معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در مورد تفاوت بیمه اختیاری و اجباری گفت: از آنجاییکه فرد در بیمه اختیاری کارفرما ندارد بنابراین مزایای قانون کار به آنها تعلق نمی گیرد به طور مثال بیمه اختیاری مشمول بیمه بیکاری نمی‌شود به همین دلیل از بحث غرامت دستمزد ایام بیکاری نیز بهره‌مند نمی‌شوند.

به نقل از بیدبرگ در گفتگو با تامین«۲۴» محمدحسن زدا گفت: بسیاری از افراد به دلایل مختلف نمی توانند بیمه اجباری را ادامه دهند و برای اینکه سوابق این افراد بدون استفاده باقی نماند بنابراین می توانند از بیمه اختیاری و مشاغل آزاد استفاده کنند.

محمد زدا با بیان اینکه هیچ محدودیتی در دفعات بیمه اختیاری وجود ندارد،گفت: افراد می توانند بدون هیچ محدودیتی از لحاظ دفعات، در صورت عدم ادامه بیمه اجباری مبادرت به بیمه اختیاری کنند.

حسن زدا افزود: البته در بیمه اختیاری از نظر سنی محدودیت وجود دارد به طوریکه افراد باید دارای حداقل یک ماه سابقه بیمه بوده و زیر ۵۰ سال سن داشته باشند، همچنین زنان خانه دار بالای ۴۵ سال نمی توانند بیمه اختیاری شوند.

تفاوت بیمه اختیاری تأمین اجتماعی با بیمه اجباری تامین اجتماعی

محمد حسن زدا معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در مورد تفاوت بیمه اختیاری و اجباری گفت: از آنجاییکه فرد در بیمه اختیاری کارفرما ندارد بنابراین مزایای قانون کار به آنها تعلق نمی گیرد به طور مثال بیمه اختیاری مشمول بیمه بیکاری نمی‌شود به همین دلیل از بحث غرامت دستمزد ایام بیکاری نیز بهره‌مند نمی‌شوند.

محمد حسن زدا ادامه داد: بیمه اختیاری بیشتر مزایای بیمه‌های اجباری مانند بازنشستگی، از کارافتادگی، درمان و… را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ بیمه اختیاری و مشاغل آزاد از بیمه اجباری کمتر است، گفت: سه نرخ حق بیمه در بیمه های اختیاری و بیمه زنان خانه دار وجود دارد؛ ۱۲ ،۱۴ و ۱۶ درصد که در هریک از این پرداخت ها دولت دو درصد حق بیمه پرداخت می کند در حالیکه ۳۰ درصد حق بیمه شامل بیمه های اجباری می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید