صنعت بیمه و پساتحریم

برخی از دوستان رسانه‌ها مدعی سکوت بیمه مرکزی نسبت به اجرایی ‌شدن برجام شده‌اند در حالیکه صنعت بیمه یکی از پرکارترین بخش‌ها در این ارتباط می‌باشد و طی چند ماه گذشته هفته‌ای و حتی در مقاطعی روزی نبوده که بیمه مرکزی میزبان فعالان بین‌المللی بیمه‌ نباشد، اما بنا به خواست خود مهمانان، اطلاع‌رسانی کافی در این زمینه با برخی ملاحظات صورت پذیرفته است. به نظرم رسید اولین مطلب کانال “نکته” را به موضوع صنعت بیمه و پسا تحریم اختصاص دهم.
مهمترین تأثیر عینی تحریم‌ها بر صنعت بیمه کشور را در دو نمودار زیر می‌توان به روشنی مشاهده کرد. کاهش شدید واگذاری ریسک‌های عمده و بزرگ به خارج، از نزدیک ۱۹ درصد به کمتر از یک درصد و کاهش مجموع تعهدات آن از حدود ۳۰ میلیارد دلار به حدود ۳ میلیارد دلار. پیامد دیگر تحریم‌ها محدودیت شدید در نقل و انتقال ارز به منظور پرداخت حق بیمه به بیمه‌گران طرف قرارداد خارجی، دریافت خسارت بابت پوشش‌های بیمه‌ای اخذ شده از بیمه‌های خارجی و پرداخت و دریافت مطالبات متقابل بیمه‌های داخلی و خارجی بود. قطع ارتباط آموزشی و فنی میان بیمه‌های ایرانی و موسسات و نهادهای بیمه‌ای بین‌المللی از دیگر تبعات منفی تحریم برای صنعت بیمه کشور در این دوران بود.

صنعت بیمه کشور برای مقابله با محدودیتهای ناشی از تحریم با اتخاذ تدابیری توانست تا حد زیادی پیامدهای منفی آنرا مدیریت کند و از اینکه اقتصاد کشور بخصوص در بخش تجارت خارجی بدون پوشش بیمه‌ای مانده و دچار بی‌ثباتی و اخلال شود ممانعت به عمل آورد. ۱)ایجاد P&Iها، ۲)ساز و کار حساب ویژه اتکائی تحریم، ۳)ظرفیت مشترک بازار، ۴)اختصاص منبع یک میلیارد دلاری برای تقویت توانگری مالی صنعت بیمه کشور برای پوشش ریسکهای تحریم‌شده و ۵)تقویت ارتباط بیمه‌ای با کشورهای در حال توسعه از عمده‌ترین تدابیر بکار رفته در این زمینه محسوب می‌شود.

با اجرایی‌شدن برجام بطور طبیعی همه محدودیت‌ها مذکور برداشته شده و امکان واکذاری ریسک‌ها به خارج، امکان انجام تبادلات مالی میان بیمه‌های ایرانی و خارجی(به منظور پرداخت حق‌بیمه‌ها، دریافت خسارتها و تسویه حسابها و …) و همچنین امکان همکاری‌های آموزشی و فنی و انتقال تکنولوژی فراهم خواهد شد.
پس از اجرایی شدن برجام و برداشتن تحریم‌ها، یکی از گزینه‌های متصور برای صنعت بیمه بازگشت به شرایط قبل از تحریم و واگذاری بخشی از بازار بیمه کشور به بیمه‌های خارجی بصورت واردات خدمات بیمه‌ای است. این گزینه طبعاً مطلوب بیمه‌‌های خارجی است.

گزینه دیگر، استفاده حداکثری از ظرفیتهای ایجاد شده در دوران تحریم و تبدیل جریان یک‌طرفه مبادلات بیمه‌ای میان ایران و دنیای پیشرو در بیمه به جریان دو طرفه و برد – برد است. در این گزینه که مطلوب صنعت بیمه کشور است بحث اخذ رتبه‌بندی برای بیمه‌های ایرانی با هدف امکان‌پذیر نمودن صادرات خدمات بیمه‌ای، عضویت در مجامع بین‌المللی از جمله IAIS، پیگیری استفاده از خدمات مشاوره‌ای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، مبادله دانش فنی با بازار و تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت بیمه کشور بصورت مشترک با سرمایه‌گذاران داخلی با هدف ایجاد مؤسسات بیمه در مقیاس‌های منطقه‌ای پیگیری می‌شود.

در دوره پس از رفع تحریم‌ها، تدریجاً شاهد کاهش فضای نااطمینانی و ریسک فعالیت اقتصادی در کشور خواهیم بود که این امر زمینه توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را در اقتصاد کشور فراهم خواهد ساخت و به خروج تدریجی بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بخش خودورسازی از رکود کمک خواهد کرد. خروج اقتصاد کشور از رکود فعلی اثر مستقیم و بسیار تعیین‌کننده‌ای بر رشد و توسعه صنعت بیمه بجای خواهد گذاشت.

—————————————————————————————————————————————–

اخلاق حرفه ای را رعایت کنیم

سالها پیش یکی از همکاران کارگزار درخواست نمود برای مذاکره با مدیران یک شرکت صنعتی زیر مجموعه خودرو سازی وی را همراهی نمایم .بعلت احترام خاصی که برای ایشان قایل بودم , این همراهی را به شرط پذیرفتن این سه اصل ازسوی ایشان قبول نمودم :

با توافق دو طرف بر این موضوعات براساس قرار قبلی وارد جلسه مذاکره با مدیران شرکت بیمه گذار در محل دفتر مستقر در کارخانه شدیم .شروع مذاکره بخوبی پیش میرفت ,کارشناس امور بیمه ای بیمه گذار اطلاعات جامعی از پوشش های بیمه ای موردنیاز و مشکلات موجود با بیمه گر طرف قرار داد را بیان نمود و سپس تعدیلات مورد نظر برای اصلاح مفاد قراردادها را تشریح کرد .

نکته جالب در مطالب مدیران بیمه گذار این بود که علی رغم مهلت دو ماهه که به اتمام قرار دادها مانده بود ,هیچ قصد و برنامه ای برای ایجاد رقابت غیر سالم و بازی نرخ گیری در نزد انان مشاهده نمیشد و مشخص بود که علی رغم تسلط کامل بر امور بیمه ای شرکت , به شدت از مسایل حاشیه ای و امتیاز گیری غیر متعارف خودداری میکنند که این موارد از سلامت و حسن مدیریت انان حکایت میکرد .

مذاکره بخوبی پیش میرفت و ما به سرعت و دقت در حال یادداشت برداری از اطلاعات ابرازی طرف بیمه گذار بودیم .بیش از یک ساعت از شروع مذاکره گذشته بود که ناگهان یادمان امد بپرسیم هم اکنون مشاور بیمه ای شما کیست !؟!؟

پس از سکوتی چند لحظه ,پاسخ شنیدیم که اقای ….کارگزار بیمه مرکزی مشاور و واسط بیمه ای این کارخانه میباشد .!
به یکباره همه چیز عوض شد .شرط اول ما ,برای عدم ورود به مذاکره محقق شده بود ,اکنون متوجه شده بودیم یکی از همکاران کارگزار در این پرتفوی حضوردارند .

بلافاصله دفاتر خود را بستیم و یادداشت برداری را متوقف و کپی های مدارک دریافت شده را پس دادیم .مدیران بیمه گذار با تعجب علت این رفتار را پرسیدند و ما ضمن عذرخواهی از اینکه دیر هنگام سوال مربوط به شناسایی مشاوربیمه ای انها را پرسیده بودیم به ایشان توضیحاتی چند در مورد رفتار و کردار شایسته حرفه ای کارگزار که با انان همکاری مینمود دادیم و توصیه نمودیم فرصت ادامه همکاری با ایشان را از دست ندهید و با عذرخواهی و تشکر از پذیرایی انان محل شرکت بیمه گذار را ترک نمودیم .

ساعاتی بعد همکار کارگزار تماس گرفت و ضمن اینکه از موضوع اطلاع یافته بود از نوع برخورد تشکر نمود .در جلسه ای به ایشان برداشت های خود از نظرات بیمه گذار در اصلاح بیمه نامه ها و روش های اجرا را گفتیم .

در واقع بر این باور حرفه ای بودیم که تخریب پرتفوی همکاران نمیتواند موجب رونق کسب ما باشد ,هنر در طراحی و ایجاد بازارهای بکر و جدید است .اخلاق حرفه ای از رفتار اهالی یک صنعت و صنف مشخص میشود و حفظ حرمت و حقوق همدیگر در بازار و جامعه بیمه گذاران مسلما موجب کسب اعتبار درنزد احاد مردم خواهد شد .در نهایت احترام به همکار احترام به خود خواهد بود.کارشناس بیمه ,حمیدرضاحاجی اشرفی

—————————————————————————————————————————————–

دل نوشته یکی از نمایندگان بیمه

ارسالی از طرف یکی از نمایندگان شرکت محترم بیمه … از شهرستان بیرجند
(به خاطر امنیت شغلی فرستنده محترم از ارسال نام خانوادگی و شرکت بیمه گر خودداری می گردد)

سلام
دوستان ما همه مون نماینده هستیم و شایدم کارگزار تاحالا به این فکر کردیم که شرکتهامون چه مدارکی واسه ضمانت از ما دریافت میکنن از قبیل سفته وچک و محضر برای اینکه ما فرار نکنیم.

ایا تا حالا کسی بوده که به مدیران شرکتها بگه شما چه تضمینی واسه ما نماینده ها دارین؟؟ اگه شرکتمون مثل شرکت x بشه اونوقت تکلیفمون چیه؟؟بعد از بوجود امدن مشکل به نظر شما میشه جلوی اقوام و دوستان سربلند باشین . دوستای خودم که نماینده شرکت x بودن ۸۵% به شهرهای دیگه رفتن . اخه چطور واسه کارای خودشون که خیلی قانون میزارن جلوی پامون ولی فکر ما نماینده ها نیستن .

یک نمونه نماینده یک شرکت چندی پیش رفته بود شعبه مرکزی در تهران خواسته بود برود اتاق یکی از مدیران رشته خاصی، ولی متاسفانه منشی مانع رفتنش به داخل اتاقش شد و گفته نماینده نمیتونه با مدیر ملاقاتی داشته باشه . جالب اینجاست که وقتی از مدیران اصلی انتقاد میکنیم در جوابمون میگن آدم بیکار زیاد هستن و نفرات زیادی ثبت نام واسه نمایندگی دارن .

خدا وکیلی این انصافه که تموم عمرمون رو داریم از دست میدیم تو بیمه و داریم واسه همون مدیر زحمت میکشیم بعدشم اگه ما نباشیم اونها یک لحظه وجود ندارن. خدا وکیلی خیلی ظلم میشه به ما نمایندها .

نه بیمه داریم نه عیدی نه کت و شلوار(منظورم لباسای فرمی که به کارمندان شعبه ها میدن) نه کمک هزینه مسکن و فرزند و از همه مهمتر نه جایگاه درستی.
ای کاش کسی باشه به داد ما نمایندها برسه.
به امید جایگاه بهتر.


اصل پارتو , فرایند فروش ,ارزش مشتری,بازاریابی کلاسیک, بیمه زندگی , مدیریت ارتباط با مشتری, بازاریابی رابطه مند , اخلاق حرفه ای ,زبان بدن,کارمند صف,افزایش روابط,crm in relationship marketing,بازاریابی رابطه‌مند,بازاریابی کلاسیک,crm,relationship marketing,ارزش مشتری,بازاریابی کلاسیک,سازمان مشتری مدار, مدیریت ارتباط با مشتری, بازاریابی رابطه مند

دیدگاهتان را بنویسید