فرآیند پرداخت خسارت بیمه باربری بیمه البرز

اسناد مورد نیاز جهت پرداخت خسارت در بیمه باربری بیمه البرز

الف – اسناد حمل وخرید

ب – اسناد خسارت

– صورت مجلس گمرکی : زمانی که خسارات وارده به کالا در گمرکات مشهود باشد سندی به نام صورت مجلس گمرکی توسط مقامات گمرک تنظیم می گردد که مبین نوع و تعداد کالا از نظر کم وکیف خسارت بوده و به تایید و امضاء گمرک و شرکت حمل و نقل مربوطه می رسد این سند حائز اعتبار حقوقی جهت اقدامات بازیافت خسارت می باشد .

– راهنامه CMR

در صورت حمل زمینی این سند که مخصوص حمل کننده است صادر می شود ودرمواردیکه محموله حمل شده در طی مسیر دچار خسارت گردد کم وکیف خسارت در CMR مربوطه درج و توسط راننده تایید و ممهور به مهر شرکت حمل و نقل می شود این سند حائز اعتبارحقوقی جهت اقدامات بازیافت خسارت میباشد .

– قبوض انبار گمرکی : هنگامی که کالاها وارد انبار گمرک می شوند قبض انبار از سوی مسئولین صادر می گردد و درمواردیکه کالا دارای خسارت باشد مراتب در قبض انبار مربوطه درج می گردد.

– گواهی عدم تحویل

در صورتیکه یک یا چند بسته کامل ازکل محموله به مقصد نرسد شرکتهای حمل و نقل پس از بررسی موضوع و عدم دریافت اطلاعی از کالای مفقود شده و براساس صورت مجلس گمرکی تنظیم شده در گمرکات نسبت به صدور گواهی عدم تحویل اقدام می نمایند که سندی ضروری جهت بررسی خسارت واقدامات بازیافت خسارت می باشد .

– گزارش مقامات انتظامی و کروکی حادثه

این سند هنگام وقوع تصادف و یا بروز حوادث جاده ای توسط مقامات انتظامی محدوده مربوطه تهیه می گردد وحاوی اطلاعاتی در خصوص چگونگی تصادف و مقصرین حادثه می باشد .

– قبوض باسکول

بوض باسکول جهت بررسی کسریهای احتمالی کالا مورد استفاده قرار میگیرند.

– گواهی بازرسی کالا

در صورتیکه خسارت درخارج از کشور اتفاق افتاده باشد بازدید کارشناسی توسط موسسات معتبری از قبیل Lloyds,SGS,IGS,IEI,…انجام می پذیرد و گواهی مربوطه مبنی بر علت ومیزان خسارت صادرمی گردد این گواهی جهت بررسی دقیق خسارت ضروری می باشد .

– گزارش بازرسی کمیت وکیفیت کالا quality and quantity inspection

گزارشی که به منظور تعیین کمیت وکیفیت وسایر مشخصه های کالا یا تجهیزات توسط موسسه های بازرسی مستقل تهیه می شود . سورویا نس نیز یکی از گزارشات بازرسی است که پس از انجام عملیاتی ازقبیل بازرسی ،بازبینی ، نمونه برداری ، اندازه گیری ، آزمایش و … صادر می گردد .

– دریافت سوروی

تعیین مقدار کالاها ی فله مانند غلات ،آهن الات و غیره( مواد فله خشک) روی کشتی با روش DRAFT SURVEY صورت می گیرد در این روش درافت کشتی قبل و بعد از تخلیه محموله در نظر گرفته می شود و پس از اعمال فاکتورهای دیگری از جمله VEF,DEADWEIGHT,… و براساس قانون ارشمیدس وزن کالا بدست می آید .

– ULLAGE SURVEY

تعیین مقدار کالاهای فله مایع روی کشتی با آلیج گیری صورت میگیرد. باتوجه به کالیبره بودن مخازن ، اندازه گیری میعانات تابع وزن مخصوص ، درجه دما و بررسی وضعیت قرارگرفتن کشتی در حالت عدم تعادل می باشد که برای رسیدن به وضعیت استاندارد از جداول مخصوصی دراین زمینه استفاده می شود تا وزن کالا به طوردقیق اندازه گیری شود .

ج – اسناد گمرکی و بانکی

نحوه پرداخت خسارت در بیمه باربری

مهلت اعلام خسارت در بیمه باربری

بیمه گذار موظف است در زمان مدت اعتبار بیمه نامه و حداکثر ظرف مدت ۵ روز پس از وقوع حادثه منجر به خسارت مراتب را به اطلاع بیمه گر برساند در غیر این صورت ممکن است تمامی یا بخشی از حقوق خود را در رابطه با دریافت خسارت از دست بدهد

مدارک مورد نیاز پرداخت خسارت در بیمه باربری

اسناد مورد نیاز خسارت برای بیمه باربری وارداتی یا صادراتی با توجه به شیوه حمل، نوع خسارت، علت وقوع خسارت و حسب مورد دریافت می‌گردد

اسناد مورد نیاز داخلی

اسناد اصلی :

اسناد فرعی : ( با توجه به نوع کالا و علت وقوع حادثه دریافت می‌گردد )

منبع : سایت شرکت بیمه البرز

 

2 پاسخ

  1. با سلام و وقت بخیر
    بنده راننده تاکسی هستم و با یه ماشین(پیکان وانت) حمل مواد آرایشی تصادف کردم و ماشینش واژگون شده. مقصر تصادف هم بنده هستم. بخشی از محموله آرایشی آسیب دیده و صاحب بار از بنده بابت دریافت خسارت کالا شکایت کرده. تصادف در جاده اتفاق افتاده یعنی بین شهری بوده. محموله بیمه باربری نداشته. آیا بارنامه دستنویس وجهه قانونی داره؟ بنده به استناد چه بند قانونی میتونم تبرئه شم؟ و آیا باید خسارتی پرداخت کنم؟ ممنون میشم کامل راهنمایی کنید مبلغ خسارت خیلی زیاده

دیدگاهتان را بنویسید