سندیکای بیمه گران ایران در ادامه فعالیت هایش، برای تدوین اصول اخلاق حرفه ای در صنعت بیمه ایران، کارگروهی را انتخاب کرده و در این زمینه از شرکت های بیمه نظرخواهی کرده است.

گفتنی است در شرایطی که تنها ۲ سال از تاسیس بیمه ایران به عنوان تنها شرکت ایرانی بیمه در ایرانمان می گذشت، تشکیل سندیکای بیمه گران ایران در نشست ۲۶/۷/۱۳۱۶ هیئت وزیران به تصویب رسید و اجرای آن به شرکت بیمه ایران ابلاغ شد تا تمامی موسسه های داخلی و خارجی بیمه به عضویت سندیکا درآیند.
از فعالیت این سندیکا در سالیان گذشته اطلاعات کافی در دست نیست و در عین حال به این نکته می توان اشاره کرد که با تصویب لایحه ملی شدن موسسه های بیمه در تاریخ ۴/۴/۵۸، شرکت های بیمه در ایران یا ملی شدند و یا از ادامه فعالیت در ایرانمان بازماندند که در نتیجه سندیکا از حالت فعال خارج شد.
از سوی دیگر، با تصویب قانون تاسیس موسسه های غیردولتی بیمه در سال ۱۳۸۰، نخستین گروه شرکت های خصوصی بیمه از سال ۱۳۸۲ مجوز فعالیت گرفتند و سپس شورای عالی بیمه در نشست ۹/۴/۸۳ اساسنامه جدیدی را برای سندیکای بیمه گران ایران تصویب کرد و به فعالیت هایش ادامه داد که یکی از مهم ترین آن ها، تلاش برای تدوین اصول اخلاق حرفه ای در صنعت بیمه ایران است.
یادآور می شود ریاست سندیکای بیمه گران ایران را آقای سیدمحمد آسوده، مدیرعامل بیمه ایران برعهده دارد و نیمی از هزینه های سندیکا نیز از سوی بیمه ایران تامین می شود. گفتنی است پیش نویس پنجم اصول اخلاق حرفه ای Principals of Professional Ethics مصوب ۳۰/۹/۸۵ که پس از تایید در کمیسیون اخلاق و رفتار حرفه ای سندیکا به شورای عمومی آن ارائه و شورای مزبور نیز بر ضرورت مطالعات بیشتر در خصوص اصولاخلاق حرفه ای در صنعت بیمه ایران تاکید کرده، از ۸ اصل تشکیل شده است که متن آن در پی می آید.

استانداردهای اخلاق حرفه ای در صنعت بیمه ایران

دیدگاهتان را بنویسید