چهار مرحله برای مدیریت ریسک وجود داره که به ترتیب اهمیت عبارتند از:

اول: حذف ریسکدوم: کاهش ریسکسوم: انتقال ریسک (بیمه)برای کنترل ریسک رانندگی بهترین کار اینه که ریسکش رو حذف کنیم و اصلا رانندگی نکنیم یا تا جایی که امکان داره رانندگی نکنیم. کسی که تو خونش نشسته که در معرض ریسک تصادف و آسیب در جاده نیست!

ولی خیلی وقت ها نمیتونیم ریسک رو حذف کنیم؛ اون موقع است که باید با تمهیدات ایمنی، ریسک رو کاهش بدیم. مثلا با سرعت مجاز رانندگی کنیم، از ماشینی استفاده کنیم که ترمز ای بی اس داره و یا از کمربند ایمنی استفاده کنیم.

با رعایت تمام این موارد هنوز هم احتمال این وجود داره که شما در حال رانندگی تصادف کنید و به کسی آسیب بزنید. در این صورت، به لحاظ اخلاقی و قانونی شما باید هزینه خسارت به اون شخص یا اشخاص رو بپردازید. این هزینه ها شاید برای خیلی از افراد جامعه بالا باشه و نتونن اون هزینه رو به شخص ثالث پرداخت کنن؛ واسه همین قانون شده که اگه رانندگی می کنیم ریسک پرداخت هزینه های بالای خسارت رو به فرد دیگری منتقل کنیم و اون فرد شرکت بیمه هست.

پس ما با پرداخت پول به شرکت بیمه ریسک پرداخت هزینه های سنگین رو به اون میدیم (از اون طرف هم شرکت بیمه به این صورت سود میکنه که همه افرادی که می یان پیشش و بیمه میکنن خسارت نمیزنن و قرار نیست همش هزینه پرداخت کنه)

حتی با این فرض که اگه تصادف کنیم بیمه پولش رو میده، بازم باید حواسمون باشه و با احتیاط رانندگی کنیم. هنوز هم ریسک اینکه شما تصادف کنید وجود داره؛ با این تفاوت که شما این ریسک رو هوشمندانه کنترل کردید و ریسک باقی مانده رو هم هوشمندانه قبول کردید. از رانندگی لذت ببرید!

البته به این نکته باید توجه داشت که این چهار مورد در مدیریت ریسک باید به صورت سلسله مراتب اولویت اجرا بشن. مثلا اگه بتونیم از ماشینی که ای بی اس داره استفاده کنیم در واقع ریسک رو کاهش دادیم. اگه نتونیم یا از لحاظ اقتصادی واسمون صرفه نداشته باشه، باید وارد مرحله بعد یعنی انتقال ریسک و قبول ریسک بشیم. در واقع در شرایط فعلی که بعضی شرکت های خودروسازی دارن خودروهایی با ایمنی پایین میدن تو بازار و سود میکنن باعث این میشه که از یک طرف شرکت های بیمه با پرداخت هزینه خسارت و از طرفی دیگر مردم با هزینه های جانی و مالی که میدن، در واقع هزینه های عدم کاهش ریسک توسط شرکت های خودرو سازی رو دارند میپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید