شرایط و چگونگی روند طلاق

راه‌های طلاق از منظر نحوه درخواست به سه نوع تقسیم می‌شوند که هر کدام از آنها دارای ویژگی‌ها و شرایط حقوقی متفاوتی هستند. برای آشنایی بیشتر با انواع طلاق، در ادامه توضیحات کاملی در این خصوص ارائه شده است:

طلاق از طرف زن

طلاق به درخواست زن : طلاق یک عمل حقوقی از جانب مرد به حساب می‌آید اما مطابق قانون در صورت وجود برخی از شرایط، این تقاضا می‌تواند از جانب زوجه نیز به دادگاه ارائه شود. این شرایط بدین شرح است:

  1. عدم پرداخت نفقه از جانب مرد یکی از شرایطی است که زن می‌تواند بر اساس آن درخواست طلاق داشته باشد. مطابق قانون مرد ملزم به پرداخت نفقه به زوجه است و در صورت عدم پرداخت نفقه یا ناتوانی مرد، تقاضای طلاق زن مورد قبول دادگاه قرار خواهد گرفت.
  2.  عسر و حرج زن بدین معنا که ادامه زندگی برای زن با سختی و دشواری همراه باشد و زوجه توان تحمل آن را از دست بدهد. در چنین شرایطی زن می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و تقاضای طلاق کند.
  3.  اگر شوهر به مدت شش ماه غیبت داشته باشد، زن می‌تواند تقاضای طلاق کند.
  4.  وکالت زن در طلاق بدین معنا که زوجه می‌تواند پیش از عقد و به صورت محضری حق طلاق را گرفته تا هر زمان که خواست بتواند مانند مرد تقاضای طلاق دهد.
  5.  در صورتی که زن بتواند سوء رفتار مرد را ثابت کند.
  6.  اگر مرد دارای بیماری خطرناکی باشد که درمانی نداشته باشد.
  7.  اگر دیوانگی مرد اثبات شود و امکان فسخ وجود نداشته باشد.
  8.  در صورتی که شغل مرد آبروی زن را تحت تاثیر قرار دهد.
  9.  محکومیت قضایی مرد به ۵ سال حبس یا بیشتر.
  10.  اعتیاد مرد به مشروبات الکلی یا موارد مخدر که سبب سلب آسایش زن شده باشد.
  11.  بچه‌دار نشدن مرد بعد از گذشت ۵ سال از زمان ازدواج
  12.  در صورتی که مرد بدون اجازه همسر خود، ازدواج مجدد انجام دهد.

طلاق توافقی

یکی دیگر از انواع طلاق، طلاق توافقی است و زمانی چنین طلاقی انجام می‌گیرد که زن و شوهر هر دو متقاضی آن باشند و در مورد موارد گوناگون مانند حضانت فرزند پس از طلاق، نحوه ملاقات فرزند، نفقه، زمان عده، مهریه، نحوه استرداد جهیزیه و… با یکدیگر به تفاهم رسیده باشند.

مراحل طلاق توافقی

در چنین شرایطی زوجین باید با حضور در دادگاه و به همراه داشتن شناسنامه و عقدنامه خود، فرم درخواست را پر کرده و تمامی موارد توافقی را در آن قید کنند.

پس از تقدیم درخواست طلاق توافقی، دادگاه هر یک از آنها را مکلف به معرفی یک داور از میان بستگانشان می‌کند که این داوران باید با زوجین صحبت کرده و آنها را به سازش دعوت نماید.اگر این تلاش به نتیجه نرسد، آنها باید گزارش خود را به دادگاه ارائه داده و پس از آن حکم طلاق از سوی دادگاه صادر می‌شود.

لازم به ذکر است که گواهی عدم سازش تنها به مدت سه ماه اعتبار دارد و اگر زوجین در این مدت آن را اجرا نکنند، اعتبار آن از بین می‌رود.

در صورتی که در زمینه طلاق و مهریه نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

هزینه طلاق توافقی

در هنگام طلاق توافقی، هزینه‌ها همان هزینه‌های معمول دادرسی است که در واقع یکی از هزینه‌های عمده از ثبت دادخواست طلاق تا ثبت موضوع طلاق در دفاتر است. با توجه به این امر که امروزه دادخواست‌ها از طریق دفاتر الکترونیکی قضایی ثبت می‌شوند، علاوه بر هزینه‌های دادرسی، این دفاتر نیز مبالغی را به عنوان بخش خصوصی دریافت می‌کنند.

دادخواست از منظر هزینه‌های دادرسی دارای دو بخش مالی و غیر مالی بوده که طلاق نیز از زمره دادخواست‌های غیر مادی به حساب می‌آید و در حال حاضر هزینه دادرسی طلاق توافقی جمعا ۱۵۰ الی ۱۶۰ هزار تومان است.

سایر هزینه‌های طلاق توافقی بعد از آن که حکم گواهی عدم سازش صادر شد، در دفتر خانه محاسبه می‌شود که تعرفه فعلی ۴۴۵ هزار تومان است. این مبلغ برای هر دو طرف بوده و نحوه پرداخت آن بستگی به توافق طرفین دارد.

طلاق از طرف مرد

طلاق به درخواست مرد: مرد با رعایت چندین شرط ذکر شده در قانون می‌تواند هر زمانی که خواست برای طلاق همسر خود اقدام کند. این شرایط عبارتند از :

در این شرایط امکان رجوع و بازگشت برای مرد از نظر قانونی مورد توجه قرار گرفته است به این معنا که مرد حق رجوع به همسر خود را تا پیش از اتمام زمان عده خواهد داشت (عده طلاق در ازدواج دائم سه طهر (پاک شدن از حیض) است؛ و در مورد زنی که قاعده نمی‌شود ولی به سن یائسگی نرسیده ۳ ماه است.) و این رجوع نیازی به رعایت تشریفات ندارد.

مراحل درخواست طلاق

مطابق ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی ارائه دادخواست طلاق گام اول و شرطی لازم جهت آغاز رسیدگی به پرونده و درخواست طلاق است.

دادخواست طلاق

دادخواست طلاق انواع گوناگون دارد که عبارتند از:

دادخواست اصلی : این نوع دادخواست اولین دادخواستی است که هنگام شکایت تنظیم می‌شود که خود دارای دو بخش است.

بر اساس ماده ۶۱ قانون آیین دادرسی مدنی دادخواست طلاق باید بر روی برگه‌های مخصوص و به زبان فارسی نوشته شود و اقامتگاه خوانده نیز باید به صورت دقیق تعیین گردد.

همچنین بر اساس ماده ۵۲ قانون آیین دادرسی مدنی تصریح عنوان قیمومیت، وصی یا متولی میبایست در دادخواست به صورت واضح بیان شود.

اخطار رفع نقص

در دو مورد اخطار رفع نقص صادر می‌شود:

در این شرایط است که باید نقص‌های موجود رفع گردد تا مجددا دادخواست مورد بررسی قرار بگیرد.

شرایط درخواست طلاق

شرایط درخواست طلاق بدوی از منظر ماده ۵۱ آیین دادرسی مدنی به شرح ذیل است:

  1.  دادخواست باید به زبان فارسی تنظیم شود
  2.  تنظیم باید بر روی برگه چاپی مخصوص نوشته شود
  3.  حتما باید امضا یا اثر انگشت دادخواست دهنده ثبت گردد
  4.  محل اقامت و مشخصات خوانده دقیق ثبت گردد
  5.  خواسته و بهای آن باید به صورت کامل تعیین گردد
  6.  تعهدات و جهات باید ذکر گردد
  7.  درخواست خواهان از دادگاه مشخص شود
  8.  تمبر ابطال گردد

ضمانت اجرایی دادخواست رعایت بند ۱ تا ۳ بوده و در صورت عدم رعایت، دادخواست مورد قبول قرار نمی‌گیرد. همچنین اگر بند ۴ تا ۸ رعایت نشود دادخواست توقیف شده و اخطار رفع نقص تا مدت ۱۰ روز داده خواهد شد.

در صورتی که در زمینه طلاق و مهریه نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

طلاق از طرف زن یا مرد

دیدگاهتان را بنویسید