به گزارش بیدبرگ به نقل از خبرگزاری فارس، فوت ۷۶۴ نفر تنها در هفت ماهه سال جاری در استان تهران بر اثر تصادفات رانندگی و حضور ۱۵۰۹ راننده زندانی در سطح زندان‌های کشور بهانه‌ای شد تا به سراغ آقای سید اسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور برویم و از وضعیت محکومان دیه ناشی از تصادفات رانندگی مطلع شویم.

سید اسدالله جولایی در خصوص طرح اعطای وام ۲۵ میلیونی به خریداران خودروهای انباشت‌شده شرکت‌های خودروسازی کشور گفت: هرچند این طرح مورد استقبال خودروسازان ملی و مردم قرار گرفته اما واقعیت این است که افزودن این خودروها در شرایطی که زیرساخت‌های آن به ویژه در موضوع استاندارسازی جاده‌ها و اعمال قوانین محدوده کننده فراهم نشده بدون شک اثر مطلوبی نخواهد داشت.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به این‌که با تلاش نیروی انتظامی کاهش تصادفات در ایران طی سال‌های اخیر مشهود است، افزود: علی‌رغم تلاش تعدادی از نهادهای ذیربط هرچند درصدی از آمار تلفات رانندگی در کشور کم شده اما همچنان میزان تصادفات در ایران غیر قابل مقایسه با کشورهای صنعتی است که بزرگترین شرکت‌های خودروسازی را دارند.

جولایی تصریح کرد: هرچند ارقام اعلامی از سوی سازمان ملل نسبت به تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای هر سال متفاوت از سال‌های گذشته اعلام می‌شود اما آن چه در این سال‌ها همواره ثابت بوده این موضوع تلخ است که هم میزان تلفات و هم میزان مصدومان حوادث رانندگی در ایران نسبت به کشورهای اروپایی، آسیایی و حتی برخی کشورهای آفریقایی که محدودیتی در حوزه قوانین راهنمایی و راهنندگی ندارند همواره فاصله‌ای زیاد و آمار غیرقابل بیان را روایت می‌کنند.

 «عبور از چراغ سرخ حرام است»

مدیرعامل ستاد دیه تخلفات رانندگی را نه تنها نقض قانون بلکه انکار صریح فتاوی و استفتائات فقهای شرع اعلام کرد و گفت: طبق موضع صریح بنیانگذار انقلاب اسلامی «عبور از چراغ سرخ حرام است» و این نه تنها از جانب ایشان بلکه با استناد به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با جوانان استان خراسان شمالی در تاریخ ۲۳ مهر ماه سال ۹۱ همین دغدغه به این شکل مطرح می‌شود که «چرا در زمینه فرهنگ رانندگی در خیابان ما مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟ این آسیب است. رفت و آمد در خیابان، یکی از مسائل ماست، مسئله کوچکی هم نیست، مسئله‌ای اساسی است».

وی ادامه داد: شاید برای هر یک از ما پیش آمده باشد که در یک غروب زمستانی موتورسوار عجول را ببینیم که در یکی از خیابان‌های شلوغ و پر ترافیک شهر با هر ترفتدی سعی دارد از میان ازدحام خودروها و عابران در حال عبور راهی برای خود دست و پا کند تا تنها پنج دقیقه زودتر به مقصد برسد.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به فرمایش آیت‌الله مکارم شیرازی مبنی بر این که «تخلف از مقررات رانندگی به دلیل سرپیچی از قانون جمهوری اسلامی و استقبال از خطر، شرعاً حرام است»، افزود: اگر همه ما با این زوایه به رانندگی بپردازیم با قاطعیت می‌شود گفت که هرچند برخی از پیچ‌های جاده‌ای مطلوب نبوده و خودروهای غیراستاندارد متاسفانه در هر گوشه از کشور اشباع شده‌اند اما با این وجود هیچ راننده‌ای بدون توجه و سهل‌انگاری چه در مسیرهای شهری و برون شهری این طور و با این ضریب خطر رانندگی نخواهد کرد.
جولایی با بیان این که رانندگی بدون مسامحه تا حدود زیادی به وجوه شخصیتی افراد مربوط می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه عده‌ای بر اثر فرهنگ نادرستی که از کودکی با بازی‌های رایانه‌ای یا از طریق فیلم‌های خارجی و تعقیب و گریز جنایی یاد گرفته‌اند رانندگی را صحنه یک رقابت و یا محلی برای پر و بال دادن به قوای خیال درونی خود می‌دانند.

 ابتدایی ترین قوانین رانندگی و قواعد عبور و مرور از سوی رانندگان اعمال نمی‌شود

مدیرعامل ستاد دیه کشور ادامه داد: طبق سفرنامه‌های نوشته شده از سوی سیاحان و حتی با حضوری چند ساعته تنها در یکی از بزرگراه‌ها شهر تهران به طور کامل تصدیق خواهید کرد که فرهنگ رانندگی در کشورمان در سطح نازلی قرار داشته و گاهی حتی ابتدایی ترین قوانین رانندگی و قواعد عبور و مرور از سوی رانندگان اعمال نمی‌شود. جالب این که تعداد زیادی از تصادفات توسط راننده‌هایی صورت می‌گیرد که اگر پای صحبت آن‌ها بنشیند از کثرت توجه و ارجاع‌های بی‌امان‌شان نسبت به نظم رانندگی موجود در اروپا و غرب بدون تردید دچار حیرت خواهید شد.

وی به سابقه تصادفات رانندگی منجر به فوت در کشور اشاره کرد و گفت: از زمانی که اولین تصادف خودرو در ایران باعث کشته شدن استاد پیشکسوت موسیقی این سرزمین شد تا به امروز که بسکتبالیست ملی‌پوش کشورمان، بازیگران با اخلاق و مردمی این مرز و بوم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بسیاری دیگر از چهره‌های علمی سیاسی و هنری این کشور با همین معضل بزرگ روانه منزل ابدی شده‌اند از همان گذشته تا به امروز تنها در قبال این اخبار و آمار فقط ابراز تاسف کرده‌ایم و بس!

 کم توجهی خانواده‌های ایرانی نسبت به خرید موتور سیکلت

جولایی با انتقاد از کم توجهی تعدادی از خانواده‌های ایرانی نسبت به خرید موتور سیکلت برای فرزندان گفت: عده‌ای تصور می‌کنند همه مشکلات با یک تذکر و با یک درخواست پدرانه و یک خواهش مادرانه حل می‌شود غافل از این که همین موتور سیلکت که تهیه آن با تسهیلات اقساطی بیش از هر امر دیگری تسهیل شده در قبال قبولی پسرشان در دانشگاه یا هر موفقیت دیگر، بلای جان فرزندشان شده و شوربختانه همین بی‌دقتی غیرمعقول آن‌ها را داغدار جوان‌شان خواهد کرد.

در ۷ ماهه امسال ۷۶۴ تهرانی در اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند/عرضه موتورسیکلت‌ ارزان دلیل ۵۰ درصد از تصادفات رانندگی است

سید اسدالله جولایی با اشاره به شماره‌گذاری غیرکارشناسانه، کثرت خودروها و تعدد موتورسیکلت‌ها گفت: امروز وجود بیش از هفت میلیون موتور سیکلت در تهران بهترین تعبیر جولانگاه «ارابه‌های مرگ» است، تا جایی که ۷۶۴ نفر تنها در هفت ماهه سال جاری در استان تهران جان خود را بر اثر تصادفات رانندگی از دست داده‌اند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور عرضه بی‌اندازه موتورسیکلت‌های ارزان را دلیل عمده بیش از ۵۰ درصد تصادفات و به طور عمده مصدومان سوانح رانندگی اعلام کرد و افزود: طبق اظهار سازمان بهداشت جهانی حوادث رانندگی همواره به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان مطرح بوده و این موضوع در مجموع جان قریب به ۲ میلیون نفر را در دنیا می‌گیرد، اما آن‌چه قابل تأمل است سهم بزرگ ایران در این ترازوی بین المللی است که با وجود آن که کشورمان یک صدم جمعیت جهان را به خود اختصاص داده اما آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات در آن درصد غیرقابل باوری دارد.

جولایی اضافه کرد: امروز بهای ارزان بسیاری از موتور سیکلت‌ها موجب شده خیلی از مالکان به دلیل پرداخت مبالغی همچون عوارض شهرداری، هزینه پارکینگ، واریز مبلغ تمامی جرائم ثبت شده، پول بیمه و اختصاص یک روز کاری برای مراجعه به شعبه ترخیص ترجیح دهند هیچ گاه به سراغ موتور سیکلت های توقیفی خود نروند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با تأکید بر نقش مدارس ابتدایی در نهادینه کردن قانون‌مداری در افراد اظهار کرد: در این برهه سنی هر شخصیتی نسخه کوچک و اثرپذیر زمان برزرگسالی است، هر چند تا کنون ۲۷ مرجع رسمی در کشور به عنوان مسئول آموزش‌دهی به افراد معین شده‌اند اما همواره نقش مدارس و به طور خاص مدارس ابتدایی بیش از دیگر نهادها تعیین کننده خواهد بود.

در حال حاضر ۱۵۰۹ راننده زندانی در سطح زندان‌های کشور تحمل حبس می‌کنند

مدیرعامل ستاد دیه افزود: رقم عددی همه شهدای پیش از پیروزی انقلاب (و حتی پیش از آن یعنی از ۱۵ خرداد سال ۴۲)، از ۱۷ هزار شهید ترور گرفته تا تمامی شهدای هشت سال دفاع مقدس و همه شهدایی که این روزها خبر عروج آن‌ها در پاسداشت از بقاع متبرکه مخابره می‌شود به پای کشته‌های حوادث رانندگی در طی ۴ دهه اخیر نمی‌رسد.

جولایی تصریح کرد: البته در بحث رانندگی تنها نمی‌شود به فرهنگ سازی اکتفا کرده و همه تقصیرها را به کم کاری نهادهای آموزشی ربط داد، امروز مشاهده تجربه کشورهایی که آمار مطلوب کشته‌های رانندگی را دارند نشان از این دارد که جریمه‌های کمرشکن و بعضاً غیرقابل باور برای ما در خیلی از کشورها مکمل بحث آموزشی برای حل این مشکل طرح و اجرا می‌شود.

وی با تقدیر از نمایندگان خانه ملت در تصویب لایحه دائمی شدن بیمه اجباری شخص ثالث گفت: با پیگیری چند ساله اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و تلاش‌های ستاد دیه در اصلاح و تصویب این قانون، هرچند با اجرای قانون ۶۸ ماده‌ای جدید ورودی به زندان محکومان پرداخت دیه ناشی از تصادفات نزدیک به صفر خواهد شد اما خوب است در کنار این اتفاق بزرگ آمار تصادفات نیز با اصلاح و تصویب قوانین کارآمد به حداقل ممکن کاهش پیدا کنند.

مدیرعامل ستاددیه کشور در پایان اعلام کرد: در حال حاضر تعداد ۱۵۰۹ زندانی راننده در سطح زندان‌های کشور تحمل حبس می‌کنند که از این تعداد ۷۱۶ نفر بابت عدم توانایی در پرداخت دیه فوتی و ۷۹۳ مددجو واجد شرایط کمک هم به دلیل دیه ناشی از جرح محبوس هستند.

در صورتی که در زمینه خرید بیمه و یا دریافت خسارت و دیه از شرکت بیمه نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

بیمه خودرو

دیدگاهتان را بنویسید