اقتصاد آزاد و آزادسازی اقتصادی

اگر میان فرماندهی و سیاستگذاری تفکیک قائل شویم و سیاستگذاری را بطور خلاصه تلاش برای ایجاد هم‌افزایی میان رفتارهای اقتصادی و اجتماعی اشخاص حقیقی و حقوقی جوامع و یا به حداقل رساندن تضادها و اصطکاک‌ها میان منافع آنان با هدف بهینه‌سازی رفاه اجتماعی تعریف کنیم در اینصورت تردید نباید کرد که بدون وجود بازار و یا در صورت وجود بازار اما دخالت پایدار و گسترده در عملکرد درست آن، سیاستگذاری ما با شکست مواجه خواهد شد و در بهترین وضعیت با حداقل بهره‌‌وری همراه خواهد بود.

روشن است که پیش‌نیاز اصلی موفقیت در ایجاد هم‌افزایی‌ در رفتارها و حداقل کردن تضاد‌ها و اصطکا‌ک‌های اقتصادی و اجتماعی در جامعه، وجود شناخت صحیح نزد سیاستگذار از رفتارهای اقتصادی و اجتماعی خواهد بود. اما چگونه می‌توان به چنین شناختی دست یافت؟ بازار یا مکانیزم قیمتها، ابزار کارآمد و منحصر به فردی برای این منظور است که در جوامعی که به نقش بی‌بدیل آن پی‌برده‌اند امتحان خود را بخوبی پس داده است.

بسیار دیده شده است که علی‌رغم اینکه شهرداری با سنگ‌فرش بخشی از فضاهای سبز شهری، محل رفت و آمد عابرین پیاده را مشخص کرده است ولی باز هم مردم چند قدم آن طرف‌تر را برای عبور و مرور خود انتخاب می‌کنند و از میان چمن‌های معابر مسیر دیگری را برای خود باز کرده‌اند. چرا چنین است؟
این مورد مثال خوبی برای معرفی نقش بازار در سیاستگذاری است. شهرداری بجای اینکه جایی را که خودش مناسب تشخیص می‌دهد برای عبور و مرور تعیین کند و بعداً با میلیون‌ها یا میلیاردها هزینه مردم را وادار به عبور از آنجا بکند(استفاده از رویکرد فرماندهی) اول باید با ابزار بازار، تقاضای مردم را شناسائی نموده و سنگ‌فرش‌های خود را جایی بچیند که تقاضای مردم آنرا علامت می‌‌هد و اگر این مسیر مشکل غیر قابل حلی داشت مسیرهای جایگزینی که بیشترین هماهنگی را با تقاضای مردم دارد برگزیند(رویکرد سیاستگذاری).

وقتی صحبت از بازار می‌شود عده‌ای تصور می‌کنند منظور از این واگذاری همه امور به ساز و کار بازار است در حالیکه واقعیت اصلاً چنین نیست. بسیاری اقتصاد آزاد و آزادسازی اقتصادی را با رهاسازی اشتباه می‌گیرند و لذا نگران شده و از اقتصاد آزاد انتقاد می‌کنند. در حالیکه منظور از واگذاری امور به بازار این نیست که سیاستگذاری و کنترل لازم نیست بلکه دلایل دفاع از بازار آن است که با حضور مکانیزم بازار، کارائی و کارآمدی سیاستگذاری بالا می‌رود.

بدون بازار، محیط سیاستگذاری پر از ابهام و تاریکی است اما مکانیزم بازار، محیط سیاستگذاری را شفاف کرده و سکویی برای سیاستگذار می‌سازد که او با تکیه بر آن بتواند سیاستگذاری کند. بازار چارچوب و کانال عمل سیاستگذار را مشخص می‌کند و مانع از آن می‌شود که سیاستگذار در تاریکی گام بردارد. مناسبات نظام بازار یک نوع سرشماری پویا و دقیق از سلایق و ترجیحات و پویائی‌های رفتار اشخاص حقیقی و حقوقی و بخشهای اقتصادی و اجتماعی است که با هیچ آمارگیری و سیستم و سازمان و دستگاه و کامپیوتر و … قابل اندازه‌گیری و انجام نیست.

سیاستگذاری اطلاعات می‌خواهد که در نبود بازار چنین اطلاعاتی قابل جمع‌آوری نیست حداقلش آن است که هزینه جمع‌آوری چنین اطلاعاتی به منافع‌ آن نمی‌ارزد. مکانیزم قیمتها، شرط لازم عملکرد کارآمد دولتهاست. مکانیزم قیمتها، ابزار اطلاعاتی مهمی است که کمک می‌کند دولتها در روشنایی و عالمانه و عاقلانه و اجرایی تصمیم بگیرند. فقدان مکانیزم قیمتها، دولتهای بالقوه توانمند را در عمل زمین‌گیر و غیرکارا می‌کند چه برسد به دولت‌های ناتوان.

متأسفانه جامعه ما به دلایل گوناگون ذهنیت مناسبی نسبت به مکانیزم بازار ندارد و بخش مهمی از مردم و حتی روشنفکران ما مخالف جدی آن هستند و اینکه بعضاً می‌گویند برای استفاده از مکانیزم بازار باید مقدمات آن فراهم شود صرفنظر از درستی یا نادرستی این “باید”، در غالب موارد بهانه‌ای بیش نیست.

کار این دسته از افراد مثل کار فردی است که مشکوک به سرطان است و از سوی پزشک برای آزمایش معرفی می‌شود ولی چون در ذهن خود از نتیجه کار می‌ترسد چرا که اگر جواب آزمایش مثبت باشد شاید ماه‌ها او را درگیر خود کند بنابراین اصلاً آزمایش را انجام نمی‌دهد یا اینکه آزمایش را انجام می‌دهد اما پیش‌نیازها مثل ناشتا بودن و … را رعایت نمی‌کند. فرار از بازار یا منحرف کردن بازار، شبیه واکنش بیمار مشکوک به سرطان است که از تبعات آزمایش و نتایج آن وحشت دارد. اما روشن است که علی‌رغم همه تبعات آزاردهنده‌ای که این کار می‌تواند داشته باشد راه‌حل در همین آزمایش است نه فرار از آن.

جائی مطلبی از یکی از اقتصاددانان بنام و باتجربه کشور که سفت و سخت طرفدار اقتصاد آزاد است دیدم که نوشته بود اگر می‌شد اطلاعات مربوط به رفتار اقتصادی اشخاص و بخش‌ها را با آمارگیری اخذ و با کامپیوترهای پیشرفته پردازش کرد نظام‌های کمونیستی بسیار مطلوب‌تر از نظام بازار آزاد بودند.


اشتباهات مهلک در تبلیغات

از میان تمامی پیام های تبلیغاتی که در طول روز٬از اطراف به شما می رسد به سختی می توان گفت کدامیک موثر تر است؛ از مسیری که در آن بیلبورد اتوبان یا تبلیغات مترو را می بینید تا تراکت هایی که پیر و جوان به دست شما می دهند تا بلکه کمی از پول جیبتان عاید تجارت آنها شود.

تحقیقات نشان می دهد مهمترین اشتباهات تبلیغاتی اکثر کسب و کارها این است که نمی دانند بازار هدفشان کجاست و چگونه با بازار هدف ارتباط برقرار کنند چه پیامی مخابره کنند و از چه رسانه ای استفاده نمایند.
آیا می دانید بهترین روش تبلیغاتی کدام است؟
بهترین روش تبلیغاتی، تبلیغات نفر به نفر است. اگر می توانستیم روشی ایجاد کنیم تا با مشتریان کنونی، گذشته و آینده ارتباط برقرار کنیم بسیاری از مشکلات ما حل می شد.
البته در راستای مشتریان کنونی و گذشته که به احتمال قریب به یقین مشکلی نیست چرا که اطلاعات تماس ایشان را داریم.
مشکل اصلی در شناسایی مشتریان جدید است.
در بسیاری مواقع می دانیم مشتریان احتمالی یا جدید ما در کدام منطقه شهر قرار دارند ولی شاید نه حوصله ارتباط برقرار کردن را داریم نه تیم اجرایی آن را و یا شاید تیم اجرایی ما، توان برقراری ارتباط با مشتریان ما را ندارند. اگر قرار باشد تراکت هم پخش کنیم که عملن طبق آمار، ۹۱ درصد تراکت ها دیده نمی شوند.
مشتری شما هرجا که باشد می توانید با روشی بسیار ساده پیام خود را به گوش ایشان برسانید.
کافی است منطقه جغرافیایی مورد نظر خود را در سطح شهر یا هر جای دیگر مشخص کنید سپس روی تمامی تلفن های ثابت و یا موبایل افرادی که در منطقه مورد نظر حضور دارند پیام صوتی یا متنى آنهم از نوع جذاب ارسال کنید.
مشتریان شما الان کجا هستند؟ داخل یک استادیوم؟ در یک دانشگاه خارج شهر؟ در یک سالن همایش؟ یا منازل یک منطقه از شهر؟


خطاهای فکری انسان

ریشه ی خیلی از مشکلات انسانها خطای فکری اونهاست. افسردگی ، احساس عدم خوشبختی ، فشار روانی شدید ، احساس ناکامی ، ترس ، مشکلات ارتباطی با دیگران ، احساس گناه بیجا و … از پیامدهای این خطاهای فکری هستند.
این جمله ها رو از کتاب « یک دقیقه این ۴۰ فکر سمی را کنار بگذار » انتخاب کردم ، شاید شما هم یکی از کسایی باشی که باید برای یک دقیقه هم که شده بعضی از فکراتو کنار بذاری …

فکر سمی ۱
تفریح اتلاف وقت است.
باور مثبت
استراحت ، سرگرمی وآرامش هم لازم است.

فکر سمی ۲
به نفع توست که دیگران را کنترل کنی.
باور مثبت
اگر می خواهی دیگران با تو کنار بیایند ، آنها راکنترل نکن.

فکر سمی ۳
بهتر است عقده دلت را خالی کنی .
باور مثبت
به جای آنکه عقده دلت را خالی کنی ابراز وجود کن .

فکر سمی ۴
مهربانی بر نامهربانی پیروز خواهد شد.
باور مثبت
با نامهربانی محکم برخورد کن، به هیچکس اجازه نده با تو بد رفتاری کند.

فکر سمی ۵
چیزی نگو که دیگران رابرنجانی.
باور مثبت
حرفهای مهم را مدبرانه بزن.
فکر سمی ۶
نه بگو چون اگه رو بدهی آستر هم می خواهند.
باور مثبت
اگر برای رابطه ای ارزش قائل هستی تا حد امکان در آن بله بگو .

فکر سمی ۷
جواب ابلهان خاموشی است.
باور مثبت
عزیزانت ارتباط می خواهند نه سکوت.

فکر سمی ۸
اگر می خواهی کارها درست پیش بروند خودت آنها را انجام بده.
باور مثبت
مسئولیتهایت را الویت بندی کن ، متعادل کن ، کارهایی را که دوست داری و می توانی انجام بدهی انجام بده و بقیه کار ها را به دیگران محول کن.

فکر سمی ۹
وقتی کار ها خوب پیش نمی روند دنبال مقصر بگرد.
باور مثبت
وقتی کارها خوب پیش نمی روند دنبال راه حل بگرد.

فکر سمی۱۰
تنبیه بهترین تربیت است.
باور مثبت
به جای آنکه رفتار های بد راتنبیه کنی، رفتار های خوب را پیداکن و به آنها پاداش بده.

فکر سمی ۱۱
احساساتت را بروز نده.
باور مثبت
احساساتت را بروز بده تا اعتماد بسازی و صمیمیت ایجاد کنی.

فکر سمی ۱۲
با همان اولین برداشت می توانی آدم ها را بشناسی.
باور مثبت
هر آدمی بی همتاست،تا او رادر شرایط مختلف ندیده باشی واقعا نمی توانی اورابشناسی.

فکر سمی ۱۳
قربانی، همیشه قربانی است.
باور مثبت
تو می توانی خودت را از دام ناراحتی های گذشته برهانی.

فکر سمی ۱۴
فروتن باش و به خودت نبال.
باور مثبت
نقاط قوت و توانایی هایت را راحت و صادقانه بیان کن.

فکر سمی۱۵
خودخواه نباش اول دیگران بعد خودت.
باور مثبت
خودت را به اندازه دیگران دوست داشته باش.

فکر سمی ۱۶
همه باید تورا دوست داشته باشند.
باور مثبت
آن که هستی و آن چه هستی را دوست د اشته باش.

فکر سمی ۱۷
برای خودت و دیگران ، قوانین روشنی وضع کن.
باور مثبت
از باید ها بپرهیز چون خوشحالی تو در گرو انعطاف است .

فکر سمی ۱۸
بی احترامی ، عذاب آور است.
باور مثبت
بی احترامی عذاب آورنیست ،مگر این که خودت بخواهی عذاب آور باشد.

فکر سمی ۱۹
به صلاح توست که به خودت سخت بگیری.
باور مثبت
با خودت و دیگران منصفانه رفتار کن.

فکر سمی ۲۰
زندگی باید عادل باشد.
باور مثبت
اگر چه زندگی عادل نیست ، اما می توانی آنرا بهتر کنی


دیدگاهتان را بنویسید