تمکین چیست ؟

تمکین در لغت به معنای اطاعت است اما بر اساس مبانی حقوقی تمکین یعنی انجام وظایفی که در چهارچوب قانون و عرف بر عهده روجه قرار داده شده است . تمکین به دو نوع است : تمکین عام و تمکین خاص

نفقه چیست ؟

نفقه به معنای تامین هزینه‌های زندگی زن توسط مرد است. این هزینه‌ها شامل خانه ، غذا ، لباس ، اثاثیه ، دارو و درمان و مواردی از این دست می‌شود که از هنگام جاری شدن خطبه عقد دائم بر عهده مرد قرار می‌گیرد .

محاسبه نفقه بر اساس شئونات خانوادگی زن ، عرف و عادات ساکنان هر منطقه و شرایط مالی مرد تعیین می‌شود و میان افرار گوناگون متفاوت است .

در صورتی که در زمینه نفقه، تمکین،مهریه و طلاق نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

چه مواردی عدم تمکین به حساب می‌آید

برگزیدن شغل مغایر با شئونات خانوادگی ، داشتن روابط نامناسب در محل کار ، معاشرت با افراد فاقد صلاحیت اخلاقی ، عدم زندگی در محلی که توسط شوهر تعیین شده ، خارج شدن از منزل بدون اجازه و اطلاع شوهر و مسائلی از این دست که از نمونه‌های عدم تمکین عام به حساب می‌آید .

دلایل موجه برای عدم تمکین از نظر دادگاه

در شرایطی که یکی از موارد فوق وجود داشته باشد ، زوجه می‌تواند از تمکین سر باز زده و بر اساس قانون زوج همچنان موظف به پرداخت نفقه خواهد بود .

چگونگی اثبات عدم تمکین زوجه در محضر دادگاه

زوج جهت قطع پرداخت نفقه ، دریافت مجوز ازدواج مجدد ، اقدام به طلاق بدون پرداخت نیمی از دارایی خود و همچنین الزام به تمکین زوجه ، نیاز دارد تا عدم تمکین زن را در دادگاه ثابت کند . این امر چندین راهکار دارد که به شرح زیل است :

مجازات عدم تمکین

عده‌ای از مردم عدم تمکین زن از همسر خود را موجب محکومیت قلمداد می‌کنند اما در حقیقت برای عدم تمکین هیچ گونه مجازاتی در قانون پیش بینی نشده است . در صورت عدم تمکین زن ، دادگاه اقدام به صدور رای به الزام تمکین صادر می‌کند که مطابق آن زوجه موظف است از همسر خود تمکین کند ، اما در صورتی که وی تغییر رویه ندهد و حکم الزام به تمکین را نپذیرد ، دادگاه زوجه را مجبور به این کار نخواهد کرد بلکه عدم تمکین توسط زوجه می‌تواند آثار حقوقی زیر را برای وی به همراه داشته باشد :

تمکین و نفقه

زن برای دریافت نفقه باید شرایط تمکین را رعایت کند در غیر این صورت مرد می‌تواند از پرداخت نفقه خودداری کرده و پرداخت نفقه را مشروط به تمکین زن قرار دهد.

بر همین اساس زن برای دریافت نفقه باید در همه حال از شوهر خود تمکین کند البته در صورتی که خواست‌های زوج بر خلاف قوانین نبوده و عرف اجتماعی را مد نظر قرار دهد. از مقدمات تمکین زن به شوهر می‌توان به حق تعیین محل سکونت و مسکن به وسیله شوهر اشاره کرد .

عدم تمکین و مهریه

بر اساس قانون، عدم تمکین زوجه ارتباطی با دریافت مهریه ندارد و در صورتی که زوج عدم تمکین زوجه را اثبات کند، تنها نفقه به زوجه تعلق نمی‌گیرد و شرایط مهریه به همان گونه که در عقد نامه ثبت شده است، باقی خواهد ماند .

اگر در عقدنامه شرایط دریافت مهریه عندالمطالبه ذکر شده باشد ، زوجه می‌تواند هر زمان که خواست تمام یا بخشی از آن را مطالبه کرده و دادگاه بر اساس توانایی زوج به نحوه پرداخت آن حکم صادر خواهد کرد .

در صورتی که در زمینه نفقه، تمکین،مهریه و طلاق نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

نمکین , نفقه

دیدگاهتان را بنویسید