احمد لطفی نژاد مدیرکل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان تهران با اشاره به اینکه عقد قرار داد موقت مشکلات بسیاری را در مراجع حل اختلاف ایجاد کرده است گفت: در ماده ۷ قانون کار بیان شده است در صورتی که در قرار داد مدت مشخص نشود قرار داد دائمی تلقی می‌شود . تعدادی از نیروی کار پس از پایان قرار داد تصور می‌کردند که قراردادشان دائمی است.

به گزارش بیدبرگ و نقل از پایگاه خبری اعتبار،  احمد لطفی نژاد درباره ابلاغ دستور العمل ماده ۴۰ روابط کار گفت:این دستورالعمل از طرف معاون روابط کار در ۱۹ خرداد سال جاری صادر و ابلاغ شد و از همان زمان به ادارات کل استان ها  ابلاغ کرده بودیم. در این دستورالعمل بیان شده بود در فعالیت های مستمر و دائمی کارگاه ها و کارخانجات و با فرض تعطیل نشدن کارگاه و یا توقف فعالیت در کار به خصوص این قرار داد باید حداقل یک سال منعقد شود.

آقای لطفی نژاد  با بیان اینکه این دستورالعمل با استنباط از ماده ۷ قانون کار تهیه شده بود افزود: از آنجایی که بسیاری از کارفرمایان قرارداد کار را به صورت کوتاه مدت منعقد می‌کردند این دستور العمل راهکاری برای جلوگیری از انعقاد قرارداد موقت در کارهای دائم بود. در ماده ۱۱ قانون کار ذکر شده است که می‌توان در قرار داد مدتی را به عنوان مدت دوره آزمایشی منظور کرد که برای کارهای ساده این مدت ۱ ماه و برای کارهای تخصصی و مهارتی ۳ماه باشد. اما تمام قراردادهای کار در بسیاری از بنگاه ها یک ماهه منعقد می شد.

لطفی نژاد با اشاره به اینکه انعقاد قرار داد موقت مشکلات بسیاری را در مراجع حل اختلاف ایجاد کرده است گفت: در ماده ۷ قانون کار بیان شده است در صورتی که در قرار داد مدت مشخص نشود قرار داد دائمی تلقی می‌شود . تعدادی از نیروی کار پس از پایان قرار داد تصور می‌کردند که قراردادشان دائمی است. اما در اصل، هدف کارفرما چنین چیزی نبود و اعتقادی به قرار داد  دائم برای نیروی کار نداشت. این موضوع باعث اختلاف های بسیاری در جامعه کارگری شده بود.این دستور العمل را به تمام ادارات کل تعاون،کار و رفاه استان تهران ابلاغ شده بود اما اکنون این دستورالعمل از سوی معاونت روابط کار به دلیل انجام مذاکرات با شرکای اجتماعی یعنی کانون عالی کارگری و کارفرمایی و ضرورت بررسی مجدد کان لم یکن اعلام شده است.

 کارگران شاغل در میادین میوه و تره بار تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند

مدیرکل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان تهران در ادامه  در پاسخ به ساماندهی کارگران که تحت پوشش بیمه هستند گفت:خوشبختانه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی توجه عمیقی به اقشار آسیب پذیر داشته است. در راستای حمایت قانونی از آنها به عنوان کف حمایت های اجتماعی مبادرت به مذاکراتی با اتحادیه صنفی میوه و تره و بار کرده ایم.

وی اظهار کرد: با سازمان تعزیرات حکومتی نشست‌هایی را داشته ایم. چند محور به عنوان محور کاری خود در نظر داشتیم انجام دهیم. محور اول رسیدگی به وضع بیمه کارگران شاغل در میادین میوه و تره بار تهران بود که تعداد زیادی از کارگران در میادین میوه و تره بار فعالیت دارند. شغل آنها حمل و نقل بار،تخلیه و بارگیری، حمل و نقل بار برای مشتری است. کارگران میوه و تره بار ابزار کار ندارند صرفاً‌با دستان خود کار می‌کنند. ابزار،وسایل،محل از آن کارفرمایان است.

لطفی نژاد با بیان اینکه حمایت بیمه ای این افراد را در دستور کار قرار داده ایم افزود: بسیاری از این کارگران در معرض بیماری های ناشی از سنگینی بار که مستقیماً‌به استخوان و مفاصل کارگر آسیب وارد می کند و بعد از مدتی او را دچار مشکلات بیماری استخوان و مفاصل می کند به همین خاطر توجه به سمت آنها معطوف شده که تحت پوشش بیمه ای قرار گیرد، این موضوع را از نظر حمل و نقل بار در دستور کار قرار داده ایم. آموزش هایی را قرار می‌دهیم تا در حین حمل و نقل دچار آسیب نشوند.

وی ادامه داد: با اتحادیه صنفی میوه و تره بار هماهنگی کرده‌ایم تا به صورت ساماندهی کارگران را تحت پوشش بیمه قرار دهیم. برای تحت پوشش قرار دادن بیمه ای آنها آن دسته از کارفرمایانی که در راستای قانون نظام صنفی مجوز کسب و کار در سازمان میادین میوه و تره بار را کسب کرده اند باید کارگران را معرفی کنند. کارگرانی که با آن محل کار مشغول فعالیت هستند تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. این کارگران با نام کارفرمای مربوطه خود ثبت می‌شوند و کارفرما باید حق بیمه کارگران خود را به تأمین اجتماعی کارگرانی که با مجوز از سوی سازمان میوه و تره بار مشغول فعالیت هستند بیمه خواهند شد.

مدیرکل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان تهران با اشاره به بازرسی های کار گفت: با بازرسی های کار به دنبال این هستیم که کارگران را متناسب با نوع شغل و کارفرمای مشخص بیمه کنیم. ابلاغیه ماده ۱۴۸ قانون کار به کارفرما جهت انجام تکالیف قانونی ابلاغ می کنیم تا آن دسته از کارگرانی که کارفرمای مشخص دارند تحت پوشش بیمه باشند.

وی درباره اینکه اکثر این کارگران روزمزد هستند آیا می‌توانند تحت پوشش بیمه قرار گیرند گفت: مطابق ماده ۷قانون کار قرار داد هم می تواند کتبی و هم می‌تواند شفاهی باشد. یعنی نبود قرار داد کار به معنی نفع رابطه کارگر و کارفرمایی نیست. مهم این است که کار جز کار تابع باشد. یعنی برای کارگر ماهیت اقتصادی داشته وهم تبعیت حقوقی داشته باشد،یعنی کارگر از بابت شغل خود حق مزد و حق سهم دریافت کند.

 دستورالعمل بیمه کردن کارگران چرخ دار میوه و تره بار در حال تدوین

لطفی نژاد درباره وضعیت بیمه ای کارگران چرخ دار در میادین میوه و تره بار گفت: این کارگران همانطور که از اسمشان پیداست ابزار کار برای خودشان است و کارفرمای به خصوصی ندارند معمولاً‌ مشتریان در میادین میوه و تره بار جنس خود را به چرخ دار می دهند و چرخ دار جنس را از روی زمین برمی‌دارند و داخل چرخ می‌گذارند و سپس پای خودرو مشتری می گذارند و پولی بابت این کار دریافت می کنند. بنابر این کارفرمای مشخصی ندارند و کارفرمای آنها مشتریانی هستند که از خدمات این کارگران چرخ دار بهره مند می شوند.

وی با اشاره به اینکه با اتحادیه صنفی میوه و تره بار هستند که کارفرمای مشخصی ندارند در حال رایزنی هستیم که شیوه بیمه کردن این را دردستور کار قرار دهیم و طرح ویژه ای را برای بیمه کردن این دسته از کارگران لحاظ کنیم تا این افراد تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

مدیرکل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان تهران در پاسخ به اینکه آیا تعداد کارگران مشخص است گفت:بازرس ها در حال تهیه فهرست هستند اما هنوز لیست نهایی مشخص نشده است. تعداد کارگران چرخ دار هم مقرر شده است تا از سوی اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار تهران مشخص شود. تعداد کارگران چرخ دار شاید در مکان های دیگر در تهران هم موجود باشد، اما از آنجایی که تمرکز کاری ما فعلاً‌روی  میادین و تره بار است ، برنامه ای برای سایر چرخ دارها خارج از میادین تره بار نداریم، چرا که شناسایی کارگران در بازارهای دیگردشوار است.

کمک هزینه زایمان

دیدگاهتان را بنویسید