ماده ۶ ـ ارکان صندوق تامین اجتماعی به شرح زیر است

ماده ۷ـ تعداد اعضای هیئت امنای صندوق تامین اجتماعی بر اساس قانون اصلاح ماده (۱۱۳ ) قانون مدیریت خدمات کشوری و چگونگی تعیین مدیریت سازمان بیمه تامین اجتماعی و صندوق‎ های بازنشستگی و بیمه ‎ های درمانی ـ مصوب ۱۳۸۸ـ که از جمله مسئولیت هیئت‎ امنای صندوق را عهده ‎دار است جمعاً نه نفر بوده و به صورت زیر تعیین می‎گردند

الف ـ شش نفر با پیشنهاد وزیر رفاه و تامین اجتماعی و تصویب شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی
ب ـ سه نفر باقی مانده مطابق جزء (۲ ) بند (الف ) ماده (۱۷ ) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی.

ماده ۸ ـ وظایف و اختیارات هیئت امنا به شرح زیر می‎باشد

ماده ۹ـ اعضای هیئت‎مدیره صندوق مطابق بند (ب ) و تبصره (۱ ) ماده (۱۷ ) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی متشکل از پنج نفر دارای تخصص و تجارب مختلف مورد نیاز می‎باشد که از سوی هیئت امنا برای مدت چهار سال انتخاب خواهندشد و انتخاب مجدد آنها بلامانع می‎باشد.
تبصره ۱ـ صدور احکام اعضای هیئت‎مدیره به عهده وزیر رفاه و تامین اجتماعی است.
تبصره ۲ـ هیئت‎مدیره در اولین جلسه از بین اعضای خود یک نفر را به عنوان رئیس ، یک نفر نایب رئیس و یک نفر منشی انتخاب می‎نماید.

ماده ۱۰ـ وظایف رئیس هیئت‎ مدیره به شرح زیر است

ماده ۱۱ـ مدت عضویت اعضای هیئت‎مدیره چهار سال است. تجدید انتخاب یا جایگزینی قبل از موعد آنان به ترتیب مقرر در این اساسنامه خواهد بود.

ماده ۱۲ـ وظایف و اختیارات هیئت ‎مدیره به شرح زیر است

ماده ۱۳ـ جلسات هیئت‎مدیره با حضور حداقل چهار نفر از اعضا رسمیت یافته و تصمیمات آنان با رای موافق حداقل سه نفر از اعضای حاضر معتبر خواهد بود.
تبصره ـ نحوه تشکیل و اداره جلسات هیئت ‎مدیره به موجب آیین‎نامه‎ای خواهد بود که به تصویب هیئت ‎مدیره می‎رسد.

ماده ۱۴ـ نصب و عزل مدیرعامل با پیشنهاد هیئت امنا و تایید و حکم وزیر رفاه و تامین اجتماعی برای مدت چهار سال صورت می‎گیرد.
تبصره ـ در صورت ضرورت ، وزیر رفاه و تامین اجتماعی می‎تواند برای حداکثر شش مـاه به منظور انجام مسئـولیت‎ های مدیرعامل صنـدوق ، سرپـرست تعیین و منصوب نماید.

ماده ۱۵ـ وظایف و اختیارات مدیرعامل به شرح زیر است

  1. تبصره ۱ـ نصب و عزل مذکور در این ماده پس از تایید وزیر رفاه و تامین اجتماعی امکان‌پذیر است.
  2. تبصره ۲ـ مدیرعامل در مقابل اشخاص حقیقی و حقوقی در مراجع قانونی ، نماینده صندوق می‌باشد و می‌تواند این اختیار را شخصاً یا به وسیله نمایندگان یا وکلایی که تعیین می‌کند ، اعمال نماید. این تفویض ، رافع مسئولیت های قانونی وی نخواهد بود.
  3. تبصره ۳ـ مکاتبات ، قراردادها و اسناد تعهدآور صندوق در چارچوب ضوابط ، مقررات و آیین‌نامه‌ های مربوط با امضای مدیرعامل و با مهر صندوق معتبر خواهد بود.
  4. تبصره ۴ـ مدیرعامل می‌تواند با مسئولیت خود ، قسمتی از وظایف و اختیاراتش را به‌مدیران اجرایی صندوق تفویض نماید.
  5. تبصره ۵ ـ چک های صادرشده با امضای مدیرعامل و مدیر مالی و مهر صندوق معتبر خواهد بود.

ماده ۱۶ـ اعضای هیئت نظارت مرکب از سه نفر دارای تخصصها و تجارب مختلف مورد نیاز می‌باشد که از سوی هیئت امنا برای مدت چهار سال انتخاب خواهند شد و انتخاب مجدد آنها بلامانع می‌باشد.

ماده ۱۷ـ وظایف و اختیارات هیئت نظارت به شرح زیر است

ماده ۱۸ـ سال مالی صندوق از اول فروردین هر سال آغاز و در پایان اسفند همان سال خاتمه می‌یابد.
تبصره ـ متناسب با سال مالی مذکور جهت تهیه تراز تلفیقی ، سال مالی مؤسسات و شرکت‌ های متعلق و وابسته اصلاح می‌گردد.

ماده ۱۹ـ دارایی‌ها و درآمد های صندوق به شرح زیر است

ماده ۲۰ـ هیئت مدیره مکلف است تا پایان آذر هر سال بودجه پیشنهادی صندوق را برای سال بعد تنظیم و به هیئت امنا ارایه نماید. هیئت امنا موظف است تا پایان بهمن همان سال ، بودجه سال بعد را تصویب و به هیئت مدیره ابلاغ نماید.

ماده ۲۱ـ ترازنامه سالانه و گزارش مالی صندوق باید تا پایان تیر جهت ارائه به‌مراجع قانونی ذی‌ربط تهیه و تسلیم گردد. گزارش مالی سالانه صندوق مشتمل بر صورت‌ های مالی تلفیقی حسابرسی‌شده به همراه گزارش هیئت مدیره درمورد فعالیت و وضعیت عمومی صندوق در سال مورد گزارش باید تا پایان آبان به هیئت نظارت و هیئت امنا ارسال گردد.

ماده ۲۲ـ هیئت امنای صندوق موظف است ظرف یک ماه از تاریخ وصول گزارش عملکرد سالانه و صورت های مالی و تلفیقی ، تصمیم مقتضی اتخاذ نماید.

ماده ۲۳ـ هیئت مدیره مکلف است در مقاطع زمانی مناسب (هر سه سال حداقل یک بار ) گزارش محاسبات فنی (بیمه‌ای ) صندوق را که توسط کارشناسان واجد صلاحیت حرفه‌ای تهیه گردیده است به همراه گزارش مالی تلفیقی به هیئت امنا ارائه نماید.

ماده ۲۴ـ آیین‌نامه‌ های مالی ، معاملاتی ، اداری و استخدامی به همراه آیین‌نامه‌ های نحوه تشکیل و اداره جلسات هیئت مدیره و هیئت نظارت و سایر آیین‌نامه‌ های مورد نیاز صندوق باید ظرف شش ماه پس از ابلاغ این اساسنامه توسط هیئت مدیره صندوق تدوین و به تصویب هیئت امنا برسد.
تبصره ـ تا زمانی‌که آیین‌نامه‌ های مذکور به‌تصویب نرسیده‌اند ، آیین‌نامه‌ های موجود به قوت خود باقی می‌باشند.

ماده ۲۵ـ اعضای هیئت امنا ، هیئت مدیره ، هیئت نظارت و مدیرعامل و اعضای درجه یک خانواده آنان نمی‌توانند در معاملاتی که با صندوق یا به حساب صندوق انجام می‌پذیرد ، به طور مستقیم یا غیرمستقیم سهیم یا شریک باشند.

تبصره ۱ـ اعضای هیئت امنا ، هیئت نظارت هیئت مدیره و مدیرعامل درصورت فعالیت در رشته‌ های پزشکی با مجوز هیئت امنا درخصوص عقد قرارداد درمانی خارج از وقت اداری جهت ارائه خدمات به بیمه‌ شدگان تحت پوشش صندوق مشمول حکم این ماده نمی‌باشند.

تبصره ۲ـ پرداخت حق بیمه توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به صندوق معامله محسوب نمی‌شود.

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۰/۴/۱۳۸۹ بنا به پیشنهاد وزارت رفاه و تامین اجتماعی و تایید شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی و به استناد ماده (۱۷ ) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی ـ مصوب ۱۳۸۳ـ اساسنامه صندوق تامین اجتماعی را به شرح زیر تصویب نمود

در صورتی که در زمینه بیمه تامین اجتماعی یا قانون کار نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

سازمان بیمه تامین اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید