بیمه نامه: سندی است که به امضای بیمه گر و بیمه گذار میرسد و تجلی و تظاهر قرارداد بیمه می باشد.

۱-در خرید بیمه نامه هیچوقت عجله نکنید :

تجربه عملی نشان داده است که خریداران بیمه نامه در موقعیت های عجله و اضطرار بیمه نامه هایی خریداری می نمایند که با نیازهای آنها تناسب زیادی نداشته و در خصوص حدود پوشش دارای ابهامات بالایی می باشد.

۲- همواره به سوال چه چیز را؟ تا چه مبلغی؟ با چه شرایط؟ پاسخ دهید و سپس تصمیم به خرید بیمه نامه نمایید.

مثال : در بیمه نامه آتش سوزی مسکونی
چه چیز بیمه می شود؟ اعیان و اثاثیه منزل مسکونی شما
تا چه مبلغی؟ ( مبلغی را به ازای ساخت زیربنا ملک خود لحاظ نموده + ارزش جایگزینی اثاثیه و منصوبات منزل شما)
با چه شرایطی ؟ ( به این سوال پاسخ دهیم که آیا بیمه نامه با پوشش های استاندارد : آتش سوزی، صاعقه، انفجار را خریده و یا خطرات اضافی از جمله طوفان، سیل، زلزله، طغیان آب و سرقت را نیز با درخواست جداگانه ای بیمه نماییم)

۳- در تکمیل فرم پیشنهاد بیمه عجله نکنید

با حوصله و دقت کامل فرم پیشنهاد را تکمیل نمایید. حتی الامکان سعی نمایید به سوالات مندرج در فرم پیشنهاد به دقت پاسخ دهید ( در فرم پیشنهاد همواره در تکمیل تعهدات مورد درخواست و خصوصا مبالغ ارزش اظهار شده روز جایگزینی اموال خود دقت ویژه ای داشته باشید)

۴- همواره اموال خود را به ارزش واقعی جایگزینی آنها بیمه نمایید

برای مثال اگر شما یک ست مبلمان داشته که اگر امروز به طور کامل خسارت ببینند برای خرید همان مبل مجبور به پرداخت ده میلیون تومان پول هستید هرگز برای پرداخت حق بیمه کمتر مبل خود را به ارزش کمتر از ده میلیون تومان بیمه نکنید. این همان چیزی است که بارها شنیده اید که کم بیمه شدگی منجر به اعمال ماده ۱۰ قانون بیمه می شود.
حال ماده ۱۰ قانون بیمه چیست؟ شما اگر ست مبل ۱۰ میلیون تومانی خود را به میزان یک میلیون بیمه نمایید این بدین معنی است که شما مال خود را به میزان ۱۰% از ۱۰۰% از ارزش واقعی آن بیمه نموده و شرکت بیمه نیز به میزان ۱۰% از خسارت شما را پرداخت خواهد نمود. این قاعده منطقی است که شما برای ۱۰% از مال خود حق بیمه پرداخت نموده و شرکت بیمه نیز ۱۰% از خسارت را جبران خواهد نمود.

۵- درگیر دام خطرناک و وسوسه انگیز مبلغ حق بیمه کم نشوید

اگرچه که بازار رقابتی امروز صنعت بیمه باعث شده است شرکت های بیمه برای جذب مشتری به رقابت بر مبنای حق بیمه نازل گرایش پیدا کنند ولیکن در این میان شرکت های بیمه ای که به آینده مالی و توانگری خود در پرداخت خسارت اهمیت ویژه ای می دهند خود را بیش از حد متعارف درگیر این نوع رقابت غیر منظقی نمی نمایند.
هرگز پوشش های بیمه نامه خود را فدای حق بیمه کم نکنید زیرا آن عاملی که در زمان خسارت از همه چیز در کیفیت خدمات شرکت بیمه تاثیر گذار است سطح توانگری مالی و برنامه ریزی مالی صحیح شرکت بیمه در مدیریت ریسک می باشد مسلما شرکت بیمه که در حوزه مدیریت ریسک دقیق تر عمل می کند برای پرداخت خسارات احتمالی شما نیز معتبرترین خواهد بود.
۶- فراموش نکنید همواره حق بیمه کم با فرانشیزهای بالاتر و شرایط پرداخت خسارت سخت تر ملازم است.
۷- به هنگام خرید بیمه نامه به اعتبار و سوابق تجربی شرکت بیمه اهمیت و وزن ویژه ای بدهید و مسلما شرکت های بیمه ای که به لحاظ مالی توانگر می باشند در حفظ مشتریان خود نیز توفیق بیشتری داشته اند.

۹- هرگز ریسک را دست کم نگیرید.

اینکه شما در گذشته خسارتی نداشته اید به این معنی نیست که در آینده نیز نخواهید داشت. حادثه و خسارت ناگهانی ممکن است تبعات مالی سنگینی را به بار آورد و مسلما شما برای کسب داشته های امروزتان بسیار تلاش نموده اید و هرگز با دیدن از بین رفتن آنها شاد نخواهید شد پس بهتر است برای آرامش خاطر خود بیمه را در سبد خریدهای مهم خود لحاظ نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید