شرایط بیمه باربری

یا اینکه میتوان شرایط عمومی وخصوصی چاپی را به شکل زیرنوشت.

شرایط عمومی بیمه باربری

فصل اول: تعاریف

ماده۱- اساس قرارداد: این بیمه‌نامه بر اساس قانون بیمه مصوب اردیبهشت ماه، سال۱۳۱۶ و پیشنهاد کتبی بیمه‌گذار (که جزء لاینفک این بیمه نامه می‌باشد) تنظیم گردیده و مورد توافق طرفین می‌باشد. آن قسمت از پیشنهاد بیمه‌گذار که مورد قبول بیمه‌گر نبوده و همزمان با صدور بیمه‌نامه یا قبل از آن کتباً به بیمه‌گذار اعلام گردیده است، جزء تعهدات بیمه‌گر محسوب نمی‌شود.

ماده۲- تعاریف و اصطلاحات: اصطلاحات زیر صرف نظر از هر معنی و مفهوم دیگری که ممکن است داشته باشد، در این شرایط عمومی با تعریف مقابل آن به کار رفته است:

  1. ۱- بیمه گر: بیمه‌گر شرکت بیمه‌ای است که مشخصات آن در این بیمه‌نامه درج گردیده است و جبران خسارت احتمالی را طبق شرایط مقرر در این بیمه‌نامه به عهده دارد.
  2. ۲- بیمه‌گذار: بیمه‌گذار شخص حقیقی یا حقوقی مذکور در این بیمه‌نامه می‌باشد که پوشش بیمه را اخذ نموده و متعهد به پرداخت حق بیمه آن است.
  3. ۳- ذینفع: ذینفع شخص حقیقی یا حقوقی مذکور در این بیمه‌نامه اعم از بیمه‌گذار یا غیر آن است که حق مطالبه و دریافت تمام یا قسمتی از خسارت وارد به کالای مورد بیمه را دارد.
  4. ۴- کالای مورد بیمه: کالای مورد بیمه، اموال مندرج در جدول مشخصات این بیمه نامه است.
  5. ۵- انقضای مدت بیمه: انقضای این بیمه بر اساس شرط ۸ مجموعه شرایط پیوست است اما در مورد حمل غیر دریایی یا ترکیبی، یکی از شرایط زیر جایگزین شرط ۴، ۱، ۸ مجموعه شرایط A , B, C می گردد.

مدت های یاد شده در این ماده با درخواست بیمه گذار و موافقت بیمه گر و پرداخت حق بیمه اضافی قابل تمدید است.

فصل دوم: شرایط در بیمه باربری

ماده ۳- حمل کالا با کشتی طبقه بندی شده: حمل دریایی کالای مورد بیمه باید به وسیله کشتی طبقه بندی شده انجام شود در غیر اینصورت بیمه گذار موظف است مشخصات کشتی و یا شناور های مورد نظر را قبل ازشروع حمل به بیمه گر اعلام و موافقت او را اخذ نماید. چنانچه حمل کالای مورد بیمه با کشتی طبقه بندی نشده بدون اطلاع بیمه گذارانجام شده باشد بیمه گذار موظف است بلافاصله پس از اطلاع، مراتب رابه بیمه گر اعلام و شرایط و اضافه نرخ مربوط به حمل کالای مورد بیمه با کشتی طبقه بندی نشده را قبول کند.

ماده ۴- وظیفه بیمه گذار در ارائه اطلاعات به بیمه گر: بیمه گذار موظف است کلیه اطلاعات راجع به حمل کالا و دفعات آن از جمله مشخصات وسیله یا وسایل حمل، حداکثر ارزش کالا در هر حمل، تاریخ حرکت آنها و همچنین بهای هر قسمت از محمولات بیمه شده را قبل یا بلافاصله بعد از حمل و به هر حال قبل از ورود وسیله حمل به مقصد به بیمه گر اعلام نماید. در غیر اینصورت بیمه گر حسب مورد بر اساس مواد ۱۲ و ۱۳ قانون بیمه عمل خواهد نمود.

ماده ۵- ارزش کالای مورد بیمه: چنانچه بین بیمه گذار و بیمه گر توافق خاصی نشده باشد قیمت کالای مورد بیمه، معادل مجموع قیمت خرید کالا، هزینه حمل و سایر هزینه های متعارف خواهد بود.

تبصره ـ بیمه گر می تواند در صورت تقاضای بیمه گذار، با دریافت حق بیمه متعلقه خسارت عدم النفع مربوط به این بیمه نامه را به مقدار مورد توافق (حداکثر به میزان ده درصد قیمت کالای مورد بیمه مندرج دراین ماده)، بیمه نماید.

ماده ۶- کالاهایی که به صورت جفت یا دست عرضه می شوند: در مورد کالاهایی که به صورت جفت یا دست عرضه می شوند مسؤولیت بیمه گر بدون توجه به ارزش جفت یا دست بودن آن، بیش ازنسبت قیمت بیمه شده قسمت خسارت دیده به مبلغ بیمه شده جفت یا دست نخواهد بود مگر آن که بطور صریح توافق دیگری شده باشد.

ماده ۷- حمل مواد مخدر تحت پوشش این بیمه نامه نیست مگر آن که:

۱ـ نام ماده مخدر و کشورهای صادر کننده و وارد کننده آن بطور صریح در بیمه نامه درج شده باشد.

۲ـ پروانه یا گواهی اجازه ورود محموله از مرجع صلاحیت دار کشوری که ماده مخدر به آنجا وارد می شود یا پروانه یا گواهی مرجع صلاحیت دار کشوری که ماده مخدر از آنجا صادر شده است مبین اینکه کشور گیرنده ماده مخدر، صدورآن محموله به مقصد مندرج در بیمه نامه را تایید کرده است جزو مدارک خسارت به بیمه گر تسلیم شود.

۳ـ مسیر حمل ماده مخدر، مسیر معمولی و عادی برای حمل آن نوع مواد تلقی شود.

ماده ۸- وظایف بیمه گذار در صورت وقوع خسارت: بیمه گذار یا نمایندگان و یا ذینفعان وی ملزم به رعایت موارد ذیل هستند:

– درصورت حمل با کشتی، حداکثر هفت ماه پس از تخلیه کالای مورد بیمه از کشتی.

– در صورت حمل با کامیون و قطار، حداکثر هفت ماه پس از ورود وسیله حمل به مرز کشور مقصد.

– در صورت حمل با هواپیما، حداکثر سه ماه پس از تخلیه کالای مورد بیمه از هواپیما.

۶ـ بیمه گذار یا نمایندگان و یا ذینفعان وی موظفند در مورد خسارت مشهود که به موجب این بیمه نامه بیمه گر تعهد جبران آن را دارد، چنانچه مورد بیمه در ید متصدیان حمل و نقل است قبل و یا بلافاصله پس از تحویل گرفتن کالا از آنها و چنانچه خسارت در انبار گمرک مشاهده شود، قبل از تحویل گرفتن از انبار ضمن تنظیم صورت مجلس گمرکی مراتب را به بیمه گر اعلام نموده و درخواست بازدید از کالا را بنماید.

ماده ۹- اختیارات بیمه گر در کالای خسارت دیده مورد بیمه: بیمه گر در صورت توافق با بیمه گذار می تواند کالای خسارت دیده و نجات داده شده مورد بیمه را تعمیر، تعویض و یا تصاحب نماید. در صورتی که بیمه گر در مقابل پرداخت خسارت کامل (حسب مورد با یا بدون کسر فرانشیز) قسمت آسیب دیده کالای مورد بیمه را تصاحب کند بیمه گذار موظف است مالکیت قسمت مربوط را به بیمه گر منتقل نماید همچنین بیمه گر باید تعمیر و یا تعویض کالای مورد بیمه خسارت دیده را در مدتی که عرفا کمتر از آن میسر نیست انجام دهد.

ماده ۱۰- مدارک درخواست خسارت: برای درخواست خسارت، بیمه گذار یا نمایندگان و یا ذینفعان وی موظفند در اسرع وقت اسناد و مدارک لازم از جمله موارد زیر را حسب نوع خسارت به بیمه گر تسلیم نمایند:

۱ـ اصل بیمه نامه یا گواهی بیمه.

چنانچه بیمه گر علاوه بر اسناد مذکور به مدارک دیگری نیاز داشته باشد باید بلافاصله از بیمه گذار مطالبه نماید و بیمه گذار موظف است مدارک مورد نیاز را در اختیار او قرار دهد.

ماده ۱۱- مهلت پرداخت خسارت: بیمه گر مکلف است حداکثر طی چهار هفته پس از دریافت اسناد و مدارک لازم که به استناد آنها بتواند حدود تعهد خود را احراز و مقدار خسارت وارده را تعیین کند، خسارت را پرداخت نمایند.

ماده ۱۲- اصل جانشینی : بیمه گر در حدودی که خسارات وارده را قبول یا پرداخت می کند در مقابل اشخاصی که مسؤول وقوع حادثه یا خسارت هستند جانشین بیمه گذار خواهد بود و اگر بیمه گذار اقدامی کند که منافی با این اصل باشد بیمه گر می تواند به نسبت تاثیر بیمه گذار تمام یا قسمتی ازخسارات را پرداخت نکند.

ماده ۱۳- بازدیدکنندگان: بازدید نمایندگان بیمه گر یا موسسات مجاز بازدیدکننده از خسارت و ارائه گزارش بازدید از سوی آنها به منزله قبول تعهد از طرف بیمه گر نیست.

ماده۱۴- کتبی بودن اظهارات: هرگونه پیشنهاد و اظهار بیمه گذار و بیمه گر باید بصورت کتبی به آخرین نشانی اعلام شده طرف مقابل ارسال گردد.

ماده ۱۵- مهلت حمل کالای مورد بیمه : بیمه گذار موظف است کالای مورد بیمه را حداکثر تا دوسال بعد از تاریخ صدور بیمه نامه حمل نماید. در غیر اینصورت، بیمه نامه فاقد اعتبار است و بیمه گر تعهدی برای جبران خسارات مربوط به کالاهایی که بعد از مهلت مقرر حمل می شود ندارد. حق بیمه مربوط به کالاهای حمل نشده با ارایه مستندات لازم توسط بیمه گذار قابل استرداد خواهد بود. بیمه گر و بیمه گذار می توانند قبل از پایان مهلت حمل، درباره تمدید آن توافق نمایند.

ماده ۱۶- ارجاع به داوری: طرفین قرارداد باید اختلاف خود را تا حد امکان از طریق مذاکره حل و فصل نمایند. اگر اختلاف از طریق مذاکره حل و فصل نشد می توانند از طریق داوری یا مراجعه به دادگاه موضوع را حل و فصل کنند. در صورت انتخاب روش داوری، طرفین قرارداد می توانند یک نفر داور مرضی الطرفین را انتخاب کنند. در صورت عدم توافق برای انتخاب داور مرضی الطرفین، هریک از طرفین داور انتخابی خود را به صورت کتبی به طرف دیگر معرفی می کند. داوران منتخب، داور سومی را انتخاب و پس از رسیدگی به موضوع اختلاف، با اکثریت آرا راُی داوری را صادر می کنند. در صورتی که داوران منتخب برای انتخاب داور سوم به توافق نرسند هر یک از طرفین قرارداد می تواند تعیین داور سوم را از دادگاه صالح خواستار شود. هر یک از طرفین، حق الزحمه داور انتخابی خود را می پردازد و حق الزحمه داور سوم به تساوی تقسیم می شود.

ماده ۱۷- مهلت اقامه دعوا: هرگونه ادعای ناشی از این بیمه نامه باید حداکثر ظرف مدت دو سال از تاریخ بطلان، فسخ و یا انقضای مدت بیمه نامه و در صورت وقوع حوادث منجر به خسارت، از تاریخ وقوع آن اقامه شود و پس از دوسال مذکور ادعای ناشی از این بیمه نامه مسموع نخواهد بود. مرور زمان می تواند یک نوبت توسط هر یک از طرفین با اظهار نامه رسمی قطع شود. در صورت قطع شدن مرور زمان، به مدت باقی مانده مرور زمان یک سال اضافه خواهد شد.

فصل سوم استثنائات در بیمه باربری

ماده ۱۸- خسارت غیرقابل پرداخت: علاوه بر موارد ذکر شده در شرایط پیوست، خسارات ناشی از تحقق خطرات زیر نیز تحت پوشش این بیمه نخواهد بود.

۱ـ اشعه یون ساز و آلودگی به مواد رادیواکتیو ناشی از هر گونه سوخت یا فضولات هسته ای.

۲ـ عدم قبول بیمه گذار برای ورود کالای مورد بیمه و یا ممانعت مقامات کشور وارد کننده از ورود کالا.

۳ـ کسر از مبدا و یا ارسال کالایی مغایر با اسناد حمل و یاخرید.

ماده ۱۹- این آئین نامه از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا خواهدبود و جایگزین آئین نامه شماره ۳۶ ( شرایط عمومی بیمه باربری و مجموعه شرایط A,B,C ) مصوب شورای عالی بیمه و مکمل های بعدی آن خواهد شد.

مجموعه شرایط(A)  در بیمه باربری بیمه البرز

خطرات مشمول بیمه

خطرات تحت پوشش

۱ـ این بیمه همه خطرهایی را که منجر به تلف شدن یا آسیب دیدن کالای مورد بیمه می شود به جز موارد استثناء شده در بندهای ۴ ، ۵ ، ۶، ۷ را پوشش می دهد.

خسارت همگانی

۲ـ این بیمه نامه خسارات همگانی و هزینه های نجات را که به منظور پیشگیری از خسارت یا در ارتباط با آن به جز موارد مندرج در بند های ۴ ، ۵ ، ۶ ، ۷ به وجود آمده و طبق قرار داد حمل و یا قانون و عرف حاکم بر آن محاسبه و تعیین شده باشد، پوشش میدهد.

مسئولیت مشترک درتصادم

۳ـ به موجب شرط مندرج در قرار داد حمل در خصوص مسئولیت مشترک دو کشتی در تصادم، بیمه گر جبران این زیان را در قبال خطرات مورد تعهد در این بیمه به عهده می گیرد، بیمه گذار تقبل می نماید که هرگاه حمل کننده بر اساس شرط مذکور مطالبه زیان کند، بیمه گر را اگاه نماید. در این صورت بیمه گر حق دارد به هزینه خود دفاع از بیمه گذار را در دعوی به عهده گیرد.

استثنائات

۴ـ این بیمه به هیچ وجه شامل خطرات زیر نمی گردد:

۶ـ این بیمه به هیچ عنوان، تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه هایی را که علت اصلی آنها یکی از موارد زیر باشد جبران نمی کند:

مدت اعتبار بیمه باربری

شرط حمل

خاتمه قرار داد حمل و نقل

۹ـ هرگاه قرارداد حمل در اثر رویدادی خارج از اراده و اختیار بیمه گذار در بندر یا محلی غیر از مقصد مذکور در آن قرارداد خاتمه یابد یا حمل کالا به نحو دیگری قبل از تحویل کالا در مقصد (به شرح مندرج در شرط ۸ فوق)، خاتمه یابد یا حمل کالا به نحو دیگری قبل از تخلیه کالا در مقصد (به شرح مندرج در شرط ۸ فوق) خاتمه یابد، این بیمه نیزمنقضی می شود مگر آنکه مراتب فورا به بیمه گر اطلاع و ادامه بیمه درخواست شود که در آن صورت در ازاء حق بیمه اضافی (درصورت درخواست بیمه گر) این بیمه تا یکی از مهلت های مقرر در زیر به قوت خود باقی می ماند:

(۱/۹)- تازمانی که کالا در چنین بندر یا محلی به فروش رسیده و تحویل گرددیا چنانچه توافق خاص دیگری نشده باشد تا انقضاء مدت ۶۰ روز بعد از ورود کالای بیمه شده به چنین بندر یا محل، هرکدام زودتر واقع شود.

(۲/۹)- اگر کالای مورد بیمه ظرف همان مدت ۶۰ روز (یا هر مدت اضافی دیگری که توافق شده باشد) به مقصد مذکور در بیمه نامه یا هر مقصد دیگری ارسال گردد، در این صورت بیمه طبق ضوابط مقرر در بند ۸ منقضی می شود

تغییر سفر

۱۰ـ(۱/۱۰)- هرگاه پس از شروع این بیمه مقصد توسط بیمه گذار تغییرنماید، بقاء اعتبار این بیمه مشروط است به اینکه بیمه گذار مراتب را فورا به بیمه گر اعلام کند و شرایط و حق بیمه مورد توافق قرار گیرد. چنانچه خسارتی قبل از توافقات رخ دهد تحت پوشش خواهد بود مشروط بر اینکه بر مبنای نرخ و شرایط متعارف بازار باشد.

(۲/۱۰)- هرگاه حمل کالای مورد بیمه طبق شرایط این بیمه (مطابق بند ۱/۸) آغاز اما کشتی بدون اطلاع بیمه گذار یا کارکنان وی به مقصد دیگری حرکت کند، با شروع حمل این بیمه به قوت خود باقی است.

خسارات

نفع بیمه ای

۱۱ـ(۱/۱۱)- برای جبران خسارت تحت این بیمه، بیمه گذار باید هنگام بروز خسارت، نسبت به کالای مورد بیمه نفع بیمه ای داشته باشد.

(۲/۱۱)- مشروط به رعایت بند ۱/۱۱ فوق، بیمه گذار حق دارد خسارت ناشی از خطربیمه شده را که در طول مدت این بیمه حادث می شود، دریافت دارد، حتی اگرخسارت قبل از انعقاد قرارداد بیمه اتفاق افتاده باشد مگر آنکه در مورد اخیر بیمه گذار از وقوع خسارت مطلع بوده و بیمه گر نسبت به آن بی اطلاع باشد.

هزینه حمل تا مقصد نهایی

۱۲ـ هرگاه در اثر تحقق یکی از خطرات تحت پوشش این بیمه، حمل موضوع بیمه در بندر یا محلی به غیر از مقصد کالای بیمه شده خاتمه یابد، بیمه گر هرگونه هزینه های اضافی که به طور معقول و متعارف برای تخلیه، نگهداری و ارسال مورد بیمه به مقصد توسط بیمه گذار تحمل شده است را جبران خواهد نمود.

مقررات این بند شامل هزینه های نجات یا خسارت همگانی نبوده و استثنائات مندرج در بندهای ۴ ، ۵ ، ۶ ، ۷ در مورد آن صادق خواهد بود و نیز شامل هزینه های ناشی از تقصیر، غفلت، ورشکستگی یا قصور در انجام تعهدات مالی بیمه گذار یا کارکنان وی نمی گردد.

خسارت کلی فرضی

۱۳ـ درخواست خسارت به عنوان خسارت کلی فرضی قابل قبول نیست مگر اینکه بدین لحاظ که تلف مورد بیمه قطعی و غیرقابل اجتناب است و یا هزینه نجات، مرمت و ارسال مجدد آن به مقصد تعیین شده، از قیمت آن کالا در مقصد بیشترخواهد بود رها کردن آن معقول و منطقی باشد.

ارزش اضافی

۱۴ـ(۱/۱۴)- اگر بیمه گذار برای کالای بیمه شده تحت این بیمه نامه، بیمه ارزش اضافی تحصیل کند، فرض می شود که قیمت توافقی کالا تا جمع کل مبلغ بیمه شده تحت این بیمه نامه و کلیه بیمه نامه های ارزش اضافی، افزایش یافته است و تعهد بیمه گر با توجه به نسبت مبلغ بیمه شده این بیمه نامه با کل مبالغ بیمه شده، تعیین می شود درصورت وقوع خسارت، بیمه گذار موظف به ارائه مدارک مربوط به مبالغ بیمه شده تحت کلیه بیمه نامه های دیگر به بیمه گر می باشد.

(۲/۱۴)- چنانچه این بیمه به صورت ارزش اضافی باشد، شرط زیر رعایت خواهد شد:

فرض می شود که قیمت توافقی کالا برابر با جمع کل مبلغ بیمه شده تحت بیمه نامه اولیه و کلیه بیمه نامه های ارزش اضافی دیگر که توسط بیمه گذار تحصیل شده است، می باشد. تعهد بیمه گر با توجه به نسبت مبلغ بیمه شده این بیمه نامه با جمع کل مبلغ بیمه شده، خواهد بود.

در صورت وقوع خسارت، بیمه گذار موظف به ارائه مدارک مربوط به مبالغ بیمه شده تحت کلیه بیمه نامه های دیگر به بیمه گر می باشد.

منافع حاصل از بیمه

۱۵ـ این بیمه

(۱/۱۵)- بیمه گذاری را تحت پوشش قرار می دهد که ادعای خسارت می کند، اعم ازاینکه قرارداد بیمه توسط او یا از سوی او منعقد شده یا بیمه نامه به او منتقل شده باشد.

(۲/۱۵)- به حمل کنندگان کالا و سایر امانت گیران کالای مورد بیمه تسری نمی یابد و آنان را منتفع نمی کند.

به حداقل رساندن خسارات

وظایف بیمه گذار

در مقابل، بیمه گر علاوه بر سایر خسارات قابل پرداخت تحت این بیمه نامه، هزینه های متناسب و معقولی که بیمه گذار جهت انجام این وظایف متحمل شده است را جبران می نماید.

عدم اسقاط حق

۱۷ـ اقداماتی که توسط بیمه گذار و یا بیمه گر به منظور نجات، حفظ یا مرمت و بازیافتن مورد بیمه به عمل می آید، نباید به عنوان اسقاط حق یا قبول ترک مالکیت یا به عنوان هرگونه خدشه در حقوق هر یک از طرفین محسوب گردد.

اجتناب از تاخیر

۱۸ـ از جمله شرایط این بیمه این است که اقدامات بیمه گذار برای حمل کالا در تمام موارد تا حدی که در کنترل وی می باشد، باید با سرعت معقول و به نحو متعارف انجام گیرد.

قانون وعرف

۱۹ـ این بیمه تابع قانون بیمه و عرف کشور ایران است.

تذکر: بیمه گذار موظف است در صورت تقاضای تمدید برای این بیمه نامه مطابق بند ۹ و یا اطلاع از تغییر مقصد مطابق بند ۱۰ فورا بیمه گر را مطلع کند، شرط استفاده از چنین پوششی انجام این تعهد می باشد.

مجموعه شرایط(B) در بیمه باربری

خطرات مشمول بیمه

خطرات تحت پوشش

خسارت همگانی

۲ـ این بیمه نامه خسارات همگانی و هزینه های نجات را که به منظور پیشگیری از خسارت یا در ارتباط با آن به جز مواد مندرج در بندهای ۴ ، ۵ ، ۶ ، ۷ به وجود آمده و طبق قرار داد حمل و یا قانون و عرف حاکم بر آن محاسبه و تعیین شده باشد، پوشش می دهد.

مسئولیت مشترک در تصادم

۳ـ به موجب شرط مندرج در قرار داد حمل در خصوص مسئولیت مشترک دو کشتی در تصادم، بیمه گر جبران این زیان را در قبال خطرات مورد تعهد در این بیمه به عهده می گیرد. بیمه گذار تقبل می نماید که هرگاه حمل کننده بر اساس شرط مذکور مطالبه زیان کند، بیمه گر را آگاه نماید. در این صورت بیمه گر حق دارد به هزینه خود دفاع از بیمه گذار را در دعوی به عهده گیرد.

استثنائات

۴ـ این بیمه به هیچ وجه شامل خطرات زیر نمی گردد:

۵ـ

۶ـ این بیمه به هیچ عنوان، تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه هایی را که علت اصلی آنها یکی از موارد زیر باشد جبران نمی کند:

۷ـ این بیمه نامه به هیچ وجه تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ناشی از موارد زیر را پوشش نمی دهد:

مدت اعتبار بیمه نامه

شرط حمل

۸ـ (۱/۸)- مشروط به رعایت بند۱۱، این بیمه از زمانی که کالای مورد بیمه، انبار یا محل نگهداری مذکور در این بیمه نامه را به منظور بارگیری بدون وقفه بر روی وسیله نقلیه یا هر وسیله حمل دیگری برای شروع حمل برای اولین بار ترک می نماید، آغاز و در طول جریان عادی حمل ادامه می یابد و در یکی از حالات زیر، هر کدام زودتر واقع شود، منقضی می شود:

(۱/۱/۸)- به مجرد تخلیه کامل کالا از وسیله حمل یا وسیله نقلیه دیگر در انبار یا محل نگهداری نهایی در مقصد مذکور در بیمه نامه.

(۲/۱/۸)- به مجرد تخلیه کامل کالا از وسیله حمل یا وسیله نقلیه دیگر به هر انبار یا محل نگهداری دیگر در مقصد مندرج در بیمه نامه یا قبل ازآن، که بیمه گذار یا کارکنان وی برای نگهداری کالا در خارج از مسیر حمل یا تقسیم و توزیع کالا در نظر گرفته باشد.

(۳/۱/۸)-هنگامی که بیمه گذار یا کارکنان او تصمیم می گیرند خارج از مسیر عادی حمل از هریک از وسایل حمل زمینی یا سایر وسایل حمل یا کانتینر برای نگهداری کالای مورد بیمه استفاده کنند.

(۴/۱/۸)- به مجرد انقضای ۶۰ روز از تخلیه کامل کالای مورد بیمه از کشتی در آخرین بندر تخلیه.

(۲/۸)- هرگاه پس از تخلیه کالای مورد بیمه ازکشتی در بندر نهایی تخلیه و قبل از انقضای مدت بیمه نامه قرار باشد که کالا به مقصد دیگری غیر از مقصد تعیین شده در بیمه نامه حمل شود، در این صورت بیمه طی مدت مقرر در بند ۱/۱/۸ الی ۴/۱/۸ به اعتبار خود باقی است ولی با شروع حمل به مقصد دیگر فاقد اعتبار است.

(۳/۸) این بیمه (با توجه به موارد خاتمه مذکور در بند ۱/۱/۸ الی ۴/۱/۸ و مقررات بند ۹ مندرج در زیر) در صورت تاخیر خارج از اختیار بیمه گذار، هر نوع تغییر مسیر، تخلیه اجباری، ارسال مجدد یا انتقال کالا به کشتی دیگر و در جریان هر نوع تغییری که در سفر دریایی روی داده و ناشی از اختیاراتی باشد که طبق قرارداد باربری به مالکان یا اجاره کنندگان کشتی تفویض شده است، دارای اعتبار خواهد بود.

خاتمه قرار داد حمل و نقل

۹ـ هرگاه قرارداد حمل در اثر رویدادی خارج از اراده و اختیاربیمه گذار در بندر یا محلی غیر از مقصد مذکور در آن قرار داد خاتمه یابد یا حمل کالا به نحو دیگری قبل از تحویل کالا در مقصد (به شرح مندرج در شرط ۸ فوق)، خاتمه یابد یا حمل کالا به نحو دیگری قبل از تخلیه کالا در مقصد (به شرح مندرج در شرط ۸ فوق) خاتمه یابد، این بیمه نیز منقضی می شود مگر آنکه مراتب فورا به بیمه گر اطلاع و ادامه بیمه درخواست شود که در آن صورت در ازاء حق بیمه اضافی (درصورت درخواست بیمه گر) این بیمه تا یکی از مهلت های مقرر در زیر به قوت خود باقی می ماند:

(۱/۹)- تا زمانی که کالا در چنین بندر یا محلی به فروش رسیده و تحویل گردد یا چنانچه توافق خاص دیگری نشده باشد، تا انقضاء مدت ۶۰ روز بعد از ورود کالای بیمه شده به چنین بندر یا محل، هرکدام زودتر واقع شود.

(۲/۹)- اگر کالای مورد بیمه ظرف همان مدت ۶۰ روز (یا هر مدت اضافی دیگری که توافق شده باشد) به مقصد مذکور در بیمه نامه یا هر مقصد دیگری ارسال گردد، در این صورت بیمه طبق ضوابط مقرر در بند ۸ منقضی می شود.

تغییر سفر

۱۰ـ (۱/۱۰)- هرگاه پس از شروع این بیمه مقصد توسط بیمه گذار تغییر نماید، بقاء اعتبار این بیمه مشروط است به اینکه بیمه گذار مراتب را فورا به بیمه گر اعلام کند و شرایط و حق بیمه مورد توافق قرار گیرد. چنانچه خسارتی قبل از توافقات رخ دهد تحت پوشش خواهد بود مشروط به اینکه بر مبنای نرخ و شرایط متعارف بازار باشد.

(۲/۱۰)- هرگاه حمل کالای مورد بیمه طبق شرایط این بیمه (مطابق بند۱/۸) آغاز اما کشتی بدون اطلاع بیمه گذار یا کارکنان وی به مقصد دیگری حرکت کند، با شروع حمل این بیمه به قوت خود باقی است.

خسارات

نفع بیمه ای

۱۱ـ(۱/۱۱)- برای جبران خسارت تحت این بیمه، بیمه گذار باید هنگام بروز خسارت، نسبت به کالای مورد بیمه نفع بیمه ای داشته باشد.

(۲/۱۱)- مشروط به رعایت بند ۱/۱۱ فوق، بیمه گذارحق دارد خسارت ناشی از خطر بیمه شده را که در طول مدت این بیمه حادث می شود، دریافت دارد، حتی اگر خسارت قبل از انعقاد قرارداد بیمه اتفاق افتاده باشد مگر آنکه در مورد اخیر بیمه گذار از وقوع خسارت مطلع بوده و بیمه گر نسبت به آن بی اطلاع باشد.

هزینه حمل تا مقصد نهایی

۱۲ـ هرگاه در اثر تحقق یکی از خطرات تحت پوشش این بیمه، حمل موضوع بیمه در بندر یا محلی به غیر از مقصد کالای بیمه شده خاتمه یابد، بیمه گر هر گونه هزینه های اضافی که به طور معقول و متعارف برای تخلیه، نگهداری و ارسال مورد بیمه به مقصد توسط بیمه گذار تحمل شده است را جبران خواهد نمود.

مقررات این بند شامل هزینه های نجات یا خسارت همگانی نبوده و استثنائات مندرج در بندهای ۴ ، ۵ ، ۶ ، ۷ درمورد آن صادق خواهد بود و نیز شامل هزینه های ناشی از تقصیر، غفلت، ورشکستگی یا قصور در انجام تعهدات مالی بیمه گذار یا کارکنان وی نمی گردد.

خسارت کلی فرضی

۱۳ـ درخواست خسارت به عنوان خسارت کلی فرضی قابل قبول نیست مگر اینکه بدین لحاظ که تلف مورد بیمه قطعی و غیر قابل اجتناب است و یا هزینه نجات، مرمت و ارسال مجدد آن به مقصد تعیین شده، ازقیمت آن کالا در مقصد بیشتر خواهد بود رها کردن آن معقول و منطقی باشد.

ارزش اضافی

۱۴ـ(۱/۱۴)- اگر بیمه گذار برای کالای بیمه شده تحت این بیمه نامه، بیمه ارزش اضافی تحصیل کند، فرض می شود که قیمت توافقی کالا تا جمع کل مبلغ بیمه شده تحت این بیمه نامه و کلیه بیمه نامه های ارزش اضافی، افزایش یافته است و تعهد بیمه گر با توجه به نسبت مبلغ بیمه شده این بیمه نامه با کل مبالغ بیمه شده، تعیین می شود. در صورت وقوع خسارت، بیمه گذار موظف به ارائه مدارک مربوط به مبالغ بیمه شده تحت کلیه بیمه نامه های دیگر به بیمه گر می باشد.

(۲/۱۴)- چنانچه این بیمه به صورت ارزش اضافی باشد، شرط زیر رعایت خواهد شد:

فرض می شود که قیمت توافقی کالا برابر با جمع کل مبلغ بیمه شده تحت بیمه نامه اولیه و کلیه بیمه نامه های ارزش اضافی دیگر که توسط بیمه گذار تحصیل شده است می باشد.تعهد بیمه گر با توجه به نسبت مبلغ بیمه شده این بیمه نامه با جمع کل مبلغ بیمه شده،خواهد بود.

در صورت وقوع خسارت، بیمه گذار موظف به ارائه مدارک مربوط به مبالغ بیمه شده تحت کلیه بیمه نامه های دیگر به بیمه گر می باشد.

منافع حاصل از بیمه

۱۵ـ این بیمه:

(۱/۱۵)- بیمه گذاری را تحت پوشش قرار می دهد که ادعای خسارت می کند، اعم از اینکه قرار داد بیمه توسط اویا از سوی او منعقد شده یا بیمه نامه به او منتقل شده باشد.

(۲/۱۵)- به حمل کنندگان کالا و سایر امانت گیران کالای مورد بیمه تسری نمی یابد و آنان را منتفع نمی کند.

به حداقل رساندن خسارات

وظایف بیمه گذار

در مقابل، بیمه گر علاوه بر سایر خسارات قابل پرداخت تحت این بیمه نامه، هزینه های متناسب و معقولی که بیمه گذار جهت انجام این وظایف متحمل شده است را جبران می نماید.

عدم اسقاط حق

۱۷ـ اقداماتی که توسط بیمه گذار و یا بیمه گر به منظور نجات، حفظ یا مرمت و بازیافتن مورد بیمه به عمل می آید، نباید به عنوان اسقاط حق یا قبول ترک مالکیت یا به عنوان هرگونه خدشه در حقوق هر یک از طرفین محسوب گردد.

اجتناب از تاخیر

۱۸ـ ازجمله شرایط این بیمه این است که اقدامات بیمه گذار برای حمل کالا در تمام موارد تا حدی که در کنترل وی می باشد، باید با سرعت معقول و به نحو متعارف انجام گیرد.

قانون و عرف

۱۹ـ این بیمه تابع قانون بیمه و عرف کشور ایران است.

تذکر: بیمه گذار موظف است در صورت تقاضای تمدید برای این بیمه نامه مطابق بند ۹ و یا اطلاع از تغییر مقصد مطابق بند ۱۰ فورا” بیمه گر را مطلع کند. شرط استفاده از چنین پوششی انجام این تعهد می باشد

مجموعه شرایط(C) در بیمه باربری بیمه البرز

خطرات مشمول بیمه

خطرات تحت پوشش

خسارت همگانی

۲ـ این بیمه نامه خسارات همگانی و هزینه های نجات را که به منظور پیشگیری از خسارت یا در ارتباط با آن به جز موارد مندرج در بندهای ۴ ، ۵ ، ۶ ، ۷ به وجود آمده و طبق قرار داد حمل و یا قانون و عرف حاکم بر آن محاسبه و تعیین شده باشد، پوشش می دهد.

مسئولیت مشترک در تصادم

۳ـ به موجب شرط مندرج در قرارداد حمل در خصوص مسئولیت مشترک دوکشتی در تصادم، بیمه گر جبران این زیان را در قبال خطرات مورد تعهد در این بیمه نامه به عهده می گیرد. بیمه گذار تقبل می نماید که هر گاه حمل کننده بر اساس شرط مذکور مطالبه زیان کند، بیمه گر را آگاه نماید. در این صورت بیمه گر حق دارد به هزینه خود دفاع از بیمه گذار را در دعوی به عهده گیرد.

استثنائات

۴ـ این بیمه به هیچ وجه شامل خطرات زیر نمی گردد:

(۱/۴)- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه قابل انتساب به سوء عمل ارادی بیمه گذار

(۲/۴)- نشت و ریزش عادی، کسری عادی وزن یا حجم و یا فرسودگی و پوسیدگی عادی کالای مورد بیمه.

(۳/۴)- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ناشی از کافی نبودن، یا نامناسب بودن بسته بندی یا آماده سازی کالای مورد بیمه مشروط بر اینکه بسته بندی یا آماده سازی قبل از شروع این بیمه انجام شده یا به وسیله بیمه گذار یا کارکنان او انجام شده باشند و تحمل مقابله با حوادث معمول در سفر بیمه شده را نداشته باشد (در موارد مربوط به این شرط “بسته بندی” شامل چیدن کالای مورد بیمه در کانتینر هم هست و کارکنان جزو پیمانکاران مستقل محسوب نمی شوند).

(۴/۴)- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه به علت عیب ذاتی یا ماهیت کالای مورد بیمه.

(۵/۴)- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ای که علت آن تاخیر باشد، حتی اگر این تاخیر ناشی از خطرات بیمه شده باشد (به استثناء هزینه قابل پرداخت بر اساس بند۲).

(۶/۴)- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ناشی از اعسار یا ورشکستگی مالکان، مدیران، اجاره کنندگان یا گردانندگان کشتی یا قصور در انجام تعهدات مالی از طرف یکی از آنها، به شرط اینکه بیمه گذار در هنگام بارگیری کالای مورد بیمه در کشتی، از این امر مطلع بوده یا بایستی طبیعتا در جریان معمول تجارت خود ازاین مسئله آگاه باشد که این اعسار و یا ناتوانی مالی میتواند مانع از ادامه عادی سفر گردد. این استثنا در صورتی که قرارداد بیمه به طرف دیگری (طرف مدعی خسارت) واگذار شده باشد که آن طرف موضوع بیمه را با حسن نیت و تحت قرارداد الزام آورخریداری کرده یا با خرید آن توافق نموده است، اعمال نمی گردد.

(۷/۴)- آسیب عمدی یا تخریب عمدی کالای مورد بیمه یا هر قسمت از آن از سوی هر شخص متخلف.

(۸/۴)- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ای که مستقیم یا غیر مستقیم به علت یا ناشی از کاربرد هر نوع سلاح یا وسیله ای باشد که با انرژی اتمی یا شکست هسته ای و یا ترکیب هسته ای یا واکنش مشابه دیگر یا نیرو یا ماده رادیواکتیو کار کند.

۵ـ(۱/۵)- این بیمه به هیچ وجه تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ناشی از موارد زیر را پوشش نمی دهد:

(۱/۱/۵)- عدم قابلیت دریانوردی کشتی یا شناور یا نامناسب بودن کشتی یا شناور برای حمل ایمن کالای مورد بیمه، مشروط بر اینکه هنگام بارگیری کالای مورد بیمه به وسیله حمل، بیمه گذار از فقدان قابلیت دریانوردی یا نا مناسب بودن کشتی یا شناور آگاه باشد.

(۲/۱/۵)- نامناسب بودن کانتینر یا وسیله حمل جهت حمل سالم مورد بیمه، مشروط بر اینکه بارگیری کالا درون یا برون این وسائط قبل از شروع این بیمه نامه انجام شده باشد یا توسط بیمه گذار یا کارکنان او انجام شده باشد و آنها از نامناسب بودن وسائط مذکور در زمان بارگیری کالای مورد بیمه اطلاع داشته باشند.

(۲/۵)- در مواردی که قرارداد بیمه به طرف دیگری(طرف مدعی خسارت) واگذار شده باشد و ایشان موضوع بیمه را با حسن نیت و تحت قرار داد الزام آورخریداری کرده یا با خرید آن توافق نموده است استثنای بند ۱/۱/۵ اعمال نمی گردد.

(۳/۵)- بیمه گران حق ادعای نقض تعهدات ضمنی راجع به قابلیت دریا نوردی کشتی و مناسب بودن کشتی برای حمل مورد بیمه را از خود اسقاط می کنند.

۶ـ این بیمه به هیچ عنوان، تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه هایی را که علت اصلی آنها یکی از موارد زیر باشد جبران نمی کند:

(۱/۶)- جنگ، جنگ داخلی، انقلاب، شورش، قیام و یا زد وخوردهای داخلی ناشی از این امور یا هرگونه عمل خصمانه توسط یا بر علیه یکی از دوقدرت متخاصم.

(۲/۶)- توقیف، ضبط، مصادره، تصرف یا اثرات ناشی از این امور یا اثرات ناشی از اقدام به شروع آنها.

(۳/۶)- مین، اژدر و بمبهای متروکه یا سایر سلاحهای جنگی به جا مانده و متروکه.

۷ـ این بیمه نامه به هیچ وجه تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه های ناشی از مواردزیر را پوشش نمی دهد:

(۱/۷)- عمل اعتصاب کنندگان، جلوگیری از ورودکارگران یا عمل اشخاصی که در درگیریهای کارگری، آشوبها یا اغتشاشات داخلی شرکت می کنند.

(۲/۷)- اعتصاب، تعطیل محل کار، درگیریهای کارگری، آشوبها و یا اغتشاشات داخلی.

(۳/۷)- هرگونه عمل تروریستی یا اقدام هر شخصی که مستقیما با هدف براندازی دولتی یا اعمال نفوذ از طریق توسل به زور یا خشونت بر علیه دولت یا از طرف یا در ارتباط با هر سازمانی که قانونی یا غیر قانونی تشکیل شده باشد.

(۴/۷) عمل هر شخصی با انگیزه سیاسی عقیدتی یا مذهبی.

مدت اعتبار بیمه نامه

شرط حمل

۸ـ(۱/۸)- مشروط به رعایت بند ۱۱، این بیمه از زمانی که کالای مورد بیمه، انبار یا محل نگهداری مذکور در این بیمه نامه را به منظور بارگیری بدون وقفه بر روی وسیله نقلیه یا هروسیله حمل دیگری برای شروع حمل برای اولین بار ترک می نماید، آغاز و در طول جریان عادی حمل ادامه می یابد و در یکی از حالات، زیر هرکدام زودتر واقع شود، منقضی می شود:

(۱/۱/۸)- به مجرد تخلیه کامل کالا از وسیله حمل یا وسیله نقلیه دیگر در انبار یا محل نگهداری نهایی در مقصد مذکور در بیمه نامه.

(۲/۱/۸)- به مجرد تخلیه کامل کالا از وسیله حمل یا وسیله نقلیه دیگر به هر انبار یا محل نگهداری دیگر در مقصد مندرج در بیمه نامه یا قبل از آن که بیمه گذاریا کارکنان وی برای نگهداری کالا در خارج از مسیر حمل یا تقسیم و توزیع کالا در نظر گرفته باشد.

(۳/۱/۸)- هنگامی که بیمه گذار یا کارکنان او تصمیم می گیرند خارج از مسیر عادی حمل از هر یک از وسایل حمل زمینی یا سایر وسائل حمل یا کانتینر برای نگهداری کالای مورد بیمه استفاده کنند.

(۴/۱/۸)- به مجرد انقضای ۶۰ روز از تخلیه کامل کالای مورد بیمه از کشتی در آخرین بندر تخلیه.

(۲/۸) هرگاه پس از تخلیه کالای مورد بیمه ازکشتی در بندر نهایی تخلیه و قبل از انقضای مدت بیمه نامه قرار باشد که کالا به مقصد دیگری غیر ازمقصد تعیین شده در بیمه نامه حمل شود، در این صورت بیمه طی مدت مقرر در بند ۱/۱/۸ الی ۴/۱/۸ به اعتبار خود باقی است ولی با شروع حمل به مقصد دیگر فاقد اعتبار است.

(۳/۸)- این بیمه (با توجه به موارد خاتمه مذکور در بند ۱/۱/۸ الی ۴/۱/۸ و مقررات بند ۹ مندرج در زیر) در صورت تاخیر خارج از اختیار بیمه گذار، هرنوع تغییر مسیر، تخلیه اجباری، ارسال مجدد یا انتقال کالا به کشتی دیگر و در جریان هرنوع تغییری که در سفر دریایی روی داده و ناشی از اختیاراتی باشد که طبق قراردادباربری به مالکان یا اجاره کنندگان کشتی تفویض شده است، دارای اعتبار خواهد بود.

خاتمه قرار داد حمل و نقل

۹ـ هرگاه قرارداد حمل در اثر رویدادی خارج از اراده و اختیار بیمه گذار در بندر یا محلی غیر از مقصد مذکور در آن قرار داد خاتمه یابد یا حمل کالا به نحو دیگری قبل از تحویل کالا در مقصد (به شرح مندرج در شرط ۸ فوق)، خاتمه یابد یا حمل کالا به نحو دیگری قبل از تخلیه کالا در مقصد (به شرح مندرج در شرط ۸ فوق) خاتمه یابد، این بیمه نیزمنقضی می شود مگر آنکه مراتب فورا به بیمه گر اطلاع و ادامه بیمه درخواست شود که در آن صورت در ازاء حق بیمه اضافی (درصورت درخواست بیمه گر) این بیمه تا یکی از مهلت های مقرر در زیر به قوت خود باقی می ماند:

(۱/۹)- تا زمانی که کالا در چنین بندر یا محلی به فروش رسیده و تحویل گردد یا چنانچه توافق خاص دیگری نشده باشد تا انقضاء مدت ۶۰ روز بعد از ورود کالای بیمه شده به چنین بندر یا محل، هرکدام زودتر واقع شود.

(۲/۹)- اگر کالای مورد بیمه ظرف همان مدت ۶۰ روز (یا هر مدت اضافی دیگری که توافق شده باشد) به مقصد مذکور در بیمه نامه یا هر مقصد دیگری ارسال گردد، در این صورت بیمه طبق ضوابط مقرر در بند ۸ منقضی می شود.

تغییر سفر

۱۰ـ(۱/۱۰)- هرگاه پس از شروع این بیمه مقصد توسط بیمه گذار تغییرنماید، بقاء اعتبار این بیمه مشروط است به اینکه بیمه گذار مراتب را فورا به بیمه گر اعلام کند و شرایط و حق بیمه مورد توافق قرار گیرد. چنانچه خسارتی قبل از توافقات رخ دهد تحت پوشش خواهد بود مشروط بر اینکه بر مبنای نرخ و شرایط متعارف بازار باشد.

(۲/۱۰)- هرگاه حمل کالای مورد بیمه طبق شرایط این بیمه (مطابق بند ۱/۸) آغاز اما کشتی بدون اطلاع بیمه گذار یا کارکنان وی به مقصد دیگری حرکت کند، با شروع حمل این بیمه به قوت خود باقی است.

خسارات

نفع بیمه ای

۱۱ـ(۱/۱۱)- برای جبران خسارت تحت این بیمه، بیمه گذار باید هنگام بروز خسارت، نسبت به کالای مورد بیمه نفع بیمه ای داشته باشد.

(۲/۱۱)- مشروط به رعایت بند ۱/۱۱ فوق، بیمه گذار حق دارد خسارت ناشی از خطربیمه شده را که در طول مدت این بیمه حادث می شود، دریافت دارد، حتی اگرخسارت قبل از انعقاد قرارداد بیمه اتفاق افتاده باشد مگر آنکه در مورد اخیر بیمه گذار از وقوع خسارت مطلع بوده و بیمه گر نسبت به آن بی اطلاع باشد.

هزینه حمل تا مقصد نهایی

۱۲ـ هرگاه در اثر تحقق یکی از خطرات تحت پوشش این بیمه، حمل موضوع بیمه در بندر یا محلی به غیر از مقصد کالای بیمه شده خاتمه یابد، بیمه گر هرگونه هزینه های اضافی که به طور معقول و متعارف برای تخلیه، نگهداری و ارسال مورد بیمه به مقصد توسط بیمه گذار تحمل شده است را جبران خواهد نمود.

مقررات این بند شامل هزینه های نجات یا خسارت همگانی نبوده و استثنائات مندرج در بندهای ۴ ، ۵ ، ۶ ، ۷ در مورد آن صادق خواهد بود و نیز شامل هزینه های ناشی از تقصیر، غفلت، ورشکستگی یا قصور در انجام تعهدات مالی بیمه گذار یا کارکنان وی نمی گردد.

خسارت کلی فرضی

۱۳ـ درخواست به عنوان خسارت کلی فرضی قابل قبول نیست مگر اینکه بدین لحاظ که تلف مورد بیمه قطعی و غیرقابل اجتناب است و یا هزینه نجات، مرمت و ارسال مجدد آن به مقصد تعیین شده، از قیمت آن کالا در مقصد بیشترخواهد بود رها کردن آن معقول و منطقی باشد.

ارزش اضافی

۱۴ـ(۱/۱۴)- اگر بیمه گذار برای کالای بیمه شده تحت این بیمه نامه، بیمه ارزش اضافی تحصیل کند، فرض می شود که قیمت توافقی کالا تا جمع کل مبلغ بیمه شده تحت این بیمه نامه و کلیه بیمه نامه های ارزش اضافی، افزایش یافته است و تعهد بیمه گر با توجه به نسبت مبلغ بیمه شده این بیمه نامه با کل مبالغ بیمه شده، تعیین می شود درصورت وقوع خسارت، بیمه گذار موظف به ارائه مدارک مربوط به مبالغ بیمه شده تحت کلیه بیمه نامه های دیگر به بیمه گر می باشد.

(۲/۱۴)- چنانچه این بیمه به صورت ارزش اضافی باشد، شرط زیر رعایت خواهد شد:

فرض می شود که قیمت توافقی کالا برابر با جمع کل مبلغ بیمه شده تحت بیمه نامه اولیه و کلیه بیمه نامه های ارزش اضافی دیگر که توسط بیمه گذار تحصیل شده است، می باشد. تعهد بیمه گر با توجه به نسبت مبلغ بیمه شده این بیمه نامه با جمع کل مبلغ بیمه شده، خواهد بود.

در صورت وقوع خسارت، بیمه گذار موظف به ارائه مدارک مربوط به مبالغ بیمه شده تحت کلیه بیمه نامه های دیگر به بیمه گر می باشد.

منافع حاصل از بیمه

۱۵ـ این بیمه:

(۱/۱۵)- بیمه گذاری را تحت پوشش قرار می دهد که ادعای خسارت می کند، اعم ازاینکه قرار داد بیمه توسط او یا از سوی او منعقد شده یا بیمه نامه به او منتقل شده باشد.

(۲/۱۵)- به حمل کنندگان کالا و سایر امانت گیران کالای مورد بیمه تسری نمی یابد و آنان را منتفع نمی کند.

به حداقل رساندن خسارات

وظایف بیمه گذار

۱۶ـ بیمه گذار، کارکنان و نمایندگان او در مورد خسارت قابل جبران موظفند:

(۱/۱۶)- هرگونه اقدام معقول که جهت دفع یا به حداقل رساندن چنین خسارتی موثر است را انجام دهند.

(۲/۱۶)- امکان اقامه دعوی و احقاق حق علیه حمل کنندگان، تحویل گیرندگان کالا یا هر شخص ثالث را کاملا حفظ کنند

در مقابل، بیمه گر علاوه بر سایر خسارات قابل پرداخت تحت این بیمه نامه، هزینه های متناسب و معقولی که بیمه گذار جهت انجام این وظایف متحمل شده است را جبران می نماید.

عدم اسقاط حق

۱۷ـ اقداماتی که توسط بیمه گذار و یا بیمه گر به منظور نجات، حفظ یا مرمت یا بازیافتن مورد بیمه به عمل می آید، نباید به عنوان اسقاط حق یا قبول ترک مالکیت یا به عنوان هرگونه خدشه در حقوق هر یک از طرفین محسوب گردد.

اجتناب از تاخیر

۱۸ـ از جمله شرایط این بیمه این است که اقدامات بیمه گذار برای حمل کالا در تمام موارد تا حدی که در کنترل وی می باشد، باید با سرعت معقول و به نحو متعارف انجام گیرد.

قانون وعرف

۱۹ـ این بیمه تابع قانون بیمه و عرف کشور ایران است.

تذکر: بیمه گذار موظف است در صورت تقاضای تمدید برای این بیمه نامه مطابق بند ۹ و یا اطلاع از تغییر مقصد مطابق بند ۱۰ فورا” بیمه گر را مطلع کند، شرط استفاده از چنین پوششی انجام این تعهد می باشد.

مراحل صدور بیمه نامه های باربری

جهت صدور بیمه نامه های باربری ابتدا بایستی فرم پیشنهاد مربوطه که شامل اطلاعات درخواستی شامل:تاریخ پیشنهاد، بیمه گزار،بانک ذینفع،مورد بیمه،نوع بسته بندی،شماره و تاریخ پروفرما،شماره ثبت سفارش،وسیله حمل،مرز ورودی،نوع قرارداد خرید،نوع ارز و…….توسط بیمه گزار یا نمایندگی تکمیل گردد و یا با اطلاعاتی که از طریق ایشان توسط تلفن یا فاکس و یا نامه به مسئول صدور بیمه نامه داده می شود در فرم مذکور درج، ممهور به مهر و امضای بیمه گزار شده و پس از بررسی و انجام امور لازم محاسبه وغیره در سیستم جامع بیمه باربری ثبت می گردد.

شرایط پرداخت حق بیمه های باربری

معمولاً در هنگام صدور بیمه نامه حق بیمه مربوطه به صورت نقد و یا چک روز پرداخت می گردد وهرگونه تقسیط حق بیمه صرفاً با اخذ تقاضا و تعهد کتبی بیمه گزار و لحاظ شرایط ذیل و صدور الحاقیه برای تقسیط مجاز می باشد.

نحوه مقایسه حق بیمه باربری :

مبلغ بیمه شده به ریال=(مبلغ بیمه به ارز+ارزش اضافی)×نرخ ارز

اصطلاحات مورد نیاز بیمه های باربری

بیمه گر

شرکت بیمه ای است که مشخصات آن در بیمه نامه قید گردیده و جبران خسارت احتمالی را طبق شرایط و مقررات بیمه نامه بر عهده دارد.

بیمه گزار

شخص حقیقی یا حقوقی است که اقدام به خرید بیمه نامه نموده و متعهد پرداخت حق بیمه است.

ذینفع بانک

بانکی که در آن بیمه گزار اقدام به گشایش اعتبار اسنادی کرده است به عنوان ذینفع بیمه نامه معرفی میشود.

ذینفع

شخص حقیقی یا حقوقی است که بیمه گزار به عنوان ذینفع خود معرفی می کند و حق مطالبه تمام یا قسمتی از خسارت وارد به مورد بیمه را دارا می باشد.

مورد بیمه

کالاهایی که قرار است حمل شوند مطابق شرح کالا در پروفرما به طور روشن با درج تعداد، وزن و غیره

وسیله حمل

کالا ممکن است به وسیله کشتی،کامیون،قطار، هواپیما و یا ترکیبی از آن ها حل شود که در پیش فاکتور مشخص شده است.

مبدأ

در پروفرما مشخص شده است(origin) کشوری که کالا از آنجا حمل می شود.

مرز ورودی(از طریق)

معمولأ از یکی از مرزهای مجاز ورودی کشور متناسب با وسیله حمل است.مثلاًبندرعباس یا مرز بازرگان و یا فرودگاه امام خمینی.

مقصد

کشوری که قرار است کالا در آنجا به گیرنده تحویل داده شود.

نوع بسته بندی

بسته بندی کالا نقش تعیین کننده ای در بررسی ریسک توسط بیمه گر دارد و می تواند هنگام مشخص نمودن نرخ حق بیمه توسط بیمه گر در افزایش و یا کاهش آن تاثیر پذیر باشد.

حمل به دفعات

ممکن است کالای بیمه شده در چند نوبت حمل شود لذا بیمه گر حمل به دفعات را مجاز اعلام می کند.

ترانس شیپمنت

به معنی انتقال کالا از یک وسیله حمل به وسیله حمل دیگر است.

نوع قرارداد خرید وفروش

به منظور احتساب ۲۰% یا ۱۰% ارزش اضافی بایستی نوع قرارداد خرید مثلاً FOB، CFR و امثال آنها در بیمه نامه منعکس شود.

شماره وتاریخ پروفرما

پروفرما سندی است که در آن اطلاعات دقیق کالا توسط فروشنده برای خریدار(بیمه گزار)اعلام می گردد.

کرایه حمل

طبق تعریف قانون تجارت به ازای حمل کالا اجرتی دریافت می شود که به آن کرایه حمل می گویند.

ثبت سفارش

شماره هشت رقمی که توسط سازمان توسعه تجارت ایران مشخص میشود.

نوع ارز

معمولاً رسمی،آزاد درج می گردد.

بارنامه

بارنامه دریایی مهمترین سند در حمل و نقل کالا در تجارت بین المللی می باشد و به موجب بارنامه و با صدور آن ، متصدی حمل و نقل مسئولیت دارد کالا را در مقصد به گیرنده کالایی که نامه وی در این سند ذکر شده ، تحویل دهد و یا به طریق ظهر نویسی به سایر اشخاص گرداند . بارنامه یک سند قابل معامله و یک سند کتبی و دال بر عقد قرارداد حمل و نقل است .بارنامه توسط شرکت حمل و نقل صادر می گردد و سند بارگیری کالا در بندر مبداء است .

مانیفست

مانیفست شامل صورت یا فهرست کامل و تفصیلی تمام بسته بندی ها و کالاهای بارگیری شده در شناور ( کشتی ، لنج ) است که ناخدا برای اطلاع از محمولات خود همراه دارد .

فاکتور

فاکتور سندی است که توسط فروشنده ( صادر کننده ) به نام خریدار ( وارد کننده ) صادر میشود . در این سند نام و نشانی خریدار و فروشنده ، مشخصات کالا ، بسته بندی ، منبای فروش و شیوه حمل و همچنین نوع و مقدار و ارزش کالا درج می گردد .

صورت بسته بندی

سندی است که به تفصیل بسته بندی را نشان می دهد . در این سند مشخصاتی مانند نوع کالا ، تعداد ، محتویات هر بسته ، وزن خالص و ناخالص به تقصیل فهرست شده است .

گواهی مبداء

این گواهی بنا به تقاضای فروشنده یا نماینده وی به وسیله اتاق بازرگانی صادر میشود و ضمن تائید کشور تولید کننده کالا ، حاوی اطلاعاتی در مورد کالای مزبور بوده و ممهور به مهر اتاق بازرگانی است .

بارنامه حمل داخلی

بارنامه حمل داخلی سندی است که توسط شرکت های حمل و نقل ( متصدیان حمل ) داخلی به هنگام بارگیری محموله از گمرکات به مقصد انبار بیمه گذار یا حمل کالا از یک شهر به شهری دیگر در داخل یک کشور صادر می گردد .

صورت مجلس گمرکی

در صورتی که کالا در حین حمل از مبداء تا گمرک مقصد دچار آسیب دیدگی شود و یا حین تخلیه در گمرک با حضور نمایندگان و حمل کننده صورت گیرد خسارت مشهود باشد ، نوع و مقدار خسارت در برگه بارشماری ( تالی گمرکی ) قید میشود . لذا صورتمجلس گمرکی به هنگام تخلیه کالا و یا پس از آن تنظیم شده و مندرجات آن دقیق و به عنوان سندی بی طرف حائز اعتبار حقوقی است و به امضاء گمرک و شرکت حمل و نقل و یا نماینده صار کننده بارنامه می رسد.

گواهی عدم تحویل کالا

اگر یک یا چند بسته کامل از کل محموله به مقصد نرسد ، شرکت حمل و نقل ، اول صورتمجلس گمرکی را تهیه می کننده و پس از استعلام از کلیه گمرکات مسیری که کالا عبور کرده است و گرفتن جواب منفی از پیدان شدن کالای مفقود شده ، نسبت به صدور گواهی عدم تحویل اقدام می نماید .

گزارش مقامات انتظامی

این سند را مقامات انتظامی تهیه می کنند که بیانگر بروز تصادف و یا بروز حادثه ، زمان تصاف ، مشخصات اتومبیل زیان دیده ، تعیین مقصر حادثه و چگونگی وقوع خسارت می باشد .

قبوض باسکول

قبص باسکول نشان دهنده مقدار کالای رسیده به مقصد ( گمرک یا انبار بیمه گذار ) در یک حمل است و تفاوت بین وزن بارنامه و وزن اعلام شده در قبص باسکول کسری ها و ریزش های بین راهی را مشخص می سازد .

برگه تسویه خسارت

این برگه به منزله قطعی شدن خسارت بوده و امضاء آن به این معنی است که بیمه گذار خسارت خود را دریافت داشته و اذعان نموده است که هیچ دینی نداشته و هیچ ادعایی بابت دریافت خسارت از شرکت بیمه ندارد .

برگه جانشینی یا وکالت نامه

این برگه پس از تسویه خسارت صادر و بیمه گذار طی آن اعلام می کند که کلیه حقوق خود را نسبت به شئ خسارت ( معادل خسارت پرداختی ) دیده به بیمه گر واگذار نماید به عبارت دیگر بیمه گذار بدینوسیله بیمه گر را به عنوان قائم مقام خود معرفی نموده و به این حق را می دهد که مسئولین یا متصدیان خسارت پیگیری قرار دهد .

پروانه سبز گمرکی

این سند پس از انجام کلیه تشریفات گمرکی برای کالای وارداتی صادر می کند و نشان دهنده این است که کلیه هزینه های گمرکی ، سود بازرگانی ، هزینه های انبارداری و … و عوارض دیگر متعلق به آن کالا توسط وارد کننده پرداخت شده است و صاحب کالا با در دست داشتن این سند کالاهای خود را از گمرک خارج نماید .

منبع : سایت شرکت بیمه البرز

بیمه باربری

دیدگاهتان را بنویسید