تهدید چیست ؟

معنای لغوی تهدید، ترساندن و وعده به زجر دادن است اما از منظر حقوقی، تهدید به معنای وعده به انجام اعمالی بر علیه فرد دیگری است که او را در آینده با ضرر رو به رو خواهد کرد. این وعده در واقع ایجاد کننده بیم بر جان یا مال خود و خویشاوندان است.

فحاشی چیست ؟

فحاشی یا توهین به قول، اشاره و عملی است که منجر به نسبت دادن هر امر وهن آور اعم از دروغ یا راست به هر وسیله‌ای و راهی که انجام یا عدم انجام آن از نظر عرف سبب کسر شأن فردی دیگر گردد.

در واقع هر فردی به وسیله اوراق چاپی یا خطی، درج در جراید، بیان در مجامع یا هر طریق دیگری صراحتا امری را به کسی نسبت دهد که سبب پست شدن وی گردد، بر اساس قانون مجرم تلقی شده و در صورتی که بتوان آن را اثبات کرد، از سوی دادگاه مجازات خواهد شد.

مزاحمت چیست ؟

اقدامی آگاهانه بوده که مرتکب باید بر اساس قانون جوابگوی عمل خود باشد. چنین اقداماتی ملاک مسئولیت کیفری مزاحم شناخته شده و دادگاه بر همین اساس قضاوت خواهد کرد. همچنین برای رفع مزاحمت‌های گوناگون در قانون آیین دادرسی مدنی، مسیرهای حقوقی متعددی پیش بینی شده است.

اثبات تهدید و فحاشی درب منزل

برای اثبات تهدید و فحاشی چه درب منزل و چه در مکان‌های دیگر باید از شهادت شهود بهره گرفت. البته استناد به شهادت شهود تنها زمانی ممکن است که شاهدان از بستگان درجه یک نباشند. همچنین وجود مدارک دیگر نیز می‌تواند به اثبات تهدید و فحاشی کمک کند.

فرایند شکایت تهدید، فحاشی و مزاحمت تلفنی و پیامکی

تهدید، فحاشی و مزاحمت‌های پیامکی و تلفنی را به غیر از پیگیری از طریق شرکت مخابرات، می‌توان از سوی دادسرا و در قالب شکایت مورد پیگرد قرار داد. برای این کار باید به دادسرا مراجعه کرده و با در دست داشتن نامه و پرینت مخابرات به روند بررسی شکایت خود سرعت ببخشید.

همچنین در خصوص شکایت از فردی که از طریق تلفن و پیامک فحاشی کرده است، می‌توان با عنوان ” اعاده حیثیت ” به دادسرا مراجعه کرده و جهت تنظیم شکایت اقدامات لازم را انجام دهید. پس از طرح شکایت، دادسرا نامه‌ای خطاب به کلانتری صادر کرده و کلانتری از طریق مخابرات پیگیر شماره تلفن فرد متهم شده و از این طریق روند شکایت انجام می‌گیرد.

در صورتی که در زمینه شکایت در زمینه تهدید، فحاشی و مزاحمت نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

اثبات تهدید، فحاشی و مزاحمت‌های تلفنی و پیامکی

یکی از مدارکی که می‌تواند به اثبات مزاحمت‌های تلفنی کمک کند، در دست داشتن صدای ضبط شده است که ممکن است بازپرس هنگام تحقیق و بررسی صحت حرف شاکی آن را مدنظر قرار دهد.

در شرایط مزاحمت‌های پیامکی نیز قضات دو نوع رویکرد دارند، برخی معتقدند چون در خصوص مزاحمت، تهدید و فحاشی‌های پیامکی قانون خاصی نوشته نشده است، این نوع از شکایات قابل تعقیب نیستند اما برخی دیگر معتقدند در موارد سکوت قانون قاضی باید به فتاوی مراجعه کرده و با توجه به مستندات موجود در پرونده، شکایت را مورد بررسی قرار دهد و نهایتا در صورت اثبات، فرد مجرم را مجازات کند.

مجازات مجرمان مزاحمت‌های پیامکی و تلفنی

مجرمان مزاحمت‌های پیامکی و تلفنی به مجازات تعزیری محکوم می‌شوند که می‌تواند شامل شلاق، جریمه مالی و گاه حتی حبس باشد. در واقع نوع مجازات بستگی به متهم و تعداد دفعات و نوع مزاحمت دارد.

همچنین قاضی بر اساس میزان شرایط مالی مجرم، مبلغ جریمه نقدی را تعیین می‌کند که از ۵۰ هزار تومان آغاز شده و بر اساس تشخیص دادگاه افزایش می یابد. از طرف دیگر امکان دارد قاضی دادگاه بر اساس شواهد مجازات را تا یک سال به حالت تعلیق در آورد و در صورت عدم تکرار جرم توسط مجرم این مجازات منتفی گردد.

مجازات تهدید و فحاشی

در نهایت پس از اثبات تهدید، مجرم از دو ماه تا دو سال حبس یا به ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

همچنین مجازات توهین به افراد دیگر و استفاده از واژه‌ها و الفاظ رکیک تا ۷۴ ضربه شلاق و ۵۰ هزار تا یک میلیون تومان جریمه نقدی دارد. این در شرایطی است که چنین الفاظی موجب حد قذف نباشد در غیر این صورت یعنی نسبت دادن زنا یا لواط به افراد ۸۰ ضربه شلاق را در پی خواهد داشت.

اثبات تهدید ، فحاشی و مزاحمت اینستاگرام و تلگرام

اثبات تهدید، فحاشی و مزاحمت تلگرام، اینستا گرام و به طور کل فضای مجازی از طریق دادسرای جرایم رایانه‌ای امکان‌پذیر است.

این نوع از اقدامات نوع جدیدی از جرم به حساب می‌آیند که عموما با عنوان جرایم رایانه‌ای از آنها یاد می‌شود. فرد شاکی باید به همراه مدارک موجود از قبل پرینت پیام‌های حاوی تهدید، فحاشی و مزاحمت به دادسرای جرایم رایانه‌ای مراجعه کرده و شکایت کند تا از این طریق فرد متهم به دادگاه فراخوانده شده و روند شکایت پی گرفته شود.

یکی از مهمترین ناهنجاری‌های که در فضای مجازی به خصوص تلگرام و اینستاگرام به وفور دیده می‌شود، توهین، فحاشی و تهدید است که به علت ناآگاهی افراد نسبت به حقوق خود و عدم اقدام جهت برخورد قانونی با مجرمین، اقدامات غیرقانونی از سوی مجرمین مجددا تکرار شود؛

این در حالی است که قانون مجازات اسلامی جرایم سنگینی را برای مرتکبین چنین اعمالی در نظر گرفته است. بر اساس قانون این افراد از ۹۱ روز تا ۲ سال حبس یا جرایم نقدی از ۵ میلیون تا ۴۰ میلیون یا هر دو مجازات همزمان را پیش روی خود خواهند داشت.

در صورتی که در زمینه شکایت در زمینه تهدید، فحاشی و مزاحمت نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

تهدید, مزاحمت, مزاحمت

دیدگاهتان را بنویسید