای‌عالی صنعت بیمه گفت: اگر ما می‌خواهیم ترددها بیشتر شود و روابط گسترش پیدا کند باید این فلوچارتِ رسیدگی و پرداخت خسارت در حوزه کارت سبز را دقیقا کنترل کنیم؛ نواقص را برطرف کرده و حتی با کشورهای عضو کارت سبز رقابت کنیم؛ تا جایی که گفته شود ایرانی‌ها سریع‌تر از هر کشور عضو کارت سبز خسارت پرداخت می‌کنند؛ رسیدگی می‌کنند؛ سازمان دارند؛ نظم و ترتیب دارند؛ پروتکل دارند؛ اینها بحث‌های اصلی و مباحثی است که بیمه مرکزی باید به آن حساس باشد.

تحریم ها و فرصت فراهم آمده برای کسب تجربه

به گفته رئیس‌ کل بیمه مرکزی ، تحریم‌ها این فرصت را برای کشور فراهم کرد که همه این بیمه‌گذاران که بازار خارج روی آنها بسته شده بود، ناچار شدند پوشش‌های خود را از داخل تامین کنند، وقتی این اتفاق افتاد بیمه‌گران ایرانی هم ناچار به ارائه خدمات کارشناسی شدند؛ بنابراین در عرصه عمل، در ارزیابی ریسک، در صدور بیمه‌نامه، در ارزیابی و پرداخت خسارت، در کلوزها و نرخ و شرایط ناچار شدند کارشناسان بیمه‌ای شرکت‌های مختلف ورود کنند، درگیر شوند و تجزیه و تحلیل کنند؛ با بیمه‌گذاران و بیمه‌گران چانه بزنند تا بالاخره یک انباشت تجربه و دانش و سرمایه به‌وجود بیاید؛ این سرمایه کارشناسی و این انباشت دانش کارشناسی به اینجا رسید که بالاخره همه بیمه‌نامه‌های مورد نیاز کشور توسط شرکت‌های بیمه داخلی صادر شود.

دیدگاهتان را بنویسید