شما برای جلب توجه و اعتماد مشتری در یک جلسه ملاقات فروش تنها ۴ دقیقه فرصت خواهید داشت.

گفتیم در این ۴ دقیقه حیاتی بهترین روش اینه که راجع به یکی از این ۳ موضوع باب صحبت با مشتری رو باز کنیم:

گفتیم که تحسین مرز باریکی با ” چاپلوسی” داره و اون اینه که اگر تعریفی با ذکر دلیل همراه نشه میشه چابلوسی و اگر بلافاصله پس از تعریف کردن از مشتری ،دلیلی برای اون تعریف ارائه کنیم میشه تحسین و تمجید.

اما سوال اینه که چرا باید شروع صحبت با تحسین یکی از ۳ مورد بالا همراه باشه?

پاسخ در “هرم مازلو” نهفته است.همون هرمی که محققی به نام ” مازلو” تمام نیازهای انسانی که حدود ۳۰ تا هستن رو به ۵ گروه اصلی تقسیم و ارائه کرد.

نکته جالب توجه اینه که تمامی نیازهای انسانی (تمامشون!!!) اشباع شدنی و سیری پذیر هستن به جز یکی! تنها نیاز انسان که هر چقدر هم ارضا بشه ، انسان بهش تشنه تر میشه نیاز به ” مهم بودن و مورد توجه قرار گرفتن هست!

این نکته کلید جلب توجه و اعتماد مشتری در آغاز یک جلسه ملاقات رو ارائه میده.در واقع اگر بتونیم در شروع جلسه ، کاری کنیم که مشتری احساس مهم بودن کنه،موفق میشیم که تمام توجه و اعتمادش رو به خودمون جلب کنیم.

چطوری??? با ارائه یک تحسین و تمجید درباره یکی از اون ۳ موضوع بالا…

برایان تریسی در کتاب روانشناسی فروش میگه: کاری که برای جلب توجه مشتری در آغاز یک جلسه ملاقات انجام میدید ،باید معادل پرتاپ یک پاره آجر به شیشه دفتر کار مشتری باشه!

و جالب بدونید که ارائه تحسین درباره یکی از ۳ موضوع فوق معادل پرتاپ کردن همون پاره آجره .

از طرف دیگر قانونی هست به نام ” تعهد متقابل” که میگه انسان ذاتا موجودیست که اگر لطفی در حقش بکنید ، ناخودآگاه می خواد که اون لطف رو در حق شما جبران کنه و دلیلش هم اینه که عدم جبران لطف رو معادل بی مبالاتی و بی مسؤلیتی تلقی می کنیم.

بنابراین وقتی در اون ۴ دقیقه ابتدایی ، با ذکر تحسین درباره یکی از اون ۳ موضوع فوق حس مهم بودن رو به مشتری خودتون القا می کنید ، اون مشتری در ادامه جلسه ملاقات ناخودآگاه تلاش میکنه که با توجه و اعتماد به شما ، این کارتون رو جبران کنه! تنها اینطوریه که میتونید حواس مشتری رو از دفتر و دستک و تلفن و موبایل و ارباب رجوع و … به خودتون جلب کنید .در پستهای بعدی تکنیکهای اجرا و عملی کردن این روش طلایی رو باهاتون در میون خواهم گذاشت.

حامد عسگری

دیدگاهتان را بنویسید