لیست همه گپ و گفت ها
در اولین نشست گپ و گفت که در تاریخ ۹۴/۵/۲۶ در سالن پارک علم و فناوری پردیس دانشگاه تهران با موضوع بررسی روابط میان شبکه فروش با کارمندان بیمه برگزار شد و با استقبال نمایندگان، کارمندان شرکت‌های بیمه و کارشناسان روبرو شد.

به گزارش بیدبرگ و به نقل از مدرسه بیمه، در ابتدای این جلسه پس از معرفی اهداف نشست توسط دبیر اجرایی گپ و گفت آقای آقاخانلو، ۴ نفر از کارشناسان صنعت بیمه برای پاسخ به سؤالات حضار دعوت شدند.
در ابتدای بحث آقای رضا ایزدی به‌ عنوان ریاست پانل با تقدیر از برگزارکنندگان نشست اقدام به ارائه توضیحاتی کردند، ایشان با ذکر این مسئله که تمام نکات و نظرات گفته‌شده در این نشست صرفاً نظرات شخصی کارشناسان هست و هیچ رابطه‌ای با سمت سازمانی آن‌ها ندارد بحث را شروع کردند، ایشان با بیان اینکه بسیاری از مشکلات بین شبکه فروش و کارمندان شرکت‌های بیمه ناشی از معضلات قانونی و بعضاً سوءتفاهم بین این دو قشر است ابراز امیدواری کردند که با برگزاری این قبیل نشست‌ها بتوان محرکی در جهت بهبود اوضاع ایجاد کرد.

در ادامه آقای نوری اعتماد بابیان این موضوع که نبود قوانین و مقررات نظارتی برای شرکت‌های بیمه (مدیران و کارمندان) یکی از عوامل ایجاد معضل در این زمینه است ایشان با انتقاد از جایگاه کم‌رنگ نماینده در آئین‌نامه‌ها و مقررات عنوان کردند تنها در مواد ۲۰ و ۲۱ آئین‌نامه ۷۵ اسم نماینده آمده و آن‌هم برای نقره‌داغ کردن نمایندگان بکار برده شده و متأسفانه این موضوع می‌تواند باعث سوءاستفاده از سوی شرکت‌های بیمه واقع شود. ایشان بابیان اینکه نمایندگان قریب به ۸۰% پرتفوی صنعت بیمه را تولید می‌کنند اذعان داشت نماینده باید به همان میزان در سرنوشت خودش و نه حتی شرکت بیمه دخیل باشد.
ایشان با طرح این موضوع که من تقریباً ۱۴ سال است که در شوراها به‌عنوان عضو هستم گفت، نمایندگان مظلوم‌ترین قشر صنعت بیمه هستند.
نوری اعتماد بابیان اینکه اگر فرض بگیریم همین قانون موجود درست و بدون اشکال باشد، متأسفانه آن را اجرا نمی‌کنند. شرکت‌های بیمه در آئین‌نامه ۲۸ نفع شخصی خود را وارد کردند و این صنفی نگری و قشری نگری به صنعت بیمه است.
در ادامه آقای محمد زاهدنیا با بیان اینکه در زمینهٔ افزایش فروش بسیار ضعیف کارشده و مدل‌های فروش و CRM در کشور وجود ندارد، عنوان کرد هرکس به سلیقه خود با مشتری برخورد می‌کند و این عدم وجود استاندارد باعث آسیب است. در ادامه بابیان اینکه چهارچوب عملکرد بازاریاب در صنعت بیمه نظام‌مند نشده عنوان داشت بجای ایجاد شبکه فروش باید به دنبال ایجاد شبکه‌های مویرگی باشیم و افراد فعال در این شبکه‌ها بعد از ۴ یا ۵ سال کار و کسب تجربه کافی بتوانند برای دریافت کد نمایندگی درخواست بدهند.
زاهدنیا بابیان این مطلب که درزمینهٔ فروش الکترونیک نباید شرکت‌های بیمه مستقیم وارد عمل شوند و با نمایندگان خود رقابت کنند و می‌بایست جلوی این موضوع گرفته شود.
زاهدنیا در بخش بعدی صحبت‌هایش این پرسش را مطرح کرد که چرا وقتی بیشتر پرتفوی شرکت‌های متعلق به نمایندگان است یک کرسی در هیئت‌مدیره به ایشان تعلق ندارد، افزود این حق نمایندگان است.
ایشان بابیان این مطلب که وقتی هر جا خسارتی رخ دهد معمولاً ضعیف‌ترین فرد نماینده است و شرکت اغلب قسمتی از خسارت را از کارمزد ایشان کم می‌کند و باعث آسیب به نماینده و کاهش سطح مشتری مداری می‌شود.
زاهدنیا در بخش بعدی سخنان خود گفت در بازار بیمه با وجود شرکت بیمه، سهام‌داران، بیمه‌گذاران، شبکه فروش و… رابطه‌ای بین تمام طرفین حکم فرماست، این رابطه صرفاً دوطرفه نیست و باید در تصمیمات همه طرفین را در نظر گرفت و عدالت را ایجاد کرد. متأسفانه در این خصوص عدالت وجود ندارد. بسیاری از مشکلات ناشی از عدم اجرای صحیح قوانین است این ریسک شغل نمایندگی را روزبه‌روز افزایش می‌دهد و نمایندگان را با ریسک‌های بیشتری مواجه می‌کند.
به‌عنوان راهکار انجمن‌های صنفی نمایندگان موظف‌اند در این موارد وارد عمل شوند و از حقوق نمایندگان و شبکه فروش دفاع کنند.
ایشان از اینکه شبکه فروش بیمه با توجه به زحمات فراوان، حتی از داشتن یک بیمه درمان تکمیلی در شأن خودشان و یا از داشتن بیمه تأمین اجتماعی و سایر حمایت‌ها محروم هستند ابراز تأسف کردند. ایشان با ابراز تأسف از اینکه برخی از مدیران برای نشان دادن سود به سهامداران خود اقدام به نرخ شکنی و کارهای غیراصولی می‌کنند افزود این موضوع باعث ضربه شدید به بازار بیمه خواهد شد. حتی در رشته‌های زیان ده مانند ثالث و درمان شاهد هستیم که شرکت‌ها اقدام به نرخ شکنی می‌کنند و این یک نوع خودزنی است. ایشان عنوان کردند ما باید کاری کنیم تا با توجه به فرصت پیش رو سرمایه گذران خارجی به سرمایه‌گذاری در این بخش علاقه‌مند شوند.
در بخش بعدی برنامه آقای دمقی با اشاره به آئین‌نامه جدید نمایندگی بابیان این موضوع که مفاد قرارداد نمایندگان به‌ظاهر منافع شرکت را تأمین می‌کند ولی در اصل آینده شغلی تمام نمایندگان را زیر سؤال می‌برد و به خطر می‌اندازد وی گفت این قرارداد موجب ناامیدی در مجموعه نمایندگان بیمه است.
دمقی گفت شرکت‌های بیمه بر اساس سیستم سنتی اداره می‌شوند و نگاه آنان به نماینده نگاه از بالا به پایین است، آن‌ها به نمایندگان خود اعتماد ندارند. دمقی گفت به نظر من صنعت بیمه نیازمند نگارش کتابی جامع است که کلیه شرایط، وظایف و اختیارات نمایندگان، شرکت‌های بیمه و انجمن‌های صنفی، حقوق نمایندگان و بازاریابان و بحث اخلاق حرفه‌ای در آن تدوین شود.
در بخش بعدی برنامه حضار اقدام به پرسش‌های خود از کارشناسان مدعو کردند و ایشان پاسخ‌ها و راهکارهای موردنظر خود را ارائه دادند.

در پایان، آقای مهندس علی اکبر اولیاء، دبیرکل محترم سندیکای بیمه گران با حمایت از نشست های گپ و گفت و بسترهای IT فراهم شده توسط شبکه اجتماعی بیدبرگ، اعلام کردند سندیکا در کنار نمایندگان و شرکت های بیمه برای هماهنگی و تعامل با مجموعه دولتی و قانونی و تمامی مجموعه های فعال در صنعت بیمه می باشد.

گپ و گفت, انجمن بیمه

دیدگاهتان را بنویسید