صیغه ( ازدواج موقت ) چیست ؟

ازدواج موقت که با دو عنوان متعه یا صیغه نیز خوانده می‌شود، نوعی ازدواج پذیرفته شده در مذهب شیعه بوده که به معنای ازدواج برای مدتی محدود و با مهریه‌ای معین است و با اتمام زمان تعیین شده، رابطه زوجیت به خودی خود منقضی می‌گردد.

در واقع ازدواج موقت برای افرادی است که تصمیم دارند برای مدت کوتاهی با یکدیگر زندگی کنند. در هنگام ازدواج موقت تعیین مهریه، مدت زمان و حق طلاق همگی بر عهده زن بوده و تنها زن می‌تواند هنگام عقد موقت هر نوع شرطی را اعلام کند.

تفاوت صیغه موقت و ازدواج دائم در چیست ؟

از منظر قانونی، حقوق زنان در صیغه با ازدواج دائم متفاوت است و هر کدام از این دو نوع ازدواج احکام خاص خود را دارند. عمده تفاوت‌ها بدین شرح است:

در صورتی که در زمینه صیغه، ازدواج و طلاق نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

شرایط و نحوه ثبت صیغه موقت ( ازدواج موقت)

مطابق قانون یکی از اصلی‌ترین شرایط ثبت صیغه دختر ازدواج نکرده، اذن پدر یا جد پدری است. البته برخی از دفترخانه‌ها با توجه به فتوای تعدادی از مراجع تقلید مبنی بر عدم نیاز به اجازه پدر یا جد پدری در ازدواج موقت، صیغه را بدون توجه به این شرط جاری می‌کنند.

همچنین در صورتی که پدر از دادن اجازه به دلایل غیر موجه امتناع ورزد یا به دفتر ثبت ازدواج موقت مراجعه نکند، دختر می‌تواند با ارائه شرایط خود از دادگاه مدنی درخواست اجازه ازدواج را داشته باشد. البته این امر هم مستلزم این است که سن دختر ۱۳ سال تمام بوده که یکی از الزامات قانونی جهت جاری شدن صیغه ازدواج موقت است.

ثبت ازدواج موقت

ثبت ازدواج موقت در شناسنامه و در دفاتر ثبت ازدواج الزامی نیست اما بر اساس قانون مورد حمایت قانونگذار، در سه مورد ازدواج موقت باید به ثبت رسیده و محضری شود.

ثبت صیغه موقت می‌تواند در صورت باردار شدن زوجه، مشکلاتی چون عدم پذیرش فرزند توسط مرد را حل نماید. از طرف دیگر اثبات زوجیت پس از بارداری ممکن است مشکلات متعددی برای زوجه ایجاد کند که با ثبت ازدواج موقت چنین مسائلی ایجاد نخواهد شد.

انواع صیغه‌ های محرمیت

جرم صیغه مرد متاهل

مطابق قانون، مردان برای ازدواج مجددا نیاز به اجازه همسر خود دارند اما این امر تنها در مورد ازدواج دائم صدق می‌کند و ازدواج موقت را شامل نمی‌شود.

بر همین اساس مردان می‌توانند بدون کسب اجازه از همسر خود ازدواج موقت داشته باشند و دادگاه و قانون هیچ گونه جزایی برای این افراد در نظر نگرفته است.

یکی از دلایل آن هم این امر عنوان شده که چون مرد در ازدواج موقت اجباری به پرداخت نفقه ندارد پس توانایی مالی مرد در ازدواج موقت اهمیتی نداشته و همین امر محدودیت‌های موجود را از میان می‌برد.

در صورتی که در زمینه صیغه، ازدواج و طلاق نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

ازدواج موقت

دیدگاهتان را بنویسید