صندوق ۶ ماهه کسب و کار: بیمه کسب و کار

شاید رویای وسوسه انگیز کارآفرینی و پولدار شدن سریع شاید خیلی از ماها رو مجبور به انجام کارهایی بکند که برای آن آمادگی نداریم. کسی که میخواهد کسب و کار جدیدی را شروع کند باید آمادگی بالایی در زمینه های فنی، ارتباطی، بازاریابی و فروش، حقوق، مالی و مدیریت داشته باشد. در این نوشته بنا دارم در مورد مفهومی در آمادگی مالی برای راه اندازی کسب و کار صحبت کنم به نام “صندوق ۶ ماهه کسب و کار”.

اکوسیستم کسب و کار در ایران از جهات مختلفی از کشورهای توسعه یافته متفاوت می باشد. این تفاوت بستر ظهور فرصت ها و تهدیداتی می باشد که شاید در اکوسیستم های کشورهای توسعه یافته کمتر وجود داشته باشد.

سیستم اعتبار مالی بانک به اشخاص

سیستم اعتبار مالی توسط بانک ها که در کشورهای توسعه یافته متناوب می باشد، در ایران وجود ندارد.

در کشورهای توسعه یافته، افراد با توجه به اعتباری که دارند، حتی در بدترین حالت اعتباری، امکان دریافت وام و اعتبار از موسسات مالی بدون گذاشتن تضمین را دارند. این در حالی است که یک موسس کسب و کار در ایران، برای کسب اعتبار از سیستم مالی نیاز به تضامینی دارد که شاید آن را نداشته باشد. برخی تضامین معمول که بانک ها طلب می کنند مانند سند ملکی، گواهی کسر از حقوق و معرفی کارمند رسمی دولتی برای اکثر صاحبان کسب و کار قابل تهیه نمی باشد یا قبلا از آنها استفاده کرده است.

صندوق ۶ ماهه کسب و کار

صندوق ۶ ماهه، در واقع پس اندازی از هزینه های ۶ ماهه آینده زندگی شخصی و کاری موسس کسب و کار می باشد. هدف این صندوق، بیمه کردن زندگی شخصی و کاری موسس کسب و کار می باشد تا در صورت بروز هر گونه مشکل در حصول درآمد و تامین مالی، زندگی فرد ویران نشود. نبود این صندوق، در واقع بستر مرگ کسب و کار در صورت عدم حصول درآمد و تامین مالی به موقع می باشد.

به عنوان مثال اگر یک موسس کسب و کار ماهی ۱۰۰ تومان هزینه شخصی و ۲۰۰ تومان هزینه کسب و کار دارد، می بایست هزینه های شش ماهه آینده به مبلغ ۶۰۰ تومان برای هزینه های شخصی( X6=600 100) و ۱۲۰۰ تومان برای هزینه کسب و کار(X6=1200 200 ) را در صندوق نگهداری کند که این میزان جمعا مبلع ۱۸۰۰ تومان (۱۲۰۰+۶۰۰=۱۸۰۰) می باشد. این میزان پول در صندوق ۶ ماهه، جدای پولی است که برای راه اندازی و ادامه کسب و کار مورد نیاز است.
منابع صندوق می بایست سریعا قابلیت نقد شوندگی داشته باشند. مثلا اموالی مانند: ماشین و خانه قابل قبول نمی باشد. زیرا شاید ماشین را دزد برد و خانه را کسی نخرید و وامی به آن نیز تعلق نگرفت! نیازی به این نیست که این منابع مالی در یکجا متمرکز باشند، بلکه می تواند در حساب های مختلف بانکی وغیربانکی وجود داشته باشد، تنها شرط آن نقد شوندگی در چند ساعت می باشد.

دستبرد به صندوق ۶ ماهه به هر دلیلی ممنوع!

مبلغی که داخل این صندوق می باشد، به عنوان راهی برای جلوگیری از هلاک شدن می باشد و به هیچ عنوان نمی بایست وسوسه شد تا به آن دستبرد. در واقع در صورتی که نیاز به پول برای زندگی شخصی و کاری بود، و تنها منبع مالی صندوق ۶ ماهه بود، این دستبرد نشانه کمبود مالی می باشد و سریعا می بایست هزینه ها را کاهش داد و راهی برای افزایش سریع درآمد داشت.

در واقع دستبرد به صندوق ۶ ماهه، نشانه ای زودرس از این میباشد که سلامت کسب و کار در وضعیت نامناسبی می باشد. در صورتی که این صندوق وجود نداشته باشد، این آگاهی از وضعیت نامناسب کسب و کار ۶ ماه به تعویق می افتد.

این دستبرد، حتی در مواردی مانند هزینه های تبلیغات و بازاریابی که رگ حیات کسب و کار می باشد نیز جایز نمی باشد. در واقع هزینه های کسب و کار از جمله تبلیغات و بازاریابی می بایست از منابعی خارج از صندوق ۶ ماهه تهیه شود.

چرا ۶ ماه ؟
در واقع ۶ ماه فرصت مناسبی به صاحب کسب و کارمی دهد تا برنامه های افزایش درآمد، کاهش هزینه و تامین سرمایه را دنبال کند.

افزایش و کاهش سرمایه صندوق ۶ ماهه
در صورتی که بعد از شروع کسب و کار، در رفتار مصرفی زندگی شخصی و کاری تغییری پیش آمد، می بایست سرمایه صندوق با توجه به تغییر الگوی هزینه ها، تغییر پیدا کند. مثلا در مثال قبلی، در صورتی که هزینه های کسب و کار به جای ماهی ۲۰۰ تومان به ماهی ۳۰۰ تومان افزایش یافت، می بایست سرمایه صندوق را به میزان ۶۰۰ تومان (x6=600 100) افزایش داد تا به ۲۴۰۰ تومان برسد (۱۸۰۰+۶۰۰=۲۴۰۰).
همچنین در صورتی که کاهشی در میزان هزینه ها وجود داشت، می توان از صندوق ۶ ماهه برداشت کرد.
صندوق ۶ ماهه حتی با داشتن سرمایه گذار نیز لازم می باشد
شاید یکی از راه هایی که برای جلوگیری از مشکل کمبود مالی پیشنهاد می شود، استفاده از سرمایه گذار، شراکت و این گونه موارد باشد. ولی ” صندوق ۶ ماهه” نه تنها مورد نیاز کسانی است که خودشان کسب و کارشان را تامین مالی می کنند، بلکه شامل آن دسته کسب و کارهایی نیز می شود که از سرمایه گذار استفاده می کنند. در واقع این صندوق نوعی بیمه کسب و کار می باشد که حتی کسانی که قصد راه اندازی کسب و کار را نیز ندارند، هم برای غلبه بر مشکلات مالی در زندگی شخصی باید داشته باشند.

شروع کسب و کار با داشتن قرض حماقت است
شاید موارد متعددی از افراد موفق را بشناسید که با داشتن بدهی درهنگام شروع کسب و کار، اکنون افرادی موفق می باشند. اما حافظه تاریخی کتاب های موفقیت، افراد گمنامی که کسب و کارشان شکست خورده است را سریعا فراموش می کند.
در واقع با حصول اطمینان از نداشتن بدهی و راه اندازی صندوق ۶ ماهه، یکی از شروط حیاتی برای آمادگی برای شروع و ادامه کسب و کار محقق شده است.

پول برای صندوق ۶ ماهه ندارم. آیا کسب و کار شروع کنم؟
خیر! یک مدت یکجا کار کنید تا سرمایه صندوق ۶ ماهه را تامین کنید. جمله معروفی هست که میگه فرصت های کسبب و کار مانند اتوبوس هستند، اگه از یکی جا موندیم، یکی دیگه می یاد. صبر لازمه موفقیت است.

حسین حسینی تبار / مدیر ارشد اجرایی بیدبرگ

دیدگاهتان را بنویسید