در یک کارگزاری به صورت بازاریاب فعالیت دارم می خواهم بدانم که چه مقدار حق مالیات به بیمه‌نامه هایی که من صادر می کنم تعلق می گیرد ؟ البته ما ۸% مالیات رو از بیمه گذار که می گیریم حالا از شرکت بیمه گر خواستیم کارمزد بگیریم که ۶% رو از ما کم کرده و ۳% هم جدا می تونید یه توضیحی بدین که در آخر کارگزار هم چقدر حق مالیات پرداخت میکنه ؟

آقا یا خانم اسماعیلی در صنعت بیمه خوشبختانه همه چیز بسیار شفاف و قانونمند است ، در مورد کارمزد کارگزاران و نمایندگان و بازاریان نیز ابتدا کلیه کسورات از قبیل ۸% مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شهرداری و در ضمن ۳% مالیات علی الحساب تکلیفی از حق بیمه کسر گردیده و سپس کارمزد محاسبه میشود.


درصورتی در بیمه کارآفرین کار افتاده شود چه می شود؟ ایا مستمری ماهانه دارد؟

متاسفانه هنوز در بیمه کارآفرین پوششی برای مستمری از کارافتاده در نظر گرفته نشده و فقط معافیت از پرداخت حق بیمه در صورت ازکارافتادگی لحاظ شده است.

دوستی دارم که تحت پوشش بیمه زندگی شرکت بیمه …. بوده در سفر خاج از کشور با اتومبیل تصادف کرده و فوت شده آیا شرکت بیمه ملزم به پرداخت تعهدات خویش میباشد؟

بیمه های اشخاص محدودیت زمانی یا مکانی ندارند یعنی در مدت اعتبار بیمه‌نامه بیمه شده در هر نقطه از کره زمین باشد و حادثه و خطر وقوع یافته جزء استثنائات بیمه‌نامه نباشد تحت پوشش خواهد بود، در موردی که بیمه شده خارج از مرزهای جغرافیایی کشور باشد باید مدارک و مستندات فوت شخص به تایید سفارت یا حافظ منافع ایران در آن کشور برسد و سپس جهت دریافت غرامت به اداره خسارت شرکت بیمه تحویل شود.

من بیمه انفرادی دارم و بعد از ۲ سال میخواهم مشترک شود مشود؟چگونه؟

بیمه گذار باید با درخواست کتبی و تکمیل فرم پیشنهاد بیمه زندگی و سرمایه‌گذاری و اصل بیمه‌نامه انفرادی به شرکت بیمه مراجعه نماید.


من میخواهم به جای بیمه تامین اجتماعی بیمه کارافرین را برای پیری خودم استفاده کنم به نظر شما خوب است یا نا ؟سالانه ۱۴.۰۰۰.۰۰۰تومان با تعدیل ۱۰درصد؟

هر بیمه ای جایگاه خود را دارد و بندرت بیمه‌نامه ای کاملا بتواند جایگزین بیمه دیگر شود ، البته بیمه ها همپوشانی دارند ولی انطباق ندارند.

با یک مثال این موضوع را روشن میکنم :

شخصی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار میگیرد حدود یکسال بعد بدلیل یک بیماری صعب العلاج فوت می کند ، خانواده اش بصورت مادام العمر از بیمه تامین اجتماعی مستمری با ضریب افزایش سالانه دریافت می کنند.

حال اگر این شخص بجای بیمه تامین اجتماعی ، بیمه زندگی وسرمایه‌گذاری داشت و بقول شما ۱۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال نیز حق بیمه داده بود حدود ۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال سرمایه زندگی به ایشان تعلق میگرفت و خانواده این شخص با سپرده گذاری این مبلغ در بانک سود روز شمار با نرخ سالانه ۲۰% بگیرد چیزی در حدود ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال در سال بدون ضریب افزایش سالانه دریافت خواهد نمود.

تامین اجتماعی مستمری را به افراد تحت تکفل پرداخت می کند و اگر متوفی فرزند پسر بالای ۱۸ سال و یا دختر متاهل داشته باشد پرداخت مستمری نخواهد کرد ولی بیمه زندگی و سرمایه‌گذاری بر اساس لیست استفاده کنندگان عمل می کند و کاری با کفالت ذینفعان ندارد.

ضمنا بیمه تامین اجتماعی در مراکز درمانی خود پوشش بیمه ای کاملی ارائه می کند ولی بیمه زندگی و سرمایه‌گذاری فقط برای بیماریهای صعب العلاج پوشش می دهد آن هم یک بار در طول مدت بیمه‌نامه.

همه موارد نشانگر این است که هر بیمه ای بخشی از ریسک های ما را پوشش می دهد و همه آنها به نوعی برای ایجاد آرامش در زندگی ما مورد نیاز است.


با سلام درود فراوان در کتاب من خانواده ام را دوست دارم نوشتیید سود وام بیمه زیر۵درصد است ولی الان با سود بانک ها مقایسه می کنید ؟سود چقدر است؟

در بیمه های زندگی و سرمایه‌گذاری بخشی از حق بیمه شما سرمایه‌گذاری میشه و فقط سود آن به شما تعلق میگیره ، حال وام معادل ۹۰% سود تعلق یافته به شماست ، یعنی شما برای بهم نخوردن روند سرمایه‌گذاری بیمه‌نامه خود مبلغ برداشته شده بعنوان وام را به شرکت بیمه پس می دهید که این بهره معادل جبران کاهش ارزش و کارمزد عملیات بانکی می باشد.  مثلا در بیمه کارآفرین به اندوخته شما ۲۱% سود تعلق مگیرد و از طرفی به وام شما حدود۲۴% بهره تعلق خواهد گرفت که مابعدالتفاوت این دو مبلغ حدود ۳% میشود که کمتر از ۵% مذکور خواهد بود


بیمه کارافرین یه سالی میخواهد مستمری بدهد من از کجا بفهمم حدودا چقدر است؟ فرمول خواستی دارد؟ راهنمایی کنید؟

مقدار مستمری به شرایط متعددی بستگی دارد ، همانطور که در بیمه تامین اجتماعی نیز از بیمه شدگان تحت پوشش سوال بفرمایید هیچ کدام نمی دانند اولین ماه بازنشستگی خود چه مبلغی دریافت خواهند نمود ، در بیمه های زندگی و سرمایه‌گذاری این قضیه پیچیده تر خواهد بود چرا که هر شخص بیمه‌نامه خود را طراحی می کند و سرمایه زندگی و حادثه و امراض و از کار افتادگی و نیز ضرایب سود سالانه که بصورت قطعی هر سال تعیین میشود نهایتا تعیین کننده اندوخته پایانی بیمه‌نامه خواهد بود که بر اساس آن مستمری محاسبه خواهد شد، حتی در سیستم بانکی که فقط سپرده گذاری میشود امکان تعیین سود سپرده برای ۱۰ سال آینده وجود ندارد چه برسد به تعیین مستمری در ۲۰ یا ۳۰ سال آینده!

پیشنهاد میشود مبنای انتخاب شما بهترین شرایط سرمایه زندگی و حادثه باشد که بصورت قطعی تا ریال آخرش بصورت دقیق در بیمه‌نامه درج گردیده و سود سرمایه‌گذاری و مستمری نیز با اندکی تفاوت در سال پایانی نسبت به شرایط روز اقتصادی تعیین خواهد شد.

برای یک شخص محدودیتی برای بیمه زندگی و سرمایه‌گذاری از شرکت های مختلف بیمه ای وجود دارد یا نه؟ (یعنی یک شخص می تواند تعداد ۲ یا بیشتر بیمه زندگی از شرکت های مختلف بیمه ای داشته باشد؟)

محدودیتی در تعداد بیمه‌نامه برای هر شخص وجود ندارد ولی محدودیت سرمایه زندگی وجود دارد لذا بیمه شده بایستی بیمه‌نامه های قبلی و در جریان صدور را به شرکت بیمه ای که قصد دریافت بیمه‌نامه جدید از آن دارد را اعلام نماید

منبع: کارگزاری افشین ایرجی

 

دیدگاهتان را بنویسید