قبل از خرید بیمه مسئولیت برای یک کارخانه و یا پروژه باید با مفهموم مسئولیت آشنا شد.

از لحاظ لغوی، مسئولیت به معنی پرسیده شده و خواسته شده آمده است و غالباً به مفهوم «تکلیف و وظیفه و آنچه که انسان عهده‌دار و مسئول آن باشد» تعریف می شود.

انواع مسئولیت

۱- مسئولیت کیفری ، ارتکاب جرم یا هر نوع تخطی از قوانین و مقررات جزایی به تنهایی و به خودی خود موجب مسئولیت کیفری نیست، بلکه برای این که مرتکب جرم را از نظر اخلاقی و اجتماعی مسئول و قابل سرزنش و مجازات بدانیم لازم است که شرایطی با هم جمع شوند که عبارتند از:

اول: وقوع رفتار مجرمانه که از میل و اراده آگاهانه مرتکب آن نشأت گرفته باشد و نحوه پندار، کردار و جریان تصمیم‌گیری او را مشخص کند.

دوم: عمل مجرمانه‌آی که با اندیشه، قصد و میل مرتکب، در عالم خارج تحقق یافته است باید حاکی از سوءنیت مرتکب یا ناشی از خبط و خطای او باشد.

سوم: برای این که مرتکب جرم را مسئول بشناسیم، علاوه بر اراده ارتکاب و سوءنیت یا تقصیر جزایی، باید بین جرم انجام یافته و فاعل آن، قابلیت انتساب موجود باشد.

۲- مسئولیت مدنی : مسئولیت مدنی عبارت است از تعهد قانونی شخص، مبنی بر رفع ضرری که به دیگری وارد شده است، خواه این ضرر ناشی از تقصیر خود و یا ناشی از فعالیت او باشد. در حوزه حقوق اسلامی، مباحث مربوط به مسئولیت مدنی به عنوان بخشی از ضمان قهری به کار رفته است.

در واقع، مسئولیت کیفری قابل بیمه کردن نیست اما مسئولیت مدنی را میتوان بیمه کرد

تنوع بیمه های مسئولیت به تعداد کل مشاغل موجود در سطح جامعه متنوع میباشد، شاید کمتر کسی بداند مدیر یک مدرسه یا هیئت مدیره یک پاساژ یا هیئت مدیره یک ساختمان مسکونی یا مدیر یک ورزشگاه در مقابل کارآموزان و مراجعین و پرسنل مسئول هستند و چنانچه آسیب مالی و یا جانی به هر یک از افراد استفاده کننده از این امکانات وارد شود مدیر این مجموعه ها باید پاسخگو باشد و خسارت مالی و جانی احتمالی به عهده ایشان خواهد بود .

از اینرو لزوم داشتن پوشش بیمه های مسئولیت هر روز بیشتر از روز قبل احساس میشود. از معروفترین بیمه های مسئولیت ، بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی یا همان بیمه شخص ثالث است. همچنین بیمه نامه های مسئولیت کارفرمایان در مقابل کارکنان ، بیمه مسئولیت حرفه ای پزشکان و بیمه  مسئولیت حرفه ای پیراپزشکان حتی مسئولیت پرسنل اداراتی که با خودکار و منگنه و کاغذ کار میکند همه اهمیت دارند و همواره در معرض خطراتی هستند که مسئولیت آن بعهده کارفرمای ایشان می باشد.

شاید پرونده هایی نظیر زمین خوردن یک موتور سوار ،عارضه غیر مترقبه یک بیمار بعد از عمل جراحی ،پرتاب براده سوزن منگنه و رفتن در چشم ،حادثه کارگران ساختمانی و هزاران حادثه دیگر پرونده هایی باشند که همه روزه در دادگاهها مفتوح میشود و آه از نهاد کسانی بر می آید که بیمه مسئولیت نداشته اند

مینا کهریزی

مینا کهریزی ، نماینده بیمه

دیدگاهتان را بنویسید